۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترکیه به صورت ایالتی، یا مجموعه خودگردانی‌ها اداره شود

ترکیه به صورت ایالتی، یا مجموعه خودگردانی‌ها اداره شود

  • ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۲۹۶ بازدید
  • ۰

رهبر حزب صلح و دموکراسی ضمن انتقاد از سیاست های اردوغان، بهترین راه اداره ی ترکیه را شیوه های ایالتی و خودگردان دانست.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از خبرگزاری diha ترکیه، امروز در مجلس ملی، سران هر کدام از چهار حزب مجلس در جمع نمانیدگان خود سخنرانی کردند. از آن جایی که به توصیه ی سران پ.ک.ک، حزب صلح و دموکراسی (BDP) در حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) ادغام می شود، امروز آخرین روزی بود که صلاح الدین دمیرتاش به عنوان رهبر حزب صلح و دموکراسی در مجلس ملی و در تالار ویژه ی حزب خود سخنرانی کرد. دمیرتاش، دولت اردوغان را به بی توجهی به مذاکرات صلح متهم کرده و اعلام کرد که اگر اردوغان برای برآورده کردن مطالبات کردها قدم برندارد، حزب صلح و دموکراسی وارد میدان می شود و در حوزه هایی همچون آموزش زبان کُردی، مسائل و مشکلات اقتصادی، زنان، جوانان و سایر حوزه ها، مشکلات موجود را حل کرده و آزادی های مورد نیاز مردم را تامین می کند. اردوغان افزود:«از ۴۵ روز پیش، از معمار صلح، جناب اوجالان بی خبر هستیم و در مورد سلامتی او نگرانی هایی داریم. عدم صدور مجوز ملاقات با او همه ی ما را نگران کرده و بر این باوریم که دولت اردوغان در حوزه ی مذاکرات صلح به طور صادقانه قدم برنمی دارد و اردوغان رفته رفته از پروژه ی صلح، ترشی کلم می سازد».
وی در ادامه افزود:«حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر ۴۵ درصد رای به دست آورد اما بین هفت تا هشت درصد از این آراء، از راه حیله و مکر و دزدی آراء به دست آمده و رای واقعی این حزب ۳۵ درصد است و به همین خاطر اردوغان می خواهد تا با مهندسی یک سیستم نیمه دیکتاتوری، به عنوان رئیس حکومت و نخستین رئیس نظام ریاستی ترکیه به کاخ چانکایا برود اما مردم در انتخابات پیش رو باز هم رئیس جمهور انتخاب می کنند و نه رئیس حکومت. پیشنهاد ما به حکومت این است که به جای پافشاری بر شیوه های موجود، این واقعیت را قبول کنند که بهترین شیوه برای ادراه ی کشور، تقسیم ترکیه به چند ایالت یا دادن حق خودگردانی به مناطق مختلف کشور است».
دمیرتاش در پایان اعلام کرد که ادغام حزب صلح و دموکراسی در حزب دموکراتیک خلق ها به مثابه ی انحلال حزب صلح و دموکراسی نیست و این حزب برای اداره ی شهرداری ها و حل مشکلات مردم، باقی می ماند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین