۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • تضاد فاحش بین کمک‌های بی‌شمار خارجی و شکست‌های عظیم پ‌ک‌ک

تضاد فاحش بین کمک‌های بی‌شمار خارجی و شکست‌های عظیم پ‌ک‌ک

  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
  • ۳۸۷ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : بسیاری از نهادهای تروریستی مختلف در سرتاسر جهان فعالیت می کنند که هر کدام برنامه و استراتژی خاص خود را دارند. از جمله تاکتیک‌های مورد علاقه آنها برای بقا و گسترش، بهره‌گیری از در دسترس بودن مناطق امن، استفاده از منابع درآمد مستقل و دستیابی به منابع حیاتی مانند نفت، آب، کشاورزی یا نیروی انسانی است.

با این حال، برای انجام اقدامات تروریستی، چنین گروه هایی بر دسترسی به سلاح تکیه می کنند. به طور سنتی، گروه‌های تروریستی سلاح‌ها را از طریق بازار سیاه به دست می‌آورند، در حالی که برخی از آنها می‌توانند به عرضه از سوی کشورهای خارجی متکی باشند. برای مثال، حمایت ایران از شبه‌نظامیان شیعه در خاورمیانه به‌عنوان یک کاتالیزور قوی عمل می‌کند که ایران را قادر می‌سازد تا در مناطقی که معمولاً نمی‌توانست به آن‌ها برسد، قدرت را به نمایش بگذارد.

توانمندی ها و دامنه نفوذ گروه های تروریستی با حمایت خارجی به طور تصاعدی افزایش می یابد. پ.ک.ک یکی از گروه های تروریستی است که از بیشترین حمایت خارجی برخوردار است. با این حال، با وجود حمایت قابل توجه، پ‌ک‌ک همچنان برای دستیابی به موفقیت پایدار تلاش می‌کند که نشان می‌دهد در صورت از دست دادن حمایت خارجی‌اش، این گروه ممکن است ناپدید شود.
حمایت کشورهای خارجی از پ‌ک‌ک از حمایت نظامی فعال گرفته تا کمک‌های اقتصادی و حمایت سیاسی متغیر است. به این ترتیب، پ‌ک‌ک از کمک‌های لازم برخوردار نیست. بدون بازگشت به عقب، این مقاله بر جنبه‌های اصلی کمک‌های خارجی دریافتی پ‌ک‌ک از سال ۲۰۱۲ تمرکز خواهد کرد.

پ.ک.ک YPG را به عنوان شاخه نظامی PYD تأسیس کرد و کنترل سه منطقه کردستان در شمال سوریه را در امتداد مرز ترکیه حفظ کرد.

در سال ۲۰۱۲، رژیم اسد در سوریه با یک معضل مواجه شد. متوجه شد که قادر به کنترل تمام سوریه نیست، زیرا مجبور است از بخش‌های وسیعی از سرزمین‌ها برای دفاع از «سوریه ارزشمند» از لاذقیه تا دمشق عقب‌نشینی کند. با این حال، چنین عقب نشینی به این معنی است که مخالفان سوری و ترکیه خلأ شمال سوریه را پر خواهند کرد.

بر این اساس، سوریه بخش‌هایی از خاک را به پ‌ک‌ک تحویل داد. تا آن زمان، این گروه تروریستی عمدتاً در سوریه فعالیت می کرد و از نظر سیاسی زیر نظر شاخه سوریه، PYD، قرار داشت. در آن زمان، پ‌ک‌ک YPG را به عنوان شاخه نظامی PYD تأسیس کرد و کنترل سه منطقه کردهای جداگانه در شمال سوریه در امتداد مرز ترکیه را در دست داشت.
بعداً در سال ۲۰۱۴، YPG شتاب بیشتری گرفت. نبرد عین العرب (کوبانی) منجر به مشارکت ایالات متحده با YPG و پشتیبانی از آن از طریق حملات هوایی و تدارکات تسلیحاتی شد. علاوه بر این، ایالات متحده همچنین حقوق اعضای YPG را پرداخت کرد و این گروه را قادر ساخت تا به مناطقی دسترسی پیدا کند که پ‌ک‌ک در غیر این صورت هرگز نمی‌توانست رویای دسترسی به آنها را در سر بپروراند. امروز پ‌ک‌ک/YPG مناطق نفت‌خیز دیرالزور و دو سد بزرگ سوریه را کنترل می‌کند که همگی قبایل عرب در آن زندگی می‌کنند. درآمد نفت و برق همراه با مالیات های تحمیل شده توسط YPG منبع درآمد قابل توجهی برای PKK ایجاد می کند.

علاوه بر این، پ‌ک‌ک از طریق قاچاق مواد مخدر و اخاذی که در سراسر کشورهای اروپایی جمع‌آوری می‌شود، مبالغ زیادی به دست می‌آورد. سازمان های وابسته به PKK در اروپا گسترده و بزرگ هستند. پ‌ک‌ک تحت سازمان‌های غیردولتی جعلی، شناخته شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اتحادیه اروپا، که فعالیت‌های این گروه تروریستی را در اروپا انجام می‌دهند، فعالیت می‌کند.

عوامل پ.ک.ک مواد مخدر می فروشند و از تاجران کرد پول اخاذی می گیرند. در حالی که نیروهای امنیتی گهگاه با این فعالیت‌های جنایتکارانه مبارزه می‌کنند، واضح است که اگر توسط داعش/داعش انجام می‌شد، فوریت آن‌ها را دریافت نمی‌کنند.
در حالی که منابع اصلی درآمد پ‌ک‌ک از کمک‌های مستقیم خارجی است، درآمد در کشورهای خارجی نیز ایجاد می‌شود که چشم خود را بر سازمان‌های وابسته به پ‌ک‌ک می‌بندند.

در حالی که منابع اصلی درآمد پ‌ک‌ک از کمک‌های مستقیم خارجی است، درآمد در کشورهای خارجی نیز ایجاد می‌شود که چشم خود را بر سازمان‌های وابسته به پ‌ک‌ک می‌بندند.

علاوه بر این، پ‌ک‌ک از حمایت نظامی دولت‌های خارجی نیز برخوردار است – چیزی معادل آن در هیچ گروه تروریستی دیگری دیده نمی‌شود. در غرب و شرق سوریه، روسیه از PKK/YPG در تل رفعت، منبج، عین العرب، عین عیسی، تل تمر و دربسیه حفاظت نظامی می کند.
علاوه بر این، ایالات متحده از YPG در گوشه شمال شرقی سوریه که از مثلث بین ترکیه، عراق و سوریه تا جنوب دیرالزور امتداد دارد، محافظت می کند. پ ک ک همچنین از حمایت نظامی شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در سنجار عراق برخوردار است. زمانی که ترکیه عملیات پنجه عقاب ۲ را علیه پ.ک.ک آغاز کرد، حزب حرکت حزب الله النجبه مورد حمایت ایران ترکیه را تهدید به حمله کرد.

علاوه بر این، پ ک ک از حمایت کشورهای خارجی در قالب قدرت نرم برخوردار است. این امر بیشتر در پوشش رسانه ای PKK قابل مشاهده است. مهم‌تر از همه، پ‌ک‌ک به عنوان «نماینده همه مردم کرد» شناخته می‌شود. با وجود اینکه هیچ گروه قومی همگنی در جهان وجود ندارد که تنها توسط یک نهاد نمایندگی شود و اکثر کردها مخالف پ‌ک‌ک هستند، رسانه‌ها همچنان همه کردها را زیر پرچم پ‌ک‌ک جمع می‌کنند. رسانه های اصلی آشکارا اقدامات تروریستی PKK/YPG را نادیده می گیرند و در راستای تبلیغات پ.ک.ک به این دو گروه تبلیغات مثبت می دهند.

برای مثال، استفاده پ‌ک‌ک از بمب‌گذاری در خودروها به عنوان وسیله‌ای برای ترور به‌طور گسترده توسط رسانه‌های غربی نادیده گرفته می‌شود. اگر هر گروه تروریستی دیگری بیش از ۱۷۰ حمله با خودروهای بمب گذاری شده برای کشتن غیرنظامیان به طور تصادفی انجام می داد، علنا ​​محکوم و طرد می شد. با این حال، PKK/YPG اینطور نیست. فقط اشاره های پراکنده و کمی در مورد این اقدامات تروریستی شده است. در حالی که این اعمال نادیده گرفته می شوند، تبلیغات پ ک ک/ ی.پ.گ برای بازاریابی شبه نظامیان زن به عنوان “مبارزان آزادی” اینطور نیست.

کتاب ها و مقالات زیادی در مورد نقش زنان در PKK/YPG بدون هیچ اشاره ای به استفاده از آنها به عنوان بمب گذار انتحاری نوشته شده است. حتی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق ایالات متحده، بخشی از پروژه ای برای گسترش تبلیغات PKK/YPG با تولید یک سریال تلویزیونی بر اساس کتابی نوشته شده در مورد تروریست های زن PKK/YPG است.

این مثال ها کافی است تا نتیجه گیری شود که پ ک ک گروه تروریستی است که بیشترین کمک های خارجی را در سراسر جهان دریافت می کند.
با این حال، با وجود این حمایت عظیم، پ‌ک‌ک روزهای سختی را تجربه می‌کند. توان عملیاتی خود را در ترکیه از دست داده است و مناطق کوهستانی شمال عراق در امتداد منطقه مرزی که توسط گروه تروریستی برای نفوذ به ترکیه استفاده می شد، اکنون تحت کنترل ارتش ترکیه است. پ‌ک‌ک محدود به کوه‌های گرا، قندیل و سنجار در عراق است که همگی ارتباط ارضی با ترکیه ندارند.

با وجود همه حمایت ها در سوریه، پ.ک.ک/YPG نتوانسته سه منطقه تحت کنترل کردها را به هم متصل کند. علاوه بر این، YPG یک منطقه تحت محاصره کردها را از دست داده است، و ارتش ملی آزاد سوریه و نیروهای مسلح ترکیه با عملیات چشمه صلح، بین دو منطقه تحت محاصره دیگر گوه ایجاد کرده اند. در حالی که پ‌ک‌ک با شکست‌های بزرگی روبرو شده است، به نظر می‌رسد که ترکیه در حال آماده‌سازی عملیات‌های نظامی جدید برای پاکسازی کامل عراق و سوریه از پ‌ک‌ک است.

در واقع، اگر کمک های خارجی نبود، پ.ک.ک هیچ ظرفیت و مبنایی برای ادامه حیات نداشت. با مقدار حمایت خارجی که دریافت می کند، هر گروه تروریستی دیگری به مراتب بیشتر از آنچه پ.ک.ک تا کنون مدیریت کرده است، دست یافته است. تضاد فاحش بین کمک‌های بی‌شمار خارجی و شکست‌های عظیم پ‌ک‌ک نشان می‌دهد که این گروه تروریستی اسب اشتباهی است که باید پشت سر بگذارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین