۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خیانت عبداله اوجالان به کردهای سوریه

  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
  • ۲۵۵ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : عبداله اوجالان در طول اقامت خود در دمشق در ساختمانی زندگی می کرد که تعدادی از افسران ترک نیز در آن اقامت داشتند. در اوایل سالهای ۱۹۸۵به بعد عبداله اوجالان پس از دریافت آموزش های فراوان از سوی حکومت سوریه، به عنوان قهرمان آزادی مردم کرد در رسانه های سوریه معرفی می شد. بدیهی است که این امر در کردستان سوریه به دلیل رفتن عبدالله ادامه پیدا نکرد. پس از فرار عبدالله در سال ۱۹۹۹میلادی ، اکثر کردهایی که با حسن نیت به پ ک ک پیوسته بودند قربانی مذاکرات بین رژیم سوریه و ترکیه شدند. باید تاکید کرد که عبدالله اوجالان و حزبش پ ک ک به طور عمدی و توطئه ای طرفداران خود را در میان کردهایسوریه فریب داده بودند. برای اثبات آن، پ ک ک هیچ بیانیه ای علیه رژیم سوریه درباره اقدامات سوریه علیه حامیان پ ک ک صادر نکرد.
از اوایل تشکیل پ ک ک تا کنون بیش از دهها هزار نفر از کردستان سوریه اعم از جوان و نوجوان (دختر و پسر) در راستای سیاست های پ ک ک کشت شدند و در بین کردها بیشترین امار قربانیان شامل کردهای سوریه می باشد در واقع نوع سیاست پ ک ک در باره بکار گیری کردهای سوریه نوعی بهره وری بود بلکه از انها در راه اهداف خود استفاده می کردند ه چند که گاهی کادر های سوریه یی به سیاست پ ک ک در قبال سوریه اعتراض داشتند اما انها توسط پ ک ک سرکوب می شدند و بیشتر کردهای سوریه در خاک ترکیه کشته شدند.
بی توجهی حزب عبدالله (پ.ک.ک) به غرب کردستان آشکار است. تمام کردهای سوریه که در داخل پ.ک.ک مسئولیت داشتند، مانند رستم جودی، شاهین جیلو، مظلوم کوبانی، باهوز اردل، خبات درکی، نورالدین صوفی و الهام احمد بسیاری دیگر، همیشه سکوت می کردند و هیچ واکنشی علیه سیاست پ ک ک انجام نمی دادند .
پ ک ک در گذشته بر تعهد کامل خود به رژیم سوریه اصرار داشت . عبدالحلیم خدام، معاون سابق رئیس جمهور سوریه که به دست راست حافظ اسد نیز معروف است، در مصاحبه با یک کانال ترکیه در سال ۲۰۱۱، از ورود اوجالان به دمشق صحبت کرد. او در ژوئیه ۱۹۷۹ درگذشت. زمینه ای برای اقامت اوجالان در سوریهتوسط جمیل اسد هموار شد و او از اوجالان علیه ترکیه برای منافع شخصی خود استفاده میکرد. اگرچه من مخالف بودم و حافظ اسد از ملاقات مستقیم با اوجالان امتناع می کرد، اما گهگاه از طریق برادرش از وضعیت اوجالان مطلع می شد.
اطلاعات جالب دیگری که عبدالحلیم خدام به آن اشاره کرد این بود: «در آن زمان اوجالان در ساختمانی در مرکز دمشق زندگی می کرد که تعدادی از افسران ترک نیز در آن قرار داشتند. ساختمان طبقات مختلفی داشت. ترک ها از این موضوع بی خبر بودند. زمانی که افسر اطلاعاتی سوریه به اوجالان گفت: «تو در جای خطرناکی می‌مانی» اوجالان پاسخ داد: «از همان روز اول می‌دانستم که تعدادی از افسران ارتش ترکیه در این ساختمان هستند، اما آنها نمی‌دانستند که من اینجا هستم. . یک مقام بلندپایه ترکیه در آن حضور دارد، یعنی من در یکی از امن ترین ساختمان های سوریه زندگی می کنم.
عبدالله اوجالان از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۸ تحت حمایت رژیم سوریه زندگی می کرد. او ۱۹ سال تمام فعالیت های تروریستی علیه کردها را در سوریه رهبری کرده است. حافظ اسد ابتدا هشدارهای ترکیه را نادیده گرفت و سرانجام در سال ۱۹۹۹ از ترس اشغال سوریه توسط ترکیه و شروع جنگ، پس از پیام فرمانده کل ارتش ترکیه ، مجبور شد اوجالان را به عنوان رهبر یک سازمان تروریستی اخراج کند. امروزه هم سیاست پ ک ک در قبال سوریه همان نشات گرفته از سیاست گذشته پ ک ک است و نسبت به حکومت سوریه با تمکین رفتار می کنند و به همین علت گفتگوهای را نیز در این چارچوب با حکومت سوریه دارند و خواستار حفظ تمامیت ارضی سوریه هستند.پ.ک.ک در گذشته با استفاده از حمایت های دولت سوریه توانست سالها در برابر ترکیه بجنگد و امروزه نیز اگر پ ک ک بخواهد بقائ خود را حفظ کند مجبور است در شمال سوریه طبق خواسته سوریه عمل کند و گرنه موقعیت های بدست اورده را نیز از دست خواهد داد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *