۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • خودگردانی در مناطق کردنشین سوریه به ضرر کُردها است

خودگردانی در مناطق کردنشین سوریه به ضرر کُردها است

  • ۲۹ آبان ۱۳۹۲
  • ۳۴۹ بازدید
  • ۰

رئیس اقلیم کردستان عراق می گوید با توجه به عدم حمایت بین المللی از اعلام خودگردانی در مناطق کردنشین سوریه، این اقدام به نفع کردها نخواهد بود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : مسعود بارزانی در مصاحبه تلویزیونی با کانال TRT6 ترکیه درباره اعلام خودگردانی در مناطق کردنشین سوریه گفت: اعلام خودگردانی موقت حمایت بین المللی را به همراه ندارد. اگر رژیم سوریه در جنگ پیروز شود این اداره موقت را به رسمیت نمی شناسد و در صورت پیروزی اپوزیسیون نیز، این خودگرانی برای اپوزیسیون قابل قبول نیست. به همین دلیل این اقدام موفقیت آمیز نخواهد بود و نهایتاً به ضرر کُردها تمام می شود.
ضمن ابراز خوشحالی از سفرش به دیاربکر تصریح کرد که برای اولین بار است که از خیابانهای دیاربکر دیدن می کند.
بارزانی گفت: من پیشتر هم به دیاربکر سفر کرده ام اما برای اولین بار است که بدین شیوه از خیابانها و مناطق تاریخی این شهر بازدید می کنم، هدف من از این سفر حمایت از پروسه صلح و مراحل آن است.
مسعود بارزانی در رابطه با وضعیت کنونی سوریه و موضع احزاب اپوزیسیون احزاب و جریان های کُردی در سوریه گفت: همه به خوبی می دانیم کُردها در سوریه از حقوق اولیه خود منجمله برخورداری از شناسنامه محروم بودند. هنگامی که بهار عربی آغاز شد من از احزاب کُردی درخواست کردم که اتحاد خود را حفظ کنند و اعلام کردم تنها در صورتی ما از آنها حمایت خواهیم کرد که تصمیماتشان یکجانبه گرایانه نباشد و با هم متحد باشند.اما با تأسف باید بگویم همه تصمیمات تنها از سوی یک حزب خاص اتخاذ می شود و دیگر احزاب به حاشیه رانده شده اند.از این رو ما آن گونه که شایسته است از آنها حمایت نمی کنیم.
وی افزود: در ۱۱ جولای سال ۲۰۱۲ همه احزاب کُرد سوری در اربیل گرد هم آمدند و توافقنامه ای امضاء کردند اما متأسفانه هیچ گاه این توافقنامه به مرحله اجراء درنیامد. در حال حاضر کُردهای سوریه به دو بخش تقسیم شده اند که تصمیمات به صورت یکجانبه و تنها از سوی یک حزب اتخاذ می شود.
علیرغم همه اینها ما همه تلاش خود را به کار می بندیم تا کُردهای سوریه در یک صف قرار بگیرند و با یکدیگر متحد شوند هم اکنون در سوریه شاهد اعلام خودگردانی از سوی یک حزب هستیم و دیگر احزاب در این امر سهیم نیستند از این رو دولت اقلیم کردستان عراق از آنها حمایت نمی کند زیرا ما معتقدیم که همه جریان ها و احزاب سیاسی باید در اتخاذ تصمیمات مشارکت داشته باشند.
بارزانی در رابطه با سفر هنرمند کُرد، شوان پرور به ترکیه گفت: اگر شوان پرور ۲۰ سال پیش به دیاربکر سفر می کرد قطعاً به دار آویخته می شد اما امروز وضعیت به نحوی تغییر کرده است که آزادانه در دیاربکر می گردد.
رئیس اقلیم کردستان در رابطه با اظهارات مسئولین حزب صلح و دموکراسی (BDP) مبنی بر اینکه چرا بارزانی در نوروز به دیاربکر سفر نکرده است، گفت: من بسیار مایل بودم که در عید نوروز به دیاربکر سفر کنم اما وضعیت آن موقع با وضعیت کنونی کاملاً متفاوت است. انشاءالله در آینده من در مراسم نوروز دیاربکر حضور می یابم، با مسئولین BDP دیدار کرده و به نظراتشان گوش می کنم. ما در همه حال حمایت خود را از مذاکرات صلح در ترکیه اعلام می کنیم.
مسعود بارزانی در رابطه با به کار بردن نام کردستان از سوی نخست وزیر ترکیه اظهار داشت: به کار بردن نام کردستان از سوی رجب طیب اردوغان بسی مایه خرسندی من بود زیرا این نام در قانون اساسی عراق اشاره شده و به رسمیت شناخته شده است.
وی در رابطه با محتوای دیدارهایش با نخست وزیر ترکیه گفت: بخش اصلی گفتگوهای ما پیرامون مذاکرات صلح در ترکیه و همچنین تحولات سوریه و روابط بغداد و آنکارا بود.
بارزانی در رابطه با کنگره ملی کرد و فراهم سازی مقدمات آن به ویژه به تعویق افتادن برگزاری آن برای چندمین بار گفت: هدف از برگزاری کنگره ملی کرد این است که کردها صاحب یک دیالوگ سیاسی مشترک درباره صلح و برادری و همزیستی مسالمت آمیز شوند.
کمیته برگزار کننده مشغول فراهم سازی مقدمات است و علت تعویق برگزاری کنگره ملی کرد در موعد مقرر، خاتمه نیافتن مقدمات برگزاری کنگره بوده است. اشتباه کار این جا بود که پیش از اتمام کارهای مقدماتی برای برگزاری موعد تعیین شد. هرگاه مقدمات برگزاری تمام شد، کنگره کار خود را آغاز می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *