۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترس پ.ک.ک از طرح جاده توسعه عراق و ترکیه

  • ۱ اسفند ۱۴۰۲
  • ۹۲ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: عراق و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه، روابط، مشکلات و منافع زیادی با یکدیگر دارند که اغلب با یکدیگر تداخل دارند و همین امر باعث شده است که هر یک کارت های فشار متعددی علیه دیگری ایجاد کنند تا در جریان مذاکرات از آنها استفاده کنند که شاید بخشی از دلایل بغداد باشد. جهل و آزادی رفت و آمد و فعالیت های پ.ک.ک در عراق، از این رو نزدیکی ترکیه و عراق، پ.ک.ک را نگران کرده است، به ویژه توافق بر سر پروژه «راه توسعه».

هنوز مشخص نیست که چرا پ.ک.ک در اقلیم کردستان و عراق حضور دارد، جدا از دستور کار پ.ک.ک، رهبران آن و گروهی که برای آن کار می کنند، چه منافعی برای کردهای ترکیه و سایر مناطق کردنشینبه همراه داشته است؟ اقلیم کردستان و تحریف وضعیت مردم و نهادی که امید همه کردهای جهان است.

هر دو دولت عراق و ترکیه بر اساس منافع خود چندین چیز از یکدیگر می خواهند، به دنبال منفعت یکدیگر هستند، در حالی که برای مذاکره و توافق، چندین کارت فشار بر روی یکدیگر دارند از جمله آب، پ.ک.ک، نفت و تجارت. آنچه جدید است پروژه “جاده توسعه” است که برای هر دو کشور بسیار مهم است، درآمد کنونی عراق را دوبرابر می کند و بیکاری و فقر را تا حد زیادی حل می کند. از سرگیری صادرات از طریق ترکیه به شرط بغداد و از طریق SOMO.

در مذاکره با ترکیه، عراق می‌تواند از حضور پ‌ک‌ک در خاک خود سود زیادی ببرد و از آن به‌عنوان کارتی مؤثر علیه آنکارا استفاده کند، هرچند تردید وجود دارد که پ‌ک‌ک فقط یک کارت عراقی نباشد. پ.ک.ک به عنوان کارتی علیه اقلیم کردستان و به طور کلی کردها در استان نینوا و جداسازی سنجار و ایزدی ها است.

در مجموع حضور پ.ک.ک تنها به نفع اقلیم کردستان نبوده است، اخیراً چندین بار مقامات ارشد ترکیه به بغداد سفر کرده و جدای از موضوع امنیت مرزهای دو کشور، در درجه اول پ.ک.ک، مسائل مربوط به آب و نفت را مورد بحث و بررسی قرار دادند. وزیر و ژنرال اخیراً از بغداد دیدن کردند و با نخست وزیر عراق دیدار کردند تا در مورد همکاری های اقتصادی و تجاری، جدای از مسائل امنیتی گفتگو کنند. آنها “کریدور توسعه” را ساختند که از طریق عراق و ترکیه به دریای مدیترانه و اروپا متصل می کند.

پیش از این ابراهیم کالین رئیس اطلاعات ترکیه دو بار به عراق سفر کرده بود که هدف از این سفر به گفته چند منبع عراقی، امضای توافقنامه امنیتی مشترک مشابه ایران برای حفاظت از مرزهای خود و حذف پ‌ک‌ک از مرزها بود، زیرا ترکیه به عراق اعتماد ندارد. او می خواهد نقش فعالی در بیرون راندن این گروه از مرزهای خود داشته باشد.دلیل ورود مقامات ارشد امنیتی و نظامی ترکیه این است که عراق تمایلی به امضای توافقنامه امنیتی مشترک نداشته است، به خصوص اگر متعهد باشد.

یک منبع گفت: از نظر رهبری ترکیه، دو موضوع امنیتی، یعنی پ.ک.ک و اقتصاد بین عراق و ترکیه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، در حالی که آنکارا موضوع پاکسازی شمال عراق از وجود پ.ک.ک را بسیار مهم است. عراق که رهبران پ ک ک را نگران کرده است.

رهبران پ.ک.ک می دانند که از آنها به عنوان کارتی در مورد منافع اقتصادی ترکیه و عراق صحبت می شود که باعث شد یکی از رهبران پ.ک.ک آشکارا بگوید که از حرکت مقامات دو کشور می ترسد. موافقتنامه امنیتی مشترک در ازای اجرای پروژه “راه توسعه”.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین