۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • توافق با ایران مبنای درستی برای تنظیم روابط است

توافق با ایران مبنای درستی برای تنظیم روابط است

  • ۱۳ مهر ۱۴۰۲
  • ۱۰۱ بازدید
  • ۰

جانشین فرمانده عملیات مشترک عراق گفت که توافقنامه امنیتی با جمهوری اسلامی ایران مبنای درستی برای تنظیم روابط و کنترل مرزهای دو کشور است.

به گزارش انجمن بی تاوان، قیس المحمداوی، جانشین فرمانده عملیات مشترک عراق گفت: قانون اساسی عراق و برنامه و دیدگاه دولت فعلی تصریح می کند که عراق نباید عرصه ای برای انجام هرگونه فعالیت تهاجمی یا نظامی علیه کشورهای همسایه باشد.

وی افزود: توافق با جمهوری اسلامی ایران مبنای درستی برای تنظیم روابط و کنترل مرزهای دو کشور است، به گونه ای است که حاکمیت عراق و عدم تجاوز به خاک و حریم هوایی عراق را با احترام متقابل و بر اساس قوانین و موازین بین المللی تضمین کند.

المحمداوی ادامه داد: اجرای مفاد این توافق از دو هفته پیش با واگذاری مقرها و مراکز مخالفان مسلح کرد ایران در مرز استان های سلیمانیه و اربیل آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: این توافقنامه دارای نکات مثبت بسیاری است، از جمله موضوع نقض ها و تخلفات ایران، هدف قرار دادن مخالفان و کنترل مرزهای بخش های فدرال و سایر موضوعات آتی.

جانشین فرمانده عملیات مشترک عراق بر لزوم همکاری با کشورهای همسایه همراه با رعایت احترام متقابل و حفظ حاکمیت عراق و نیز عدم استفاده از خاک عراق برای انجام هرگونه فعالیت مسلحانه علیه کشورهای همسایه مطابق با قانون اساسی عراق و دیدگاه دولت تاکید کرد.

گفتنی است در اواخر اوت، بغداد و تهران، توافقنامه ای امنیتی مبنی بر برچیده شدن اردوگاه های کردهای مخالف ایران در اقلیم کردستان از مرزهای ایران در شمال عراق امضا کردند.

براساس این توافقنامه، تهران عملیات نظامی خود در مرزهای عراق را متوقف می کند و در مقابل بغداد نیز گروه های مخالف ایران را از مرزهای این کشور دور می کند و افراد تحت تعقیب را به ایران تحویل می دهد.

المحمداوی همچنین درباره توافق عراق با ترکیه توضیح داد: کمیته های مشترک و تلاش دیپلماتیک زیادی برای حل و فصل مسائل پیچیده با ترکیه از طریق گفت وگو وجود دارد؛ به گونه ای که موضوع حاکمیت عراق و احترام متقابل را تقویت کند و به ترکیه تضمین دهد که هیچ گروه مسلحی در مرزها حضور ندارد که خاکش را هدف قرار دهد،

وی اظهار داشت: چشم اندازی از سوی عراق وجود دارد که از ۹ ماه پیش با افتتاح مراکز جدید، ساخت پاسگاه ها، آماده سازی اقدامات احتیاطی، بازگشایی بخش های مرزی و تشکیل دیگر یگان ها به فرماندهی منطقه اول در شمال عراق آغاز شد.

المحمداوی ادامه داد: این مرزها به دلیل صعب العبور بودن و ناهمواری منطقه و همچنین عدم توجه به آن، فاقد یگان های مرزی بودند، بنابراین کنترل مرزها کلید خورده است.

جانشین فرمانده عملیات مشترک عراق افزود: در خصوص بسیاری از پرونده ها از جمله امنیتی، اقتصادی و پرونده های مربوط به ساماندهی کار در مرز و اجرای توافقات، سفرهای مستمری در جریان است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین