۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • جمیل بایک: عدم پذیرش پیش نویس اوجلان از سوی ترکیه، آماده شدن برای جنگ است

جمیل بایک: عدم پذیرش پیش نویس اوجلان از سوی ترکیه، آماده شدن برای جنگ است

  • ۱ دی ۱۳۹۳
  • ۳۱۸ بازدید
  • ۰
رئیس کنگره جوامع دموکراتیک اعلام کرد درصورتی که حکومت پیش نویس مذاکرات را نادیده بگیرد ما این موضوع را به عنوان آماده شدن برای جنگ ارزیابی می کنیم.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از فرات نیوز، “جمیل بایک”، رئیس کنگره جوامع کرد در مصاحبه ای که با روزنامه آلمانی Die Zeit داشت، اظهارات مهمی درباره کوبانی، روند مذاکرات و روابط با ایالات متحده آمریکا بیان کرد.
جمیل بایک، با اشاره به این موضوع که در راه شناخت درست اروپا از پ.ک.ک برخی قصورها و اشتباهاتی را نیز خود ما مرتکب شده ایم، اذعان داشت: برخی اقداماتی که در بین سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ انجام داده شده فراتر از اهداف پ.ک.ک بوده است به همین دلیل مرتکب برخی اشتباهات شده ایم و آن را نیز قبول داریم. علاوه بر این در آن سال ها با برخی افراد روابطی برقرارکردیم که دشمن پ.ک.ک بودند و این موضوع نیز باعث ضربه زدن به ساختار پ.ک.ک شد.
رئیس کنگره جوامع کرد به مسئله کوبانی پرداخت و عنوان کرد: کمک های ایالات متحده آمریکا به کوبانی نیست در واقع آمریکا به داعش کمک می کند. کوبانی روزهای سخت خود را پشت سر گذاشته است و نیروهای YPG و YPJ خود را آماده می کنند تا در خارج از کوبانی نیز به مبارزات ادامه دهند.
بایک با متهم کردن ترکیه به این که این کشور خواستار درگیری های طولانی مدت در کوبانی است، افزود: حزب عدالت و توسعه برای ضربه زدن به کردها در حال کمک رسانی به داعش است. ترکیه برای این که مشکل کردها را در داخل کشور از راه حل های سیاسی حل نکند تلاش می کند تا کردها در سوریه قدرت را در دست نگیرند. به همین دلیل معتقد است کانتون های کردی سوریه باید تصفیه شود. این تصفیه نیز با درگیری ها و جنگ های مداوم عملی خواهد شد و این موضوع باعث خواهد شد تا کردها در ساختن سوریه ای جدید نقش نداشته باشند. از طرف دیگر، ترکیه می خواهد نظم جدیدی در خاورمیانه به وجود آورد. ترکیه در صدد ارائه یک قدرت عثمانی گری جدید در خاورمیانه است.
جمیل بایک در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: حزب عدالت و توسعه هیچ منطق، هدف و برنامه ای برای روند مذاکرات ندارد. ما این اقدامات انجام گرفته را با توافق آنان صورت نداده ایم. این اقدامات یک جانبه بوده است. ما اقداماتمان را با تکیه بر قدرت ۴۰ ساله مبارزه خود انجام داده ایم. از این اقدامات نیز پشیمان نیستیم. ما پیش نویس مذاکراتی که عبدالله اوجالان هم به ما و هم به حکومت ترکیه فرستاده است را قبول کردیم و این اقدامات را با تکیه بر این پیش نویس انجام دادیم. خواستار آن هستیم که حکومت نیز به ارزیابی این وضعیت بپردازد. این کار را باید زود انجام دهند. اگر حکومت نیز قبول کند مذاکرات شروع خواهد شد. ولی اگر حکومت این کار را انجام ندهد و تقویم موجود در پیش نویس مذاکرات را نادیده بگیرد و آن تقویم را بی اعتبار کند ما این موضوع را به مثابه آماده شدن برای جنگ ارزیابی خواهیم کرد. ولی فعلا دست نگه داشته ایم، زیرا انتخابات پیش رو قرار دارد. نتایج انتخابات برای تغییر قانون اساسی و اصلاح آن مهم است. به همین دلیل ما نیز منتظر انتخابات و نتایج حاصل از آن هستیم.
وی گفت: برای این که مذاکره صورت گیرد ومسئله کردها را حل شود، اقداماتی کردیم که هیچ سازمانی در هیچ جای دنیا این اقدامات را انجام نمی دهند. از سال ۱۹۹۳ به بعد ۹ بار آتش بس یک جانبه اعلام کردیم. یک جانبه سلاح های خود را زمین گذاشتیم و آتش بس اعلام کردیم مانع جنگ شدیم نظامیان را از مواضع خود بیرون کشیده به جنوب آوردیم. در هیچ کجای دنیا هیچ نیرویی این اقدامات را انجام نمی دهد. اگر بخواهند این کار را نیز بکنند با واسطه طرف سوم و امضاء و قرارداد این کار را انجام می دهند. ولی ما هیچ کدام از این ها را نخواستیم.
رئیس کنگره جوامع کرد در ادامه ضمن اشاره به این موضوع که باید طرف سومی در روند مذاکرات باشد اذعان داشت: هیچ مسئله ای بدون وجود طرف سوم حل نمی شود. ترکیه بیش از همه به ایالات متحده آمریکا اعتماد دارد این طرف سوم می تواند از جانب آمریکا باشد.
جمیل بایک ضمن یادآوری سخنان آمریکا مبنی بر این که “درباره خاورمیانه بدون کردها سیاستی را پیش نخواهیم برد” تاکید کرد: نیروهای ائتلافی بودن رابطه با نیروهای کرد نمی توانند در مبارزه با داعش موفق شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین