۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تشکیل دولت اکثریت، گزینه بعدی حزب دموکرات کردستان عراق

تشکیل دولت اکثریت، گزینه بعدی حزب دموکرات کردستان عراق

  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
  • ۳۲۱ بازدید
  • ۰

حزب دموکرات کردستان عراق در نظر دارد اگر تا زمان مشخصی نتواند احزاب پیروز را برای حضور در دولت فراگیر با خود همراه کند به تشکیل دولت اکثریت به عنوان گزینه بعدی روی آورد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : با سپری شدن ۱۴۵ روز از برگزاری انتخابات اقلیم کردستان هنوز کابینه جدید تشکیل نشده است و حزب دموکرات کردستان عراق از فاش کردن برخی از عوامل تعویق تشکیل کابینه اقلیم کردستان عراق خبر داده است این در حالی است که انگشت اتهام همه احزاب در رابطه با عدم تشکیل کابینه جدید به سوی حزب دموکرات کردستان نشانه رفته است.
به گفته ی ناظرین سیاسی، جنبش تغییر و اتحادیه میهنی هر کدام در انتظار تصدی پست معاونت نخست وزیری اقلیم کردستان هستند که این خود به معضل بزرگی پیش روی تشکیل کابینه جدید تبدیل شده است. حزب دموکرات کردستان عراق معتقد است که باید پست ها وزارت ها بر اساس نتایج و کرسی های به دست آمده از سوی احزاب سیاسی تقسیم شود.
از سوی دیگر اتحادیه میهنی کردستان حزب دموکرات را تحت فشار قرار داده تا پست ها را بر اساس توافقات استراتژیک پیشین میان این دو حزب تقسیم کند که این امر موجب شده تا حزب دموکرات کردستان عراق به جای تشکیل دولت فراگیر در پی جایگزینی دیگر می باشد که آن هم حکومت اکثریت است، در صورت استفاده از این مکانیزم احزاب می توانند در این دولت مشارکت کنند یا نخواهند در تشکیل کابینه حضور یابند.
به نوشته سایت باس نیوز به نقل از منبعی مطلع، حزب دموکرات کردستان در صدد اجرای طرحی مبنی بر تغییر دولت ائتلافی به دولت اکثریت است و از این رو سقف زمانی خاصی برای احزاب پیروز انتخابات مشخص خواهد کرد و استحقاق حزبی بر مبنای کرسی های کسب شده در انتخابات عیار تقسیم پست ها و وزارت ها است.
امین نجار، عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان گفته است گفتگوها بر سر تشکیل حکومت ائتلافی ادامه دارد و در صورت عدم موفقیت این امکان وجود دارد که سیستم تشکیل دولت تغییر پیدا کند زیرا اقلیم کردستان نباید به خاطر اختلافات و مناقشات احزاب بدون دولت باشد.
اما عزیز رئوف یکی از ناظرین سیاسی اقلیم کردستان اشاره کرد: برقراری توافق و اتحاد میان کُردها در این رابطه بسیار دشوار است. وی گفت: مسئله حائز اهمیت این است که گفتگوها در رابطه با تشکیل دولت فراگیر باید تداوم داشته باشد و سپس به فکر یافتن جایگزینی برای آن بود.
وی افزود: دو نیروی قدرتمند در تشکیل دولت نباید فراموش شود یکی جریانی است که نیروهای نظامی را در اختیار دارد(اتحادیه میهنی) اما در انتخابات کرسی های کمتری را کسب کرده و دیگری جریانی است که نیروی نظامی در اختیار ندارد اما رهبری آن خوب می داند چطور افکار عمومی را تحریک کند(جنبش تغییر) بنابراین نباید هیچ کدام از این دو نیرو را در تشکیل دولت نادیده گرفت.
سعدی احمد پیره، عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی نظر دیگری دارد و می گوید: هنوز برای تشکیل حکومت ائتلافی دیر نشده است.
وی افزود: اتحادیه میهنی تصمیم نهایی خود را در رابطه با مشارکت در دولت جدید اقلیم کردستان گرفته و در هر صورت اتحادیه میهنی در دولت حضور خواهد یافت.
شیخ جنگی ساله‌یی عضو شورای میهنی جنبش تغییر گفته است ما نه خواهان سهم بیشتر از استحقاق خود هستیم و نه به کمتر از آن رضایت می دهیم، شرط ما برای حضور در دولت رسیدن به حق خودمان بر اساس نتایج انتخابات است.
وی افزود: ما در سالهایی که در صفوف اپوزیسیون بودیم تجارب خوبی کسب کرده ایم و در صورت لزوم مجدداً به اپوزیسیون می پیوندیم.
وی اشاره کرد: در آخرین نشست برگزار شده با حزب دموکرات کردستان عراق خواستار تصدی پست معاونت نخست وزیری اقلیم بودیم چراکه بر اساس نتایج کسب شده در انتخابات در اختیار گرفتن این پست را حق خود می دانیم. در صورتی که اتحادیه میهنی هم خواستار تصدی این پست باشد ما گزینه ی دومی نیز مطرح کردیم که آن واگذاری معاونت ریاست اقلیم و ریاست پارلمان است و اگر این اتفاق نیفتد همان اپوزیسیون باقی می مانیم.
شیخ جنگی ساله‌یی افزود: حزب دموکرات کردستان عراق به خاطر توافقنامه استراتژیک با اتحادیه میهنی در تعامل با این حزب انعطاف زیادی نشان داده است.
محمدحکیم، سخنگوی رسمی جماعت اسلامی کردستان نیز در سایت رسمی این حزب اقدامات حزب دموکرات کردستان مبنی بر تقسیم وزراتخانه بر اساس کرسی های کسب شده در پارلمان را گامی منفی دانست و می گوید: در آخرین نشست هیئت مذاکره کننده جماعت اسلامی و حزب دموکرات کردستان عراق، حزب دموکرات پیشنهاداتی با توجه به محاسبات خود و نتایج به دست آمده از نشست های برگزار شده پیرامون تشکیل حکومت ارائه و سهم جماعت اسلامی و دیگر احزاب را تقسیم کرده بود. سهم های تعیین شده از سوی حزب دموکرات کردستان عراق تأمین کننده انتظارات جماعت اسلامی نیست و در مقابل هیئت مذاکره کننده جماعت اسلامی انتظارات این حزب را به حزب دموکرات اعلام کند. ما در انتظار پاسخ نهایی حزب دموکرات کردستان است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین