۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • کمال بورکای، رئیس پیشین حزب حق و آزادی: کردها ترکیه دریافتند که رای دادن به HDP نتیجه ای نداشت

کمال بورکای، رئیس پیشین حزب حق و آزادی: کردها ترکیه دریافتند که رای دادن به HDP نتیجه ای نداشت

  • ۴ آذر ۱۳۹۴
  • ۳۹۷ بازدید
  • ۰

HDP باید از PKK فاصله می گرفت و خواستار خلع سلاح این حزب می شد، اما HDP قادر به حفظ این فاصله نبود و با شروع جنگ توسط PKK مردم رأی خود را از HDP پس گرفتند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری Haber7، کمال بورکای، رئیس سابق حزب کردی حق و آزادی (HAK-PAR) در اظهاراتی با انتقاد از حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و حزب کارگران کردستان (PKK) عنوان کرده است: کردهای ترکیه متوجه شده اند که رای دادن به HDP هیچ فایده ای نداشته است. آغاز جنگ توسط PKK بعد از ۷ ژوئن ۲۰۱۵ و تبدیل کردن مناطق کردنشین ترکیه به محدوده جنگی خود باعث آزرده خاطر شدن کردهای ترکیه شده است. به همین خاطر بخشی از آرایی که کردهای ترکیه در انتخابات ۷ ژوئن به HDP داده بودند در انتخابات ۱ نوامبر به حزب عدالت و توسعه (AKP) و بخش دیگر آن به سایر احزاب کردی رسید.
وی در ادامه اظهارات خود با تاکید بر این که HDP قبل از انتخابات ۱ نوامبر بیش از ۱۰۰ شهرداری و ۸۰ نماینده پارلمان ترکیه را در اختیار داشت گفت: در چنین شرایطی کاری که ‌HDP باید انجام می داد، فاصله گرفتن از PKK و تاکید بر خلع سلاح کامل PKK و سیاست صلح آمیز بود. ولی متاسفانه HDP نتوانست این فاصله را رعایت کند و نتوانست و نمی تواند خواستار خلع سلاح PKK شود. با نگاه به روابط PKK و HDP متوجه می شویم که این حزب نمی تواند از PKK فاصله بگیرد.
بورکای در ادامه اظهارات خود با تاکید بر این که حل و فصل مسئله کردها هم با سیستم پارلمانی و هم با سیستم ریاست جمهوری میسر است تصریح کرد: در خصوص اصلاح قانون اساسی ترکیه دیر اقدام شده است. چیزی که اکنون باید صورت گیرد آماده کردن یک قانون اساسی دموکرات و انجام یک همه پرسی است. دولت اگر بخواهد می تواند با به رسمیت شناختن حقوق کردهای ترکیه مسئله کردهای این کشور را به صورت یک جانبه حل و فصل کند ولی راه حل بهتر در نظر گرفتن تمام نمایندگان سیاسی اقشار مختلف کرد و تلاش برای حل و فصل بنیادی این مسئله است. ما به عنوان حزب حق و آزادی آماده مذاکره با دولت هستیم. باید در نظر داشت هدف دولت در مسئله کردها اکنون معطوف به خلع سلاح PKK شده است ولی مسئله کردها تنها عبارت از مبارزات مسلحانه PKK نیست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین