۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترجمه متن کامل توافق AKP – PKK در مذاکرات اسلو توسط CHP رسانه ای شد

ترجمه متن کامل توافق AKP – PKK در مذاکرات اسلو توسط CHP رسانه ای شد

  • ۹ آبان ۱۳۹۴
  • ۱۷۹ بازدید
  • ۰

حزب جمهوری خواه خلق ترکیه متن کامل توافق دولت آک پارتی و پ.ک.ک در مذاکرات اسلو را منتشر کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه زمان، هالوک کوچ، معاون و سخنگوی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در برنامه زنده تلویزیونی اسنادی را رسانه ای کرد که خبر از توافق حزب عدالت و توسعه با پ.ک.ک در مذاکرات اسلو دارد. متن کامل این توافقنامه که در ۳ پاراگرف و ۹ ماده آمده است به شرح ذیل است:
«این متن توافق نامه که در ۳ پاراگراف و ۹ ماده تنظیم شده است توسط طرف های مذاکره کننده به امضا رسیده و در مرکز اسناد رسمی دولتی بایگانی خواهد شد.
مواردی که میان نمایندگان ترکیه و پ.ک.ک در دیدارهای صورت گرفته به توافق منجر شده است به شرح زیر است:
پاراگراف اول: با در نظر گرفتن این موضوع که درگیری ها در ترکیه باعث به وجود آمدن خشونت شده و جان و مال انسان ها هدف قرار گرفته است و با توجه به این که نیاز به صلح پایدار، امنیت و همکاری در کشور احساس می شود هر دو طرف در خصوص تداوم مذاکرات اسلو همفکری خود را به میان گذاشته اند.
پاراگراف دوم: طرف های مذاکره حل و فصل مسئله کردها به نحوه دموکراتیک و با رعایت حقوق انسانی و حقوق اساسی از طرق مذاکره و گفتگو را اساس قرار داده و در این خصوص به یک دیدگاه مشترک دست پیدا کرده اند. در همین راستا هر دو طرف مذاکره کننده بر آغاز هر چه سریعتر مذاکرات مستقیم تاکید دارند.
پاراگراف سوم: آغاز مذاکرات اسلو با تمام اقدامات و تلاش هایی که تا کنون در خصوص حل و فصل مسئله کردها صورت گرفته است کمک شایانی کرده و زمینه های سیاسی و اجتماعی در خصوص حل و فصل مسئله کردها را تقویت کرده است.
ماده های مورد توافق قرار گرفته در مذاکرات اسلو
ماده اول) طرف های مذاکره کننده اراده قاطع خود در خصوص حل و فصل مسئله کردها از طریق مذاکرات اسلو و امرالی را یک بار دیگر به میان گذاشته و آشکارا آن را بیان کرده اند.
ماده دوم) طرف های مذاکراه کننده برای حل و فصل پایدار مسئله کردها مذاکرات و تماس های خود در چارچوب مذاکرات اسلو و امرالی را تا کنون پیگیری کرده و اساس کار را بر این موضوع قرار داده اند که تمام اقداماتی که در این راستا صورت گرفته است در قوانین کشور و قانون اساسی جمهوری ترکیه وارد شود.
ماده سوم) پیش نویس هایی که عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک در ۱۰ می ۲۰۱۱ در امرالی تحت عناوین «اصول اولیه برای حل و فصل دموکراتیک مسائل اساسی اجتماعی ترکیه»، «اصول اولیه برای صلح عادلانه در روابط دولتی و اجتماعی در ترکیه»، «طرح حل و فصل دموکراتیک مسئله کردها و اقدامات لازم برای صلح عادلانه در ترکیه» در اختیار طرف های مذاکره کننده در اسلو گذاشته است اساس قرار خواهد گرفت و نهایتا تا هفته اول ژوئن ۲۰۱۱ پیشنهادات و دیدگاه های خود در خصوص این پیش نویس ها را ارائه خواهد داد. طرف کرد مذاکره کننده این پیش نویس ها را پذیرفته و تمام اصول ارائه شده در آن را قبول خواهد کرد.
ماده چهارم) طرف های مذاکره کننده در حین مذاکرات خود ساختارهای اشاره شده در پیش نویس هایی که در بند سوم آمده است را تاسیس خواهند کرد. این ساختار ها شامل: کنگره قانون اساسی، کنگره صلح و کمیسیون حقیقت و عدالت خواهد بود.
ماده پنچم) طرف های مذاکره کننده ترک، بلافاصله بعد از انتخابات اجازه دیدار ۲ نماینده کرد با عبدالله اوجالان را صادر کرده و کمیسیون ها و کنگره های اشاره شده در ماده چهارم را تاسیس خواهند کرد. بعد از تاسیس کمیسیون ها و کنگره های مذکور یک کمیسیون در زیر مجموعه کمیسیون های اشاره شده به وجود خواهد آمد و روابط با عبدالله اوجالان را بررسی خواهد کرد.
ماده ششم) اعمال فشار، دستگیری و منع فعالیت برای سیاستمداران و نمایندگان قانونی کردها و همچنین رسانه های کردی در ترکیه لغو شده و تمام محدودیت ها در این خصوص برداشته خواهد شد. تمام عملیات های نظامی و پلیسی که تحت عنوان عملیات های KCK صورت می گیرد متوقف خواهد شد و کسانی که در این روند بازداشت شده اند وارد روند آزادسازی خواهند شد. در این راستا طرف ترک در اولین اقدام خود تعهد می کند سیاستمداران کرد زندانی در ترکیه را در عید نوروز و بعد از آن آزاد کند.
ماده هفتم) طرف های مذاکره کننده در بالاترین مرتبه از سلسله مراتب خود پیامی ابلاغ خواهند کرد که پیگیری انتخابات در یک فضای امن (اشاره به انتخابات پارلمان ۲۰۱۱) و عادی سازی در ترکیه را حامل خواهد بود.
ماده هشتم) برای حل و فصل نهایی مسئله کردها عدم درگیری میان پ.ک.ک و ترکیه را اساس قرار داده و در این راستا تمام عملیات های نظامی، سیاسی و دیپلماتیکی از جانب ترکیه و پایان دادن به تظاهرات ضد حکومتی و عملیات های نظامی توسط پ.ک.ک به صورت متقابل اتخاذ شده و تدابیر لازم اندیشیده خواهد شد. در این چارچوب طرف های مذاکره کننده تا ۱۵ ژوئن ۲۰۱۱ هر نوع عملیات و حرکت های نظامی را خاتمه خواهند داد.
ماده نهم) طرف های مذاکره کنند آمادگی خود برای عمیق تر شدن مذاکرات و گفتگو در خصوص مسائل بنیادی را اعلام کرده و نیمه دوم ماه ژوئن ۲۰۱۱ بار دیگر دور هم جمع خواهند شد.
لازم به ذکر است، خبرگزاری کردپرس تنها ترجمه متن منتشره توسط حزب جمهوری خواه خلق ترکیه را ارائه کرده و صحت و سقم این سند را نمی تواند تایید کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین