۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترکیه شریک استراتژیک اقلیم کردستان عراق است

ترکیه شریک استراتژیک اقلیم کردستان عراق است

  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۳
  • ۲۹۰ بازدید
  • ۰

مسئول بخش روابط خارجی حزب دموکرات کردستان عراق بر اهمیت نقش ترکیه در توسعه ی اقلیم کردستان تاکید کرد و این کشور را یک شریک و دروازه ی استراتژیک دانست.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  هیمن هورامی مسئول بخش روابط خارجی حزب دموکرات کردستان عراق در گفتگو با بخش ترکی الجزیره، در مورد تحولات اخیر در عراق و اعزام نیروهای پیشمرگ به کرکوک اعلام کرد؛ این نیروها برای پر کردن یک خلا امنیتی به منطقه اعزام شده اند و دولت مرکزی بغداد توان حفظ این مناطق را ندارد.
هورامی در بخش دیگری از این گفتگو روابط ترکیه و اقلیم کردستان را مهم ارزیابی نموده و ضمن تاکید بر نقش ترکیه در توسعه ی اقلیم کردستان، این کشور را یک شریک و دروازه ی استراتژیک دانست. در این مصاحبه پرسیده شده؛ آیا ممکن است روزی فرا برسد که با ترکیه یک فدراسیون به وجود بیاورید؟ هیمن هورامی در جواب به این سوال می گوید:«کردستان یک کشور فدرال است و ما به خاطر ثبات و امنیت موجود افتخار می کنیم و مناطقی از مرز ترکیه که با مناطق ما هم مرز است، امن ترین مرز ترکیه به شمار می آید».
هورامی در مورد استقلال اقلیم کردستان عراق نیز گفت:«باید این واقعیت را پذیرفت که در عراق، سه قدرت اصلی به نام شیعه، سنی و کردها وجود دارند. ما همواره طرفدار حفظ عراق فدرال بوده ایم اما اگر سنی ها نخواهند بخشی از عراق باشند و نوری المالکی هم به شیوه ی رفتار دیکتاتورمآبانه، تمامیت خواهانه و مرکزیت گرایانه ی خود ادامه دهد، کردستان ناچار نیست شریک خطاهای موجود باشد و ما استقلال و حق تعیین سرنوشت را برای خود به عنوان یک حق طبیعی می دانیم و در چنین شرایطی کسی نمی تواند کردها را به تجزیه طلبی متهم کند و سردمدار تجزیه، شخص نوری المالکی است».
هیمن هورامی در پایان در مورد اظهارات سران پ.ک.ک و حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه در مورد آمادگی آنها برای مشارکت در حراست از کرکوک و اقلیم کردستان در کنار نیروهای پیشمرگ، اعلام کرد؛ نیازی به چنین مشارکتی وجود ندارد و نیروی ما برای حفاظت از متاطق ما کفایت می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین