۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • حمله پانزده آگوست برنامه هماهنگ شده میان پ.ک.ک و دولت ترکیه بود

حمله پانزده آگوست برنامه هماهنگ شده میان پ.ک.ک و دولت ترکیه بود

  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
  • ۹۲ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : هر ساله با فرار رسیدم ۱۵ اگوست، گروه تروریستی پ.ک.ک این را روز را جشن می گیرد که بنا به روایتی در سال ۱۹۸۴ اولین گام حمله مسلحانه توسط پ.ک.ک برداشته شده است و برنامه ریزی طوری شده بود که همزمان نیروهای پ ک ک به سه محل نظامی حمله کنند که حمله توسط فردی بنام معصوم کورکماز با کد سازمانی عگید به یک پاسگاه محلی صورت گرفت و چندین سرباز کشته شدند.
پ.ک.ک که در ابتدای تاسیسش بود به دنبال بهانه هایی بود که بتواند نامش را به گوش مردم برساند. این حمله در واقع سبب شد که پ ک ک موجودیت خود را اعلام کند و از طرفی نیز دولت ترکیه برای گذار از اختلافات داخلی بدنبال بهانه ای بود که حاجتی درست شود تا بتواند توجه جامعه را به مشکل و تهدید خارجی معطوف کند.
نیروهای پ ک ک با اینکه در سه محور جدا حمله کردند اما در دو محور با شکست روبرو شد که بعدا پ ک ک اعلام کرد که فرماندهان این محورها جاسوس و نفوذی دولت هستند و انها را منزوی و بعدا فرار کردند و تنها عگید توانسته بود که پیروزی نسبی برای پ ک ک به بار بیاورد.
عگید تا زمانی که زنده بود بعنوان قهرمان شناخته نمی شد و بعد از دو سال عگید نیز در کوههای گابار توسط گلوله پ ک ک از پشت کشته می شود و کشته شدن عگید بهانه ای شد که پ ک ک از سال ۱۹۸۶مسئله پانزده اگوست را مقدس جلوه بدهد و تا حدودی بعد از کشته شدن عگید این کار را انجام داد و تا به امروز ادامه دارد.
چندین سوال مختلف را جع به ۱۵ اگوست مطرح است. در حین حمله نیروهای پ ک ک به پاسگاه ها انها نگهبان نداشتند و سبب شد که نیروهای تحت فرماندهی عگید به راحتی وارد پاسگاه شوند و بعد از کشته شدن چندین سرباز فرار کنند اما حمله در دو محور دیگر با شکست روبرو شدند. زیرا نیروهای ترکیه از قبل خبر داشتند که به محل شان حمله ای صورت خواهد گرفت و بنابراین حمله پ ک ک پوچ شد.
مهمترین چالش این است که حمله پانزده اگوست با هماهنگی مابین پ ک ک و بخشی از فرماندهان نظامی در ترکیه صورت گرفت زیرا شرایط سیاسی ترکیه در دهه ۸۰ میلادی در بحران داخلی بود و به همین صورت حملات پ ک ک در واقع ترکیه را نجات داد و سبب شد که اختلافات داخلی کنار گذاشته شوند و دولت بر روی مسئله تجزیه دولت متمرکز شود که ان طور نیز شد و تا به امروز نیز ادامه دارد و اختلافات داخلی ترکیه هر چه قدر بزرگتر باشد امه همه طرفین بر روی مسئله پ ک ک صاحب یک گفتمان سیاسی و نظامی هستند در واقع در می یابیم که اعلام کردن موجودیت پ ک ک در واقع سبب شد که ترکیه نجات پیدا کند زیرا سبب شد همه طیف ها و گرایش های گوناگون در برابر پ ک ک در یک صف قرار بگیرند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *