۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تامین مالی؛ خشونت توام با مواد مخدر:مطالعه موردی پ.ک.ک

  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
  • ۲۴۰ بازدید
  • ۰

گروه تروریستی پ ک ک از روابط بازار سیاه و شبکه های جنایتکار برای دریافت مبالغ هنگفت استفاده می کند.

انجمن بی تاوان : بازیگران غیردولتی خشن (VNSA) برای حفظ توانایی های سیاسی و نظامی خود در چندین فعالیت اقتصادی از جمله جرایم غیرقانونی و سازمان یافته درگیر می شوند. برخلاف بازیگران قانونی و مسئول محلی و بین‌المللی، مانند دولت‌ها، VNSA‌ها از امکانات بیشتری برای مشارکت در روابط بازار سیاه یا غیرقانونی و فعالیت‌های فراملی برخوردارند. این امر به این دلیل امکان پذیر است که هیچ سازوکار قوی و مستقر بین المللی یا همکاری منطقه ای برای نظارت و جلوگیری از این فعالیت ها وجود ندارد. این خلاء قانونی و واقعیت چندین کشور متلاشی/ فروپاشیده در خاورمیانه و شمال آفریقا شرایط مساعدی را برای فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی مانند قاچاق اسلحه و انسان، قاچاق مواد مخدر و پولشویی ایجاد کرد.

در میان سایر مشکلات قاچاق مواد مخدر، تروریسم مواد مخدر یک چالش بومی پیشرو هم برای دولت ها و هم برای نظم بین المللی است. این فعالیت در بازار سیاه منابع اقتصادی عظیمی را برای VNSA ها فراهم می کند که از طریق آن می توانند تجهیزات نظامی خود را مدیریت کنند و از طریق امکانات اجتماعی که به دست می آورند نفوذ خود را بر پیروان خود حفظ کنند. با نگاهی به چندین مورد، به ویژه شبکه تروریستی پ.ک.ک سعی می کند از این روابط بازار سیاه و شبکه های جنایتکار برای دریافت مبالغ هنگفت پول آسان استفاده کند. قطع این منبع حیاتی و نظارت بر VNSA باید اولویت اصلی دولت ها و افکار عمومی بین المللی در مبارزه با تروریسم و هرگونه خشونت غیرقانونی باشد.

واقعیت تروریسم مواد مخدر PKK
پ‌ک‌ک و گروه‌های وابسته به آن از زمان ظهور در سال ۱۹۸۲، سعی می‌کنند از طریق روش‌های غیرقانونی از جمله انتقال هروئین و سایر انواع مواد مخدر به‌ویژه به کشورهای غربی، سود مالی خود را به حداکثر برسانند. پ.ک.ک با همکاری با شاخه های محلی در قفقاز، بالکان و آفریقا، با اخذ مالیات از این نقل و انتقالات و مدیریت مستقیم قاچاق مواد مخدر، در حمل و نقل مواد مخدر مشارکت دارد. بر اساس گزارش‌های متعددی که توسط سازمان‌های اطلاعاتی ملی و نیروهای امنیتی فاش شده است، پ‌ک‌ک به طور مستقیم یا غیرمستقیم در انتقال تقریباً ۸۰ درصد از کل هروئین مصرفی در اروپا نقش دارد و دسترسی آسان و بدون مشکل آن به کشورهای اروپایی را آشکار می‌کند.

برای پیچیده تر شدن اوضاع، سود حاصل از این تجارت غیرقانونی احتمالاً از طریق گروه های وابسته به پ ک ک فعال در کشورهای اروپایی برای انجام حملات تروریستی علیه ترکیه منتقل می شود. هم نهادها و گزارش‌های اروپایی و هم مؤسسات آمریکایی گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند که نقش فعال پ‌ک‌ک در قاچاق مواد مخدر را ثابت می‌کند و یک بار دیگر واقعیتی را که پ‌ک‌ک در آن تروریسم کثیف و خونین خود را انجام می‌دهد، افشا می‌کند. این فعالیت ها نه تنها امنیت ترکیه را تهدید می کند، بلکه امنیت اروپا و موزاییک اجتماعی را در کل به خطر می اندازد.

برای نشان دادن، مرکز نظارت اروپا برای مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر (EMCDDA) و گزارش بازار مواد مخدر اتحادیه اروپا یوروپل که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، و تصمیم وزارت خزانه داری ایالات متحده برای لیست سیاه چندین چهره برجسته کنگره گل وابسته به پ.ک.ک مانند Cemil. بایک، دوران کالکان، رمزی کارتال، صبری اوک، و آدم اوزون در سال ۲۰۱۱ انتقاد و هشدارهای طولانی مدت ترکیه را در مورد شبکه های جنایت سازمان یافته پ.ک.ک که به شدت در روابط بازار سیاه دخیل هستند، تایید کردند.

به ویژه با شروع بهار عربی و تجزیه چندین کشور مانند سوریه و عراق، پ‌ک‌ک فعالیت‌های جنایتکارانه خود را تشدید کرد و شبکه‌های خود را در منطقه خاورمیانه گسترش داد، زیرا VNSA از جمله سازمان‌های تروریستی بهشت‌های امن جدیدی در این دولت‌های فروپاشیده پیدا کردند. پ‌ک‌ک از طریق شبکه‌های سنتی خود در عراق و ترکیه و شبکه‌های جدید در سوریه قصد دارد این مسیر را کنترل کند و این فعالیت‌ها را تا مرزهای جنوبی ترکیه گسترش دهد. از بین بردن تروریسم پ.ک.ک تنها با قطع شبکه های تروریستی مواد مخدر آن که اکنون به کشورهای دیگر گسترش یافته است امکان پذیر است. در این زمینه، عملیات های متوالی ترکیه در سوریه و عراق علیه تروریسم پ.ک.ک نه تنها روابط و محیط محلی و منطقه ای باثبات و امن را تضمین می کند، بلکه احتمالاً استراتژیک ترین و مرگبارترین حملات به قاچاق مواد مخدر فرامرزی است که توسط پ.ک.ک و گروه های وابسته به آن مدیریت می شود.

برای نتیجه گیری، نشانه های قوی وجود دارد که پ.ک.ک به طور استثنایی فعال هست و در روابط بازار سیاه و جنایات سازمان یافته فراملی نقش دارد. بازیگرانی مانند پ‌ک‌ک حفظ قدرت نظامی-سیاسی خود را بدون توجه به ابزاری که از طریق آن این قدرت را تامین می‌کنند، اولویت اصلی خود می‌دانند. بنابراین، آنها از استفاده از روابط بازار سیاه برای حفظ جایگاه خود ابایی ندارند. علاوه بر این، فقدان مکانیسم‌های اجرایی قوی‌تر بین‌المللی، همکاری‌های منطقه‌ای و مهم‌تر از آن، واقعیت دولت‌های فروپاشیده، این بازیگران را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های غیرقانونی خود از جمله قاچاق مواد مخدر را تشدید کنند.

این بازیگ بدون داشتن مسئولیت ملی و بین المللی از وابستگان داخلی و فراملی برای انجام فعالیت های غیرقانونی خود استفاده می کند. در مورد تروریسم پ‌ک‌ک، مشخص شد که فعالیت‌های تروریستی مواد مخدر آن عمدتاً بر کنترل بازار اروپا و تحکیم قدرت مواد مخدر خود در کشورهای تجزیه‌شده مانند عراق و سوریه متمرکز است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین