۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترکیه می تواند کانال های تقویتی داعش را مسدود کند؛ چرا این کار را نمی کند؟

ترکیه می تواند کانال های تقویتی داعش را مسدود کند؛ چرا این کار را نمی کند؟

  • ۴ آذر ۱۳۹۴
  • ۳۷۱ بازدید
  • ۰

با آزاد گذاشتن YPG در سوریه و PKK در عراق می توان داعش را شکست داد. اما حکومت ترکیه هر دو نیرو را تحت فشار قرار داده و از سوی دیگر به داعش کمک می کند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه T24 ترکیه، روزنامه گاردین چاپ انگلیس در مقاله ای تحت عنوان «ترکیه می تواند کانال های تقویتی داعش را مسدود کند؛ چرا این کار را نمی کند» که با امضای دیوید گرایبر به چاپ رسانده است اتهامات سنگینی به دولت مردان ترکیه در خصوص همکاری این کشور با دولت اسلامی عراق و شام (داعش) وارد کرده است.
در این مقاله آمده است: با دولت اسلامی عراق و شام (داعش) چگونه می توان جنگید و این گروه تروریستی را شکست داد؟ همه در منطقه خاورمیانه جواب این سوال را می دانند. با آزاد گذاشتن نیروهای تحت عنوان یگان های مدافع خلق (YPG) در سوریه و حزب کارگران کردستان (PKK) در عراق و ترکیه که بخش عظیمی از قدرت کردهای خاورمیانه را به خود اختصاص می دهند. در حال حاضر نیروهای مذکور در زمینه مبارزه با داعش مهمترین عناصر موجود هستند. از لحاظ نظامی در آماده باش کامل و از لحاظ ایدئولوژیکی با داعش در یک تضاد عمیق هستند.
ولی به جای حمایت از این نیروها، به عنوان مثال، نیروهای YPG در شمال سوریه با فشار و محاصره مناطق تحت کنترل خود از جانب ترکیه روبه رو می شوند و یا مواضع پ.ک.ک به صورت مرتب از جانب نیروهای هوایی ارتش ترکیه بمباران می شود. اردوغان تنها به نیروهایی که علیه داعش می جنگندضربه نمی زند در کنار این موضوع به دولت داعش نیز کمک می کند.
در ادامه این مقاله آمده است: اردوغان تقریبا تمام نیروهایی را که با داعش مبارزه می کنند تروریست قلمداد می کند. هر چند درست است که پ.ک.ک در سال ۱۹۹۰ علیه ترکیه اعلان جنگ کرد و این مسئله نیز باعث ورود این حزب به لیست گروه های تروریستی بین المللی شده است ولی در ۱۰ سال اخیر استراتژی های پ.ک.ک به کلی تغییر پیدا کرده است. از اظهارات تجزیه طلبانه خودداری کرده و رفتارهایی در پیش گرفته که به شهروندان عادی آسیب نزده است. در سال ۲۰۱۴ پ.ک.ک هزاران ایزدی را از قتل عام داعش نجات داد. اکنون نیز YPG در سوریه از جامعه مسیحیان این کشور حمایت می کند.
از طرف دیگر حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) به عنوان نماینده کردهای ترکیه به صورت جدی از صلح حمایت کرده و با موضوعاتی تحت عناوین حقوق زنان و اصول دموکراسی یک ایدئولوژی کاملا متفاوت با اندیشه ها داعشی را به وجود آورده اند. این مسائل باعث شد که HDP در انتخابات ژوئن موفقیت چشمگیری کسب کرده و از تشکیل حکومت تک جانبه توسط اردوغان و حزب عدالت و توسعه جلوگیری کند. واکنش اردوغان به این موضوع ماهرانه بود. کشور را به یک انتخابات دیگر کشاند و ادعای مبارزه با داعش را مطرح کرد. در مقابله با داعش تنها یک حمله سمبلیک صورت داده و تمام قدرت خود را در بمباران پ.ک.ک خرج کرد. در عین حال HDP را به دلیل ارتباط با پ.ک.ک حامی تروریسم در کشور معرفی کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین