۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

درگیری اجتناب ناپذیر بین پ ک ک و حزب دمکرات کردستان در عراق

  • ۱ مرداد ۱۴۰۱
  • ۲۶۸ بازدید
  • ۰

تشدید درگیری بین پ‌ک‌ک و حزب دمکرات کردستان بر آینده حکومت اقلیم کردستان و شرایط امنیتی و اقتصادی دشوار آن تأثیر می‌گذارد، زیرا ممکن است باعث ناآرامی داخلی شود.

انجمن بی تاوان : در ۵ ژوئن ۲۰۲۱، پنج تن از نیروهای نظامی دولت منطقه‌ای کردستان عراق (KRG)، پیشمرگه، در کمین گروه تروریستی (پ‌ک‌ک) کشته شدند. این بالاترین میزان تلفات پیشمرگه ها به دست پ.ک.ک است که توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ترکیه به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود.

این حمله تحولی شگرف در مجموعه ای از درگیری های مسلحانه ایجاد کرد که دولت محلی اربیل سعی کرده بود از آن اجتناب کند. با این حال، پس از این حادثه، دولت دریافت که تلاش خود برای اجتناب از آنچه توصیف می کند، زیرا جنگ کردها و کردها مانع از برخورد پ.ک.ک به عنوان یک دشمن و درگیر شدن در نوعی اتحاد امنیتی با مخالفان دموکراتیک در اقلیم کردستان نشد. از نیروهای مسلح عراق

اربیل حضور پ ک ک در شمال عراق را یک تهدید می داند. در واقع، مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کردستان (KDP) در نوامبر سال گذشته در بیانیه‌ای مناطق تحت کنترل پ‌ک‌ک را «اشغال‌شده» توصیف کرد. او با این وجود بر امتناع خود از استفاده از نیروی مسلح علیه سازمان تروریستی برای جلوگیری از جنگ کردها و کردها تاکید کرد. اما این آرزو به دلیل حملات و تهدیدهای پی‌ک‌ک به‌ویژه حمله خونین ژوئن گذشته برآورده نشد.

اربیل، آنکارا و منافع مشترک

حکومت اقلیم کردستان روابط خود با ترکیه را ماهیت استراتژیک و شاید سرنوشت ساز می داند. این کشور به دلیل روابط ناپایدار با دولت فدرال در بغداد و همچنین مشکلات درون خود اقلیم کردستان، خود را در میان یک آب و هوای منطقه‌ای به شدت متلاطم و شرایط پیچیده اقتصادی و امنیتی گرفتار می‌یابد. نمونه دومی، رقابت قدیمی بین حزب دموکرات کردستان مستقر در اربیل و اتحادیه بانفوذ میهنی کردستان (PUK) است که پایگاه اصلی آن شهر سلیمانیه است.

روابط راهبردی آنکارا و اربیل جنبه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارد. روابط اقتصادی با ترکیه به یک خروجی اصلی برای منطقه تبدیل شده است. حجم مبادلات تجاری عراق و ترکیه در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۱ میلیارد دلار افزایش یافته است که حدود نیمی از آن با اقلیم کردستان است. شرکت های ترکیه ای به بزرگترین آژانس سرمایه گذاری در منطقه تبدیل شده اند. بیش از ۱۸۰۰ شرکت ترکیه ای در آنجا فعالیت می کنند. و از سال ۲۰۰۳ به تغییر چهره شهرهای اقلیم کردستان کمک کرده اند.

به دلیل روابط پر تنش بین دولت منطقه ای کردستان و دولت فدرال در بغداد، همکاری اقتصادی و تجاری با ترکیه به یک خروجی واقعی برای احیای اقتصاد آشفته منطقه تبدیل شده است. بنابراین اربیل در مناسبت های مختلف دریافته است که ثبات روابط با ترکیه عنصری ضروری برای ثبات شرایط داخلی آن است.

رشد اقتصادی مستلزم تقویت امنیت و ثبات است. در این راستا، اربیل منافع امنیتی ترکیه در مرزهای جنوبی خود را پذیرفته است. این کشور خود را در مرکز تلاش‌های ترکیه برای مبارزه با خطرات پ‌ک‌ک در عراق و سوریه یافته است، زیرا حکومت اقلیم کردستان نمی‌تواند درگیری‌هایی را که در سرزمین‌هایش در جریان است نادیده بگیرد و مستقیماً امنیت آن را تهدید کند.

تلاش برای بی طرف ماندن

اربیل باید بین منافع استراتژیک خود و تحکیم اقتصاد و تجربه داخلی خود در چارچوب عراق یکی را انتخاب می کرد، یا از همه اینها دست می کشید، وارد جنگ می شد، در دایره قطبی سازی منطقه ای کار می کرد و درخواست های جدایی طلبانه تحمیل شده توسط پ.ک.ک را مطرح می کرد. همانطور که در بیانیه بارزانی فاش شد، این کشور تصمیم گرفت که تجربه خود را حفظ کند، اما مخالفت خود را با درگیری مسلحانه با PKK نشان داده است. با این حال، این سازمان تروریستی به دنبال درگیر کردن اربیل در یک درگیری مسلحانه بود و مستقیماً با نیروهای محلی در عراق که خصومت مستقیم با حکومت اقلیم کردستان، از جمله جناح های ایزدی در نیروهای حشد الشعبی در سنجار را نشان می دهند، متحد شد.

پ‌ک‌ک از شرایط سخت امنیتی در جریان نبرد با دولت اسلامی (داعش) استفاده کرد و با حمایت مستقیم برخی از نیروهای محلی که دشمن حکومت کردستان و از نظر اداری با نیروهای حشد الشعبی مرتبط هستند، در کوه سنجار مستقر شد. دولت عراق با وجود انعقاد قراردادهای مختلف همچنان قادر به بازپس گیری کنترل شنگال نیست.

حضور پ ک ک در شنگال و مناطق مرزی با ترکیه در دهوک نشان دهنده یک مشکل امنیتی واقعی برای اقلیم کردستان است. حمله ژوئن گذشته به دنبال ترور یک مقام مرزی توسط پ‌ک‌ک در اکتبر سال گذشته و همچنین حمله به یک خط لوله بزرگ نفت و سربازان پیشمرگه در اوایل نوامبر صورت گرفت. در ماه مارس گذشته، رسانه‌های حکومت اقلیم کردستان اعترافات یک شبکه جاسوسی متشکل از پنج نفر را که در اکتبر گذشته دستگیر شده بودند، ارائه کردند که اعضای پ‌ک‌ک بودند و در حال برنامه‌ریزی عملیات تروریستی از جمله ترور دیپلمات‌ها، کارمندان نمایندگی‌های دیپلماتیک و شرکت‌های خارجی، مقامات محلی و… سیاستمداران، با هدف تغییر رژیم سیاسی در منطقه.

افزایش خطرات

با حملات مکرر مسلحانه به پایگاه نظامی حریر در نزدیکی اربیل که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، انگشتان دست به سوی شبه نظامیان شیعه مسلح نشانه رفت. اما منابع غیر رسمی می گویند که این پ ک ک بود که تصاویر، مختصات و نوارهای ویدئویی پایگاه را از طریق جاسوسان خود در اربیل در اختیار این شبه نظامیان قرار داد.

دولت اقلیم کردستان اعلام کرد که پ‌ک‌ک تخلفاتی را علیه مردم انجام داده است، از جمله آدم‌ربایی، حمله و اخاذی علیه شهروندان کرد و آشوری عراقی که روستاهایشان را پ‌ک‌ک اشغال کرده و از آنها به عنوان پایگاهی برای حمله به ترکیه و مناطق مختلف اقلیم کردستان استفاده می‌کند.

این رفتار تروریستی و تهدیدهای جدی پ ک ک برای مردم اقلیم کردستان و امنیت منطقه باعث شد درگیری با حزب دمکرات کردستان به درگیری مسلحانه تبدیل شود.

این درگیری مسلحانه از سال ۲۰۱۴ بین دو طرف در جریان بود. اما ظهور داعش اولویت‌ها را تغییر داد. و رویارویی با پ.ک.ک برای خلاص شدن از شر اولی به تعویق افتاد که در پایان سال ۲۰۱۷ محقق شد. بنابراین پ.ک.ک از شرایط امنیتی و همکاری نیروهای محلی و منطقه ای متخاصم ترکیه و اقلیم کردستان سود برده بود. برای کنترل مناطق وسیعی از خاک عراق. تنها توانست ۳۷ پایگاه در داخل اقلیم کردستان ایجاد کند. در نتیجه، اقلیم کردستان احساس کرد که خطر از داعش به پ‌ک‌ک منتقل شده است. اما قرار نبود مانند جنگ علیه داعش از ائتلاف بین‌المللی حمایت کند، بلکه تنها از حمایت ترکیه برخوردار بود.

باز کردن درگیری

از اوایل سال ۲۰۱۹، افکار عمومی و رسانه‌ها در منطقه درباره لزوم مقابله با حملات پ‌ک‌ک وجود داشته است. اربیل دولت بغداد را تحت فشار قرار داده است تا اقداماتی را برای تضمین خروج پ ک ک از خاک عراق اتخاذ کند.

در اکتبر سال گذشته، دولت مصطفی الکاظمی در بغداد با دولت اقلیم کردستان توافقنامه امنیتی برای بازگرداندن کنترل کامل دولت بر منطقه سنجار و تثبیت اوضاع در آنجا منعقد کرد که البته این امر مستلزم خروج پ‌ک‌ک از این شهر استراتژیک است. اما این توافق مورد انتقاد شبه نظامیان شیعه قرار گرفت. اگرچه یک سخنگوی ارتش عراق در آوریل گذشته تأیید کرد که دولت دوباره کنترل شنگال را به دست گرفته است، مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، در اوایل ماه اوت خواستار اجرای این توافق شد و نشان داد که هنوز اجرایی نشده است.

حزب دمکرات کردستان یک چالش دیگر نیز دارد. این سازمان در بحبوحه رویارویی خود با پ.ک.ک، نوعی همسان سازی و شاید حمایت از پ.ک.ک را از اتحادیه میهنی کردستان پیدا می کند. دومی که کنترل سلیمانیه در شمال شرقی عراق را در اختیار دارد، برای چندین دهه با حزب دموکرات کردستان در رقابت بوده است. علاوه بر این، این کشور کمتر تحت تأثیر هرگونه عدم تعادل در روابط با ترکیه قرار دارد و در عوض روابط قوی که شامل جنبه های امنیتی با ایران همسایه است، برقرار کرده است. اگرچه سلیمانیه متعلق به اقلیم کردستان است و قباد طالبانی، پسر رئیس جمهور سابق عراق، هنوز رسماً معاون وزیر منطقه است، اما این شهر نسبتاً مستقل احساس می شود. بین دو طرف، گاهی اختلافات ظاهر می شود و در برخی دیگر ناپدید می شود. تأثیر تغییرات سیاسی اخیراً در رهبری اتحادیه میهنی کردستان و برکناری لاهور شیخ جنگی از رهبری مشترک این حزب بر روابط با حزب دمکرات کردستان یا پ.ک.ک هنوز مشخص نشده است.

تشدید درگیری بین پ‌ک‌ک و حزب دمکرات کردستان بر آینده حکومت اقلیم کردستان و شرایط امنیتی و اقتصادی دشوار آن تأثیر می‌گذارد، زیرا ممکن است باعث ناآرامی داخلی شود. این به این دلیل است که پ‌ک‌ک حامیانی در شهرهای کردستان دارد که مایلند به موقع و رزمی از آن حمایت کنند. با این حال، اربیل متوجه می شود که مجبور است تا پایان با این درگیری مبارزه کند، زیرا پ ک ک به تهدیدی جدی برای ثبات منطقه تبدیل شده است. پ‌ک‌ک همچنین حکومت اقلیم کردستان را در دایره قطبی‌سازی خارجی قرار می‌دهد و به نمایندگی از قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که می‌خواهند ترکیه را درگیر جنگ در مرزهای جنوبی این کشور کنند، می‌جنگد. در این زمینه، دولت عراق مسئولیت بزرگی را در قبال هر اتفاقی که در قلمروش می افتد بر عهده دارد. بنابراین، باید به وظیفه خود در بیرون راندن نیروهای خارجی، مانند داعش، عمل کند و از تهدید آنها برای کشورهای همسایه، جمعیت محلی و/یا حاکمیت عراق جلوگیری کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین