۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • خطیب دجله: درآستانه حل مسئله کردهای ترکیه هستیم

خطیب دجله: درآستانه حل مسئله کردهای ترکیه هستیم

  • ۱ دی ۱۳۹۳
  • ۲۹۱ بازدید
  • ۰

عضو بلندپایه هیئت امرالی اعلام کرد که گفتگوهای ۵ سال اخیر ما را در آستانه حل وفصل مسائل کردها قرار داده است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از CNNturk، خطیب دجله، عضو هیئت حزب دموکراتیک خلق ها در روند مذاکرات صلح که در کنفرانس “اسلام و صلح در خاورمیانه” سخنرانی می کرد، گفت: ما در تلاش بسیار جدی برای انجام کاری مهم هستیم. در همین چارچوب و با حساسیت هایی که حکومت ترکیه در این خصوص نشان می دهد مجبور بودیم دیدار ۱۷ دسامبر را پنهانی و دور از افکار عمومی و رسانه ها انجام دهیم. از این دیدار تنها حکومت ترکیه و کنگره جوامع کرد باخبر بوده است. به دلیل حساس بودن موضوع امیدوارم که تمام مردم این گونه رفتارها را درک کرده و ما را در این مسیر مهم یاری رسانند

این عضو هیئت امرالی، در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: هم ما، هم عبدالله اوجالان و هم کنگره جوامع کرد طرفدار شفاف بودن روند هستیم. یعنی ما طرفدار این هستیم که در آنجا هر چیزی که گفته می شود هر اقدامی که انجام می شود را با شما در میان بگذاریم. ولی باید بگویم این روند یک طرف دومی نیز دارد. دولت به دلیل محافظه کاری از ما خواسته است تا در این روند حساسیت های موجود را رعایت کرده و محتاطانه عمل کنیم. ولی به شما این مژده را می توانم بدهم، درگفتگوهایی که ۶-۵ سال است ادامه دارد توانسته ایم در چارچوب یک پیش نویس مذاکرات به نتایج امیدوار کننده ای برسیم. این جمله عبدالله اوجالان است. ما در آستانه حل و فصل مسئله کردها و تمام مسائلی هستیم که ۲۰۰ سال است در این جغرافیا به دلیل آنها زجر و سختی کشیده ایم.

خطیب دجله ضمن اشاره به این موضوع که مرحله فعلی بسیار مهم است،  افزود: امیدواریم صلحی که از راه مذاکره به آن خواهیم رسید در تمام خاورمیانه و جهان اسلام، با نام انسانیت و بشریت مفید واقع شود.

عضو هیئت حزب دموکراتیک خلق ها با تاکید بر این که ما کُرهاد، ارزش وضعیتی که در اثر مذاکرات به آن رسیدیم را می دانیم، اظهار کرد: به عنوان یکی از برادران شما که پیش نویس مذاکرات را بررسی کرده ام، باید بگویم عبدالله اوجالان در روند مذاکرات،  نماینده و سخنگوی تمام مظلومین، فقیران و سخنگوی بر حق دموکراسی خواهد بود. در این مذاکرات تنها خواسته های چند ده ساله کردها مطرح نخواهد شد؛ تمام مسائل ترکیه، و تمام مشکلات ملت و اندیشه هایی که در ترکیه وجود دارد مطرح خواهد شد و برای دستیابی به یک راه حل عملی تلاش خواهد شد. این مذاکرات را می توانیم برنامه دموکراتیزه کردن عنوان کنیم. چگونگی دموکراتیزه شدن ترکیه، چگونگی بنا کردن صلح پایدار در ترکیه، حل و فصل تمام مسائل موجود و مسائل رخ داده در آینده بدون مراجعه به خشونت از طریق سیاسی و صلح آمیز، اصلاح  قانون اساسی و … در این مذاکرات مطرح خواهد شد.

خطیب دجله ضمن اشاره به این موضوع که امیدوارم روند مذاکرات با رسیدن به صلح پایدار به اتمام برسد؛ افزود: امیدواریم و از خدا می خواهیم این روند مذاکرات با رسیدن به صلح به پایان برسد و انشالله این مژده را به همه خواهیم داد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین