۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • حسن رویوران در گفت‌وگو با آناج: فعال شدن شکاف قومی در ترکیه/ حمله اخیر پژاک بدون ارتباط و هماهنگی نبوده است

حسن رویوران در گفت‌وگو با آناج: فعال شدن شکاف قومی در ترکیه/ حمله اخیر پژاک بدون ارتباط و هماهنگی نبوده است

  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
  • ۳۷۶ بازدید
  • ۱

کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفت: عدم خالصی در قومیت مناطق شمال سوریه خطر پاکسازی قومی را می‌تواند توسط کردها در پی داشته باشد.
حسن رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل آناج، با اشاره به قدرت‌گیری کردهای شمال سوریه ابراز داشت: منطقه شمال سوریه که از قامشلی تا حسکه می‌باشد، توسط نیروهای دموکراتیک چند وقت پیش به عنوان منطقه فدرال اعلام موجودیت کرند، این منطقه یک‌دست و پیوسته نمی‌باشد چرا که در حد فاصل مناطق کردنشین روستاهای عرب‌نشینی مانند تل‌ابیض و بین عین‌العرب تا عبرین نیز از روستاهایی با سکنه های اکثرا عربی وجود دارد.
وی ادامه داد: عدم خالصی در قومیت مناطق مذکور خطر پاکسازی قومی را می‌تواند در پی داشته باشد، اما نیروهای کرد یک نیروی نظامی چند وجهی تشکیل داده که در بین آنها ایزدی، آشوری و عرب نیز به چشم می‌خورد.
این کارشناس مسائل غرب آسیا، درگیری‌های اخیر سپاه پاسداران با گروهک پژاک در منطقه سردشت را هماهنگ شده و با چرع سبز آمریکا و فرانسه دانست و اظهار داشت: مسائل کردهای منطقه به یکدیگر تاثیر دارد و یقینا هماهنگی هایی در این خصوص انجام شده، چرا که تحولات اخیر پژاک در حالی انجام می‌گیرد که یک شبه آتش بسی در منطقه به وجود آمده بود و این تنش اخیر نشان از یک تصمیم‌گیری جدید می‌باشد که به نفع برخی طرف‌های منطقه ای و فرامنطقه خواهد بود که در زمان‌های آتی احتمال استمرار تنش‌ها دور از انتظار نیست.
وی در مورد سیاست‌های اقلیم کردستان در قبال تنش ایران با پژاک نیز خاطر‌نشان کرد: احتمال وجود یک حلقه ارتباطی بین اقلیم کردستان و پژاک وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتری می‌باشد، لکن در درگیری‌ نیروهای ایران و پژاک در چند سال اخیر، ایران از اقلیم کردستان جهت جلوگیری از اقدامات پژاک در کوهستان‌های قندیل درخواست مداخله کرده بود که اربیل گفته بود اقلیم کردستان کنترلی بر قندیل ندارد.
ریویوران ترکیه را از مخالفان اصلی تشکیل نیروی فدرال کُرد در سوریه برشمرد و افزود: ترکیه برای مناطق کردنشین خود حالت فوق‌العاده اتخاذ کرده وحتی علیه پ.ک.ک اعلام جنگ کرده است و مسائل و تنش مختلفی در این خصوص در حال انجام می‌باشد.
این کارشناس ارشد مسائل بین الملل در پایان تصریح کرد: کردها در سوریه حدود ۲ میلیون نفر و در عراق حدود ۴ الی ۵ میلیون نفر می‌باشند، در حالی که قریب به ۱۵ میلیون کرد در ترکیه ساکن هستند و عملا شکاف قومی در این کشور فعال شده است.

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. در ایران چطور؟ اگه این شکاف قومی فعال شده چرا کردها از پ ک ک حمایت نکردند؟؟؟؟چرا پ ک ک خود کردها را می کشد؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین