۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترس از نهاد خانواده/دشمنی پ ک ک ، پژاک با نهاده خانواده

  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۲۰۳ بازدید
  • ۰

خانواده را هرکسی به عنوان یک نهاد اصلی که تربیت‌کننده و پروش‌دهنده جسم و روح انسان‌هاست، قبول دارد. در این میان برخی‌ها با این نهاد سرسازگاری ندارند و مدام در جهت عکس آن شنا می‌کنند. این روزها به مناسبت روز جهانی خانواده، بحث‌های داغی در این خصوص در خروجی رسانه‌ها قرار گرفته که البته اکثر قریب به اتفاق آنها بر اهمیت این نهاد تاکید دارند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :این مقوله در میان کوردها دارای اهمیت بیشتری است و دلیل آن هم ساختار اجتماعی و سیاسی این نهاد با تاثیر‌پذیزی از جغرافیایی ویژه  کوهستانی است. اما طی دو قرن گذشته و به ویژه قرن بیستم، احزاب و گروههای زیادی در این جغرافیا اعلام وجود کرده‌اند که هرکدام بنا به سیاست و منافع قدرت‌های منطقه و بین‌المللی چند صباحی در کوهستان‌ها و یا داخل شهرها بوده‌اند و سپس توسط همین قدرت‌ها حذف شده‌اند؛ اما هیچ کدام از این احزاب و گروهها با نهاد خانواده سر مخالفت و دشمنی نداشته‌اند، جز پ‌ک‌ک (حزب کارگران کوردستان ترکیه) و زیرشاخه‌ی ایرانی آن به اسم پژاک. البته هر گروه و شاخه‌یی که از این گروه منشعب شده و تحت تاثیر افکار ضد خانوده رهبر این گروه (عبدالله اوجالان) قرار گرفته باشد؛ تقریبا در همین قالب تعریف می‌شود.

پژاک هم که به عنوان شاخه‌ی ایرانی این گروه شناخته شده است، به شدت ضد بنیاد خانواده است و آنرا از مهمترین ارکان حکومت و دولت می‌داند، لذا با تمام قوا و نیرو علیه آن مبارزه می‌کند. این گروه نقطه‌ی شروع این پروژه را از هم گسستن بنیاد این نهاد اجتماعی می‌داند و برای تحقق آن نوجوانان و جوانان را از این خانواده‌ها با ترفندهای مختلف جدا و به خود جذب می‌کند، به ویژه دختران. تاکید بر دختران یک خانواده برای جذب و عضویت در گروه، به این دلیل است که این برای کوردها یک مسئله‌ی ناموسی است و خیلی در این مورد حساس هستند و گروه هم دقیقا بر روی نقطه ضعف جامعه کوردی انگشت گذاشته تا از این طریق هم ارکان خانواده را متزلزل کند و هم احساسات آنها را تحریک کند و از سوی دیگر غیرت و آبروی آنان را زیر سؤال ببرد و سبب سرافکندگی آنها شود و از سوی دیگر، برای خود نیروی کار مجانی فراهم کرده که با کمترین هزینه بیشترین استفاده را از آنها می‌برد.

یکی از مهمترین دلایل دشمنی این گروه با بنیاد خانواده اینست که در خانواده‌هایی که ارکان آن محکم و پایدار است، این گروه قادر به نفوذ در میان اعضای آن نخواهد بود و اگر هم نفوذ کند قادر به ایجاد تفرقه و یا فریب نوجوانان و جوانان خانواده را ندارد. بنابراین دلیل اصلی این گروهها در دشمنی با بنیاد خانواده، همین امر است نه شعارهایی از جنس آزادی زن، دمکراسی و …..

منبع:کوردپاریز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین