۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • موضع پوتین در قبال سقوط هواپیمای روسیه: سقوط هواپیمای روسی عواقبی جدی برای روابط روسیه – ترکیه خواهد داشت

موضع پوتین در قبال سقوط هواپیمای روسیه: سقوط هواپیمای روسی عواقبی جدی برای روابط روسیه – ترکیه خواهد داشت

  • ۴ آذر ۱۳۹۴
  • ۳۳۳ بازدید
  • ۰

پوتین به علت حملۀ هواپیما های ترکیه به جت جنگی روسیه از آنکارا انتقاد کرد و هشدار داد که این رویداد تأثیر جدی در روابط روسیه – ترکیه خواهد داشت.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از دیلی صباح، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت سرنگون کردن هواپیمای جنگی روسیه در مرز سوریه توسط ترکیه، عواقبی جدی برای روابط روسیه و ترکیه به همراه خواهد داشت.
رئیس جمهور روسیه ادعا کرد که هواپیمای سقوط کرده هیچ تهدیدی متوجه ترکیه نکرده است، در حالی که نخست وزیر ترکیه احمد داود اوغلو، که همزمان با اظهار نظر پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت داشت، گفت حریم هوایی ترکیه نقض شده بود و ما حق داشتیم پاسخ در خور بدهیم.
داود اوغلو در آنکارا گفت: «همه باید بدانند که این حق بین المللی و وظیفۀ ملی ما است که در مقابل هر کسی که به مرز های هوایی یا زمینی ما تجاوز کند، موضع مناسب اتخاذ کنیم».
یک جت جنگندۀ روسیه صبح امروز توسط نیروی هوایی ترکیه و به بهانۀ تجاوز به حریم هوایی این کشور مورد حمله قرار گرفت و در منطقۀ قزل داغ در نزدیکی مرز سوریه با استان ختای ترکیه سقوط کرد.
دفتر ریاست جمهوری ترکیه تأیید کرد که هواپیمای ساقط شدۀ SU-24 متعلق به روسیه بوده و پس از نقض حریم هوایی ترکیه هدف قرار گرفته است.
ولادیمیر پوتین که در دیدار با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن سخن می گفت، از ابراز همدردی وی به خاطر مرگ خلبان روسی تشکر کرد. گفته می شود یکی از دو خلبان این هواپیما دستگیر و کشته شده است.
پوتین اقدام ترکیه را مبنی بر سرنگون کردن هواپیمای روسی، به مثابۀ «خنجر از پشت» تعبیر کرد. پوتین گفت SU-24 روسی توسط موشکی که از یک جت ترکیه شلیک شده، در آسمان سوریه و در یک کیلومتری مرز ترکیه، مورد اصابت قرار گرفته و سقوط کرده است.
پوتین هشدار داد که این رویداد عواقبی جدی برای روابط با ترکیه به همراه دارد. وی همچنین از آنکارا انتقاد کرد که به جای گزارش و توضیح ما وقع به روسیه، نخست مسأله را با ناتو در میان گذاشته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *