۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تنها توافق احزاب کُرد سوری پس از هفتاد ساعت مذاکره

تنها توافق احزاب کُرد سوری پس از هفتاد ساعت مذاکره

  • ۴ دی ۱۳۹۲
  • ۲۶۴ بازدید
  • ۰

بیست حزب و نهاد سیاسی نزدیک به دو طیف بارزانی و اوجالان، پس از یک هفته مذاکره، تنها در خصوص شیوه ی حضور کردها در ژنو۲ به توافق رسیدند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :شورای میهنی کردهای سوریه (نزدیک به بارزانی) و شورای مردم غرب (نزدیک به اوجالان) امروز در اربیل به مذاکرات یک هفته ای خود پایان دادند. با آن که سران پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان عراق ابراز امیدواری کرده بودند که احزاب کُرد سوری در خصوص همه ی موارد محل اختلاف به توافق برسند، اما این احزاب فقط در مورد مساله ی شیوه ی مشارکت در ژنو۲ به نتیجه ی نهایی رسیدند و اختلاف نظر درباره ی موضوع خودگردانی کُردی همچنان ادامه دارد.
عبدالسلام احمد به نمایندگی از شورای مردم غرب در کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کرد:« توافق کرده ایم که در نشست ژنو۲ دارای یک هیات مشترک باشیم و در مورد مسائل دیگری همچون شیوه ی اداره ی خودگردانی، در آینده ای نزدیک باز هم مذاکره می کنیم. کردها در حال حاضر به یک گذرگاه تاریخی رسیده اند و لازم است برای آن که به سلامت از این مقطع عبور کنیم، دارای وحدت نظر و هوشیاری سیاسی و عملی باشیم. بدون تعارف بگویم نیروهای داعش و النصره در مرز سمالکا و در نزدیکی اقلیم کردستان عراق هستند و ناامنی در غرب کردستان (مناطق کردنشین شمال سوریه) در عین حال به معنی ناامنی دیاربکر و اربیل نیز هست.»
طاهر صفوک رییس شورای میهنی کردهای سوریه نیز گفت:«با نود درصد از اظهارات کاک عبدالسلام موافق هستم. لازم می دانم از زحمات جناب رهبر مسعود بارزانی و نماینده ی ابشان دکتر حمید دربندی و نیز از تلاش های لیلا زانا و عثمان بایدمیر تشکر و قدردانی کنم. ما یک هفته گفتگو کردیم و هر شبانه روز دست کم ده ساعت درباره ی مسائل مختلف صحبت کردیم. موضوع پیمان اربیل و توافقی که در سال ۲۰۱۲ میلادی بین ما امضا شده، دارای اهمیت حیاتی است و همه ی ما باید تلاش کنیم تا به همه ی مفاد این توافق نامه پایبند بمانیم. قرار است مرز سمالکا به منظور کمک های انسانی باز باشد و کمیته ای نیز برای بررسی روند فعال سازی هیات عالی، تشکیل دهیم.»
در طول مذاکرات یک هفته ی اخیر اعلام شده بود که چندین نفر از کادرهای سیاسی الپارتی، آزادی و چند حزب نزدیک به بارزانی نزد حزب اتحاد دموکراتیک زندانی شده اند. عبدالسلام احمد در مورد ضرورت آزادی این افراد گفت:«ما تلاش می کنیم با دوستانمان در بخش آسایش صحبت کنیم تا اگر چنین چیزی وجود دارد حتما رسیدگی شود. دوستان ما کسی را به خاطر عقاید فکری و سیاسی زندانی نمی کنند. »
هنوز از تاریخ برگزاری دور جدید مذاکرات احزاب کُرد سوری اطلاعی در دست نیست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین