۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تاکید اوجالان برای ادامه پروسه صلح و آشتی

تاکید اوجالان برای ادامه پروسه صلح و آشتی

  • ۲۰ آبان ۱۳۹۲
  • ۳۶۲ بازدید
  • ۰

“عبداله اوجالان” رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک ) اعلام کرد که با وجود تعلل دولت این کشور در پیشبرد مذاکرات صلح، این گفتگوها همچنان باید ادامه یابد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : عبدالله اوجالان سرکرده تروریستی پ ک ک در اخرین دیدار خود با هیات اعزامی به امرالی اذعان داشت : که به منظور مقابله با هر گونه توطئه و دسیسه ای ، بایستی اقدامات دمکراتیک انجام پذیرد و تضمین قانونی و حقوقی برای ادامه مذاکرات بوجود آید.
تاکید ” اوجالان ” بر ادامه مذاکرات در شرایطی است که فضا برای پیشبرد این مذاکرات چندان مساعد نیست .”جمیل بائیک ” از سران ” پ ک ک ” مذاکرات صلح با دولت ترکیه را مذاکراتی مرده خوانده است .
در مناطق کردنشین ترکیه نیز تنشها و درگیری های بین نیروهای امنیتی و کردهای مخالف ادامه دارد،حتی بتازگی این تنشها برسر احداث دیواری حائل در مناطق مرزی سوریه و ترکیه افزایش یافته است .
بطوریکه هزاران کرد در اعتراض به ساخت دیوار مذکور به راهپیمایی در این منطقه مرزی پرداختند.
به علاوه تکلیف بسته دمکراسی پیشنهادی ” اردوغان “نخست وزیر ترکیه نیز هنوز نامشخص است .
” حزب صلح ودمکراسی ” از جمله احزاب مخالف کردی است که شدیدترین انتقادات را متوجه دولت آنکارا به رهبری ” اردوغان ” کرده است .
” دمیرتاش ” از سران این حزب بصراحت گفته است که بسته دمکراسی ارائه شده بر مبنای ذهنیت تک گرایی استوار است و ارتباطی با روند صلح نداردو گفتگویی نیز بین طرفین باقی نمانده است .
“جمیل بائیک ” از سران ” پ ک ک ” نیز در این ارتباط گفته است :” آنچه که از سوی اردوغان به نمایش گذاشته شده است یک پاکت تهی و بدون محتوا است و تا زمانی که دولت آنکارا خواسته های کردهای ترکیه را مدنظر قرار ندهندآنها حاضر به پذیرش چنین بسته هایی نخواهند بود”
در چنین شرایطی سخن گفتن از آغاز مرحله دوم مذاکرات صلح بین دولت آنکارا و ” پ ک ک ” دشوار است .
باوجود این ” بشیر آتالای ” از معاونین نخست وزیر شایعات مربوط به توقف مذاکرات صلح را رد کرده و تاکید می نماید که تردیدی در ادامه این مسیر وجود ندارد.
چنین اظهاراتی از سوی دولتمردان ترکیه و همچنین تاکید ” اوجالان ” بر ادامه مذاکرات می تواند نوید بخش باز شدن گره هایی از مذاکرات پیچیده صلح بین دولت آنکارا و ” پ ک ک ” باشد.
دولتمردان ترکیه همانند ” بلنت آرینچ” از معاونین نخست وزیر اما معتقدند که این گره ها براحتی گشوده نخواهند شد.
از دیدگاه ” آرینچ” مهمترین دلیل این دشواری ها نه به دلیل رویکرد دولت آنکارا بلکه ناشی از آنستکه سران ” پ ک ک ” در کوههای ” قندیل ” مواضع و توصیه های ” اوجالان ” را نادیده گرفته و در مقابل وی مقاومت می کنند.
” آرینچ” همچنین می افزایدکه ” پ ک ک ” باید موضع نهایی خود را روشن کند و بصراحت اعلام کند که آیا قصد ادامه مذاکرات صلح را دارد یا خیر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *