۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تروریسم پژاک در خدمت آمریکا

  • ۳۰ تیر ۱۴۰۰
  • ۴۱۸ بازدید
  • ۰

نوآم چامسکی در مقاله ای در دسامبر سال ۲۰۰۱  که در نشریه لوموند دیپلماتیک منتشر شد چنین می گوید : ” اشتباه بس بزرگی است که فکر کنیم تروریسم فقط ابزار دست افراد ضعیف است . تروریسم همانند بیشتر دیگر سلاح های مرگبار به سلاحی برای قدرت های بزرگ تبدیل شده است . قدرت ها کنترل دستگاههای ایدئولوژیک و فرهنگی را نیز در اختیار دارند که به آنها امکان می دهد تروریسم آنها چیزی غیر از ترور تلقی گردد ” .

از دهه شصت میلادی بحث تروریسم مطرح شد و پس از حوادث یازده سپتامبر وارد مرحله جدیدی گردید .

تعریف تروریسم : علی رغم بحث های زیاد درباره مفهوم تروریسم در سازمان ملل، هنوز تعریف مشخصی از این پدیده ارائه نشده است . فرهنگ لاروس تروریسم را این گونه تعریف کرده است : ” مجموع فعالیت های خشونت آمیزی که یک سازمان برای ایجاد جو عدم امنیت یا سرنگونی حکومتی مرتکب می گردد “.  این فقط بخشی از مفهوم تروریسم را می رساند .

با توضیح بالا و اطلاق آن برای پژاک متوجه می شویم که این گروه نیز تروریست است . پس از حوادث یازده سپتامبر آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به منطقه خاورمیانه حمله کرد و در این منطقه با موانعی جدی برخورد کرد . برای دستیابی به اهداف خود از هر ابزار لازم کمک گرفت . این کشور برای تثبیت جای پای خود به همراهی کشورهای منطقه نیاز داشت اما با توجه به اشغالگربودن آن ملت های منطقه و کشورهایی مانند ایران با آن به مخالفت برخاستند . آمریکا برای فشار آوردن بر ایران و بی ثبات کردن آن با پ ک ک وارد معامله شد . تصمیم گرفتند تا گروهی منشعب از پ ک ک ویژه کردهای ایران تشکیل دهند . این موضوع مورد مخالفت تعدادی از اعضای شورای رهبری پ ک ک مانند جمیل باییک قرار گرفت اما افرادی مانند عثمان اوجالان برادر رهبر پ ک ک از این موضوع خیلی استقبال کردند . اوجالان در مصاحبه ای با رنسانس نیوز در این به صورت مفصل بحث می کند و می گوید ما با عجله تلاش کردیم تا اعلام گروه جدید به تاخیر نیافتد . در سال ۲۰۰۳ این گروه را تشکیل دادند . آن را پژاک نامیدند و کادر های آن همان اعضای سابق پ ک ک بودند . پژاک از همان آغاز با حمایت های آمریکا عملیات تروریستی علیه ایران را آغاز کرد و تاکنون غیرنظامیان زیادی را ترور کرده است . با نگاهی به برخورد آمریکا با این گروه، سفر سرکرده آن به واشینگتن، دیدار هئیتی آمریکایی با این گروه در کرکوک در سال ۲۰۰۷ ، استفاده این گروه از سلاح های آمریکایی متوجه می شویم که آمریکا برای پیشبرد اهداف خود در منطقه از تشکیل و تجهیز گروه های تروریستی حمایت می کند و برای مشروعیت بخشیدن به آن و تبرئه ساختن خود از برچسب تروریسم از عناوین قومی برای آن استفاده می کند .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *