۲۹ اسفند ۱۴۰۲

حمایت سنتکام از پ.ک.ک به حمله سال ۲۰۰۳ به عراق برمی گردد

  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
  • ۱۴۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : ایالات متحده و YPG، شاخه سوری گروه تروریستی پ.ک.ک، روابط باز دارند، اما مدت ها قبل از ظهور YPG، سنتکام از مقابله با این گروه تروریستی در طول حمله به عراق خودداری کرد.

برای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) و کاخ سفید، وضعیت فیل در اتاق در مورد حضور سازمان تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق، به ویژه در اوج حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، وجود داشته است.

در حالی که ایالات متحده پ‌ک‌ک را یک سازمان تروریستی می‌داند، سنتکام، یکی از شاخه‌های نظامی که مسئولیت اجرای عملیات‌های خاورمیانه آمریکا را بر عهده دارد، مسیر خود را در برخورد با پ‌ک‌ک ترسیم کرده است، حتی اگر این به معنای مغایرت با سیاست رسمی واشنگتن در قبال این گروه تروریستی باشد.

هفته گذشته، سنتکام برای چندین عضو کشته شده YPG، شاخه سوری PKK، که واشنگتن آن را متحد خود در جنگ علیه داعش می داند، تسلیت گفت. ایالات متحده ادعا می کند که YPG و PKK به رغم شواهد قوی که نشان می دهد تحت رهبری یکسان هستند، نهادهای جداگانه ای هستند.

برخلاف تعهد جهانی واشنگتن برای ریشه کن کردن تروریسم، رویکرد غیر رویارویی سنتکام در قبال PKK فراتر از YPG است که در سال ۲۰۱۱ در آغاز جنگ داخلی سوریه به وجود آمد. به گفته متیو برایزا، یکی از مقامات ارشد سابق دولت بوش، در طول اشغال عراق توسط ایالات متحده، سنتکام پ‌ک‌ک را به‌عنوان یک تهدید تلقی نکرد و حتی چند بار در برابر تصمیم‌های کاخ سفید برای «از بین بردن» این گروه مقاومت کرد.

برایزا می‌گوید در حالی که برای دیپلمات‌های آمریکایی و سنتکام هر از گاهی بر سر برخی موضوعات اختلاف نظر دارند، سیاست فرماندهی مرکزی پ‌ک‌ک در طول حمله واشنگتن به عراق بیش از یک اختلاف داخلی بود.

در طول جنگ عراق، برایزا شخص اصلی کارکنان شورای امنیت ملی در دولت بوش بود و روابط پرتنشی با سنتکام در مورد حضور پ‌ک‌ک در شمال عراق داشت.

مشکل بزرگ این بود که چگونه فرماندهی مرکزی به طور مطلق از اجرای تصمیم پرزیدنت بوش مبنی بر اینکه پ ک ک یک سازمان تروریستی و دشمن ایالات متحده است و پناهگاه امن آن در شمال عراق، که تحت کنترل ایالات متحده بود، باید از بین می رفت، خودداری کرد. بریزا به TRT World می گوید.
به گفته متیو برایزا، یکی از مقامات ارشد سابق دولت بوش، فرماندهی مرکزی ایالات متحده در طول تهاجم ایالات متحده به عراق، با مقاومت در برابر کاخ سفید، از “از بین بردن پ ک ک” از شمال عراق خودداری کرد. فرمانده Centcom تامی فرانکز در طول تهاجم به رسانه ها می پردازد. (استیون سن / آرشیو AP)

پ‌ک‌ک که در طول ده‌ها سال مبارزات تروریستی خود علیه آنکارا منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر در سراسر ترکیه شده است، از اواخر دهه ۱۹۹۰ از کوه‌های قندیل در شمال عراق به عنوان مقر خود استفاده می‌کرد. این گروه تروریستی همچنین مخفیگاه ها و اردوگاه های نظامی دیگری در سراسر شمال عراق در نزدیکی مرز ترکیه دارد.

در مقابل دکترین بوش

به گفته برایزا، رد تصمیم کاخ سفید توسط سنتکام در تضاد با دکترین بوش است، که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ظاهر شد و از اینکه شخص یا هر سازمانی که امنیت یا پناهگاهی برای تروریست ها فراهم می کند، نیز در اقدامات تروریستی مجرم است.

زمانی که ایالات متحده کنترل شمال عراق را به دست آورد، جایی که پ.ک.ک مقر و منطقه عملیاتی خود را دارد، اگر ایالات متحده برای از بین بردن تهدید تروریستی پ.ک.ک علیه ترکیه اقدام نمی کرد، دکترین خود پرزیدنت بوش را نقض می کرد. برایزا می‌گوید بخشی از کار من اجرای تصمیم پرزیدنت بوش از طریق فرماندهی مرکزی بود.

اما سنتکام “مقاومت کرد و آنها بهانه ای برای اینکه چرا نمی توانند علیه پ ک ک در شمال عراق حرکت کنند، به دست آوردند” که این دیپلمات سابق آمریکایی را ناامید کرد.

در حالی که سنتکام ادعا می کرد که آنها نیروهای کافی برای مبارزه با ارتش صدام و پ.ک.ک در شمال عراق ندارند، در همان زمان، وزیر دفاع وقت دونالد رامسفلد به طور متناقض به مردم آمریکا می گفت که ایالات متحده نیروهای زیادی دارد و ندارد. برایزا می گوید که برای انجام عملیات نظامی به نیروهای بیشتری نیاز داریم.

این دیپلمات باتجربه می گوید: «این دو چیز نمی توانند به طور همزمان درست باشند. برایزا می‌گوید حتی پس از حمله کامل ایالات متحده به عراق و شکست ارتش صدام، هیچ پیشرفتی در برابر پ‌ک‌ک صورت نگرفت، زیرا سنتکام پس از آن دلایل مختلفی ارائه کرد و اعلام کرد که باید بر قیام سنی‌های ضد آمریکایی در غرب عراق تمرکز کنند.

دونالد رامسفلد، وزیر دفاع ایالات متحده، به سخنان ژنرال تامی فرانکز فرماندهی مرکزی ارتش در خلال یک کنفرانس خبری در سال ۲۰۰۳ گوش می دهد (لوک فرازا / آرشیو AP)

برایزا می گوید که سنتکام همچنین مدعی شد که مقابله با پ.ک.ک ممکن است بی ثباتی در شمال عراق ایجاد کند.

مهمت امین کوچ، افسر سابق نیروهای ویژه ترکیه که در عملیات برون مرزی ترکیه در شمال عراق در دهه ۲۰۰۰ شرکت داشت، همچنین معتقد است که سنتکام با عملیات برون مرزی آنکارا علیه پ.ک.ک در شمال عراق مخالف بود و ادعا می کرد که این عملیات منطقه را بی ثبات می کند.

کوچ فکر می کند که در طول تهاجم، سنتکام به پ ک ک اجازه داد از شمال عراق به عنوان پناهگاه امن استفاده کند. کوچ به TRT گفت: «در حالی که سازمان تروریستی پ‌ک‌ک انواع اقدامات تروریستی را در امتداد مرز ترکیه و عراق و حتی در داخل خاک ترکیه انجام داد، آنها (سنتکام) فضای امنی برای زندگی پ‌ک‌ک در مناطق کوهستانی شمال عراق ایجاد کردند. جهان.

مخالفت ترکیه با تهاجم آمریکا

برایزا که در جریان تهاجم آمریکا وظیفه توسعه روابط مثبت با ترکیه و برخی کشورهای دیگر را بر عهده داشت، فکر می‌کند که سیاست سنتکام پ‌ک‌ک نیز تا حدی مبتنی بر رد انتقادی آنکارا از اجازه دادن به نیروهای آمریکایی برای حمله به عراق از طریق خاک ترکیه است.

برایزا با اشاره به مخالفت ترکیه با جنگ آمریکا در برابر ترکیه می‌گوید: «این باعث شد که بسیاری در سنتکام از ترکیه عصبانی شوند و به ترکیه به‌عنوان شریکی که می‌توان با آن جنگ را انجام داد، بلکه به‌عنوان یک مانع و مشکلی برای مدیریت نگاه کرد.» عراق. او می‌گوید پس از آن، «فرماندهی مرکزی نمی‌خواست کاری برای شاد کردن ترکیه انجام دهد».

در حالی که ممکن است سنتکام همچنان از مخالفت آنکارا با اجازه دادن به نیروهای آمریکایی برای ورود به عراق از ترکیه عصبانی باشد، بسیاری از مقامات و کارشناسان آمریکایی اکنون به شدت معتقدند که اشغال سال ۲۰۰۳ خود یک اشتباه وحشتناک بوده است. بسیاری از تحلیلگران ترک می گویند که آنکارا از این واقعیت که ترکیه در جنگ نابخردانه آمریکا علیه عراق شرکت نکرده است، پشیمان نیست، عراقی که هنوز از پیامدهای فاجعه بار تهاجم بهبود نیافته است.

ترکیه چنان درک سیاسی عمیقی دارد که بدتر شدن ثبات و محیط صلح که ممکن است در همسایه اش عراق رخ دهد، ممکن است در درازمدت بر خود تأثیر بگذارد. به همین دلیل، ترکیه موضعی در برابر جنگ عراق اتخاذ کرد و دور ماندن از جنگ را در چارچوب منافع ملی خود مناسب دانست.

او نیز مانند بریزا معتقد است که مخالفت ترکیه با تهاجم آمریکا هنوز اثرات خود را بر روابط آنکارا و واشنگتن نشان می دهد.

ادوارد اریکسون، افسر سابق ارتش ایالات متحده و کارشناس برجسته تاریخ نظامی که به عراق اعزام شده بود و همچنین در گذشته تحت فرماندهی سنتکام در منطقه خودمختار کردها در شمال عراق کار کرده بود، همچنین مدیریت واشنگتن با پ‌ک‌ک را در طول تهاجم مشکل‌ساز می‌داند. از عراق

“این یک سوال عالی است. چرا ایالات متحده به دنبال یک سازمان تروریستی شناخته شده که به راحتی در دسترس عملیاتی آن بود، نرفت؟ اریکسون می پرسد.

ما هرگز نیروهای آمریکایی را در شمال موصل مستقر نکردیم و هرگز نیروهای آمریکایی را در داخل خود اقلیم کردستان (دولت منطقه‌ای کرد) مستقر نکردیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *