۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • داعش در چه شرایطی به ترکیه حمله می کند

داعش در چه شرایطی به ترکیه حمله می کند

  • ۲۲ تیر ۱۳۹۳
  • ۳۰۲ بازدید
  • ۰

 

نامزد کردهای هوادار اوجالان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، سقوط مناطق کردنشین سوریه را فراهم کننده ی زمینه ی حمله ی داعش به ترکیه دانست.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : تاکید ویژه ی عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک بر صرورت دفاع از مناطق کردنشین سوریه از یک سو و شرایط دشوار مدافعین کُرد سوری در منطقه ی کوبانی از دیگر سو، موجب آن شده تا مساله ی تهدیدات گسترده ی داعش علیه کردهای سوریه و به ویژه علیه خودگردانی کوبانی، بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه پیدا کند.
داعش از چند هفته پیش ۱۴۰ دانش آموز نوجوان کُرد اهل کوبانی را ربوده و علاوه بر آن آب و برق این شهر ششصد هزار نفری را قطع کرده است و به همین خاطر عبدالله اوجالان در نامه هایی جداگانه برای مام جلال طالبانی و مسعود بارزانی، این شرایط را خطرناک توصیف کرده و از آنان خواسته تا نشست موسوم به کنگره ی ملی کُرد را هر چه زودتر برگزار کنند.
امروز نیز صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و نامزد کردهای هوادار اوجالان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی به تفصیل درباره ی این موضوع صحبت کرد.
روزنامه ی رادیکال ترکیه از این موضوع خبر داده که دمیرتاش و ادریس بالوکن از نمایندگان کُرد عضو هیات سیاسی ملاقات با اوجالان، ضمن اشاره به شرایط حساس کوبانی، در مورد تهدید امنیت ترکیه توسط داعش نیز هشدار داده اند.
دمیرتاش در این مورد گفت:« ترکیه نباید خود را از خطرات داعش غافل کند. داعش یک گروه خطرناک و تکفیری است و اقدامات این گروه امنیت همه ی منطقه و امنیت تمام خلق ها را تهدید می کند. من از همین جا هشدار می دهم، اگر داعش کنترل کوبانی را در دست بگیرد و این شهر ششصد هزار نفری کُردی در مقابل حملات داعش سقوط کند، در عرض دو هفته کل استان هاتای ترکیه و در عرض یک هفته کل استان آدانای ترکیه به تسخیر نیروهای داعش در می آید و باید بدون تعارف این تهدید را جدی بگیریم. امروز کار اردوغان به جایی رسیده که با خواهش و تمنا از داعش می خواهد کاری به کنسول ربوده شده ی ترکیه در موصل نداشته باشد. قاعدتا حفظ جان کنسول و دیپلمات ها مهم است اما اسم این برخورد اردوغان، دیپلماسی نیست. نمی شود در مقابل داعش با خواهش و تمنا برخورد کرد و خطرات این گروه برای ترکیه نیز فقط احتمال آسیب زدن به دیپلمات های ربوده شده نیست».
صلاح الدین دمیرتاش در ادامه ضمن اشاره به کشته شدن ۳۴ جوان روستتایی کُرد در واقعه ی بمباران هوایی در سال ۲۰۱۲ در منطقه کردنشین اولودره ی شرناخ اعلام کرد:«آن خانواده ها می خواهند از اشیای به جا مانده از جوانان کشته شده ی خود و همچنین از تصاویر و تکه های لباس های آنان، یک موزه بسازند. قاعدتا در این موزه نام اردوغان نیز به عنوان نخست وزیر بدون شهامتی که حتی جرات عذرخواهی از کردها را نداشت در حافظه ی تاریخ جاودانه خواهد ماند».
دمیرتاش در پایان ضمن محکوم کردن حملات اسراییل به غزه، اعلام کرد که اردوغان و دیگر سران ترکیه در برابر این اقدامات وحشیانه به اندازه ی کافی واکنش نشان نداده ند و دیپلماسی ترکیه در شرایطی است که هیچ کشوری اعتراضات آنکارا را جدی نمی گیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *