۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه روابط PKK-AKP و سرنوشت کردهای ترکیه (۳)

  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۱
  • ۳۰۹ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : احمد نسین، نویسنده ترک در ماه‌ های اخیر گفته بود : اردوغان چند بار با اوجالان ملاقات کرده است؟ نویسنده نوشت که در آینده پاسخ را فاش خواهم کرد. دانستن پاسخ این سوال محرمانه را حق خود می دانیم، اما سوال دیگری نیز مطرح می کنیم: صبری اوک چند بار با عبدالله اوجالان در امرالی ملاقات کرده است؟

نفوذ حزب عدالت و توسعه بر امرالی افزایش یافته بود.

پس از بازدید نماینده فرستاده عبدالله گل از قندیل در سال ۲۰۰۴، پایه و اساس روابط حزب عدالت و توسعه و پ ک ک گذاشته شد، اما بنا به دلایلی، روابط به سختی پیش می رفت. بدیهی است که هر چه حزب عدالت و توسعه می توانست قدرت خود را بر نهادهای دولتی، به ویژه بر سازمان اطلاعاتی MIT تحمیل کند، روابط بین حزب عدالت و توسعه و پ.ک.ک بیشتر توسعه یافت و نفوذ حزب عدالت و توسعه بر اوجالان در امرالی از نفوذ ارتش فراتر رفت.

این وضعیت کانال روابط بین حزب عدالت و توسعه و PKK-قندیل را نیز تغییر داد. از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶، حزب عدالت و توسعه از طریق فرستادگان تماس های خود را با قندیل حفظ کرد، اما بعداً توانست مستقیماً با امرالی تماس بگیرد و ملاقات کند. در این مرحله نقش و نام «بلوط صبور» مجسم می شود. در روابط بین پ‌ک‌ک و دولت ترکیه، «بلوط صبری» نامی است که نمی‌توان آن را دست کم گرفت.

نقش قبلی صبری اوک چه بود؟

صبری اوک(عضو شورای رهبری پ ک ک در حال فعلی ) در سال ۱۹۸۵ در نبردی در منطقه گارزان در شمال کردستان مجروح شد و تسلیم دولت ترکیه شد. رهبر پ ک ک تا سال ۲۰۰۵ در زندان های ترکیه بود و در تحقیقات سیاسی شرکت داشت. جالب اینجاست که او در زمانی که اوجالان در زندان بود به همان اندازه که در سوریه بود، تلفنی صحبت کرد. در سال ۱۹۹۹، زمانی که اوجالان به امرالی فرستاده شد، دولت صبری اوک را از زندان آزاد کرد و با یک هلیکوپتر خصوصی او را پیش اوجالان برد. به طور خلاصه، هم پ‌ک‌ک و هم دولت ترکیه بر اساس مواضع صبری اوک او را در دهه ۱۹۹۰ مأمور کردند.

شایعات زیادی مبنی بر اینکه صبری اوک برای دولت ترکیه کار می کند وجود دارد. افراد زیادی در پ.ک.ک هستند که اینطور فکر می کنند. بدیهی است موضوع نوشته ما این نیست و جلوتر نمی رویم.

صبری اوک در امرالی است

صبری اوک پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۰۴ بلافاصله به ارتش ترکیه فرستاده شد و MIT با او تماس گرفت. بر اساس شرایطی که از طرف دولت فراهم شده بود خدمت سربازی خود را به عنوان مهمان به پایان رساند. پس از خدمت سربازی، جلسات او با MIT افزایش یافت. ابتدا MIT نامه ای به او داد و او را قانع کردکه ما تلاش می کنیم، تا حزب عدالت و توسعه مشکلات دشوار را حل کرده و موانع را برطرف خواهد کرد. ما آماده همکاری هستیم و اوجالان آماده است.» در سال ۲۰۰۶، صبری اوک این پیام را به قندیل رساند و MIT قول داد که برخی از اعضای پ ک ک می توانند با اوجالان ملاقات کنند. یعنی علاوه بر تماس وکلای رسمی، جلسات غیررسمی را هم شروع می کنند.

رهبری پ‌ک‌ک در قندیل نمی‌خواست صبری اوک در میان کادرهای پ‌ک‌ک باشد که قرار بود به امیرالی بروند و نام‌های دیگری را پیشنهاد کردند. با این حال، دولت ترکیه و اوجالان بر سر سه نام به توافق رسیدند. آنها احمد ترک، یوکسل گنج (عضو اولین گروه صلح که در ۱ سپتامبر ۱۹۹۹ از کوهستان به ترکیه بازگشته بود و قبلا نزد اوجالان در سوریه اقامت داشت) و صبری اوک بودند.

این سه مرد در آنکارا ملاقاتهایی انجام می دهند وبعدا دولت آنها را ابتدا به استانبول و سپس به بورسا می برد. این سه مرد که دو نفر از آنها از کادرهای پ.ک.ک و یکی از آنها سیاستمدار بودند، با اوجالان دیدار خواهند کرد.

اوجالان: پروژه ترکیه ما تاکتیکی نیست بلکه استراتژیک است

ارتباط و بحث در مورد مسئله کردستان جدی گرفته نشد و بیشتر به عنوان یک مشکل خانوادگی توصیف شد. اوجالان گفت: “اگر اوضاع بهبود یابد، می توانیم صلح بزرگی ایجاد کنیم که می تواند ترکیه را به قدرت اصلی خاورمیانه تبدیل کند.” جلسات به این صورت است.

پس از این دیدار، اوجالان نامه ای به قندیل نوشت: «من به راه حلی امیدوار هستم و باید به دولت جدید فرصت دهیم. آنچه مهم است این است که ترکیه خود را دوباره سازماندهی کند و احزاب سیاسی به شرق فرات محدود نشوند. ترک بودن یک تاکتیک نیست. بگذارید گفتگوها ادامه پیدا کند. در این زمان، آتش بس می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.»

این دیدار بین MIT، PKK و AKP بود. رئیس ستاد ارتش ترکیه کنار گذاشته شدن از چنین نشست مهمی را نمی پذیرد. یک روز پس از این نشست، ایلکر باشبوگ، رئیس ستاد ارتش ترکیه در شهر ارجیس در استان وان پیامی صادر کرد و گفت: تا زمانی که تروریست وجود داشته باشد، ما به مبارزه ادامه خواهیم داد. اما علیرغم تهدیدهای ایلکر باشبوگ، آتش بس در اول جولای اعلام شد.

از سال ۲۰۰۶، روابط بین حزب عدالت و توسعه، PKK و MIT تحت نظارت صبری اوک انجام می شود.

مردم چگونه فکر می کنند؟

در حالی که همه این کارها انجام می شد، تلویزیون پ ک ک که از بروکسل پخش می کرد، با انتشار جملاتی مانند “دولت ترکیه از مصاحبه با رئیس جمهور آپو جلوگیری می کند” افکار عمومی را تحریک کرد. در آن زمان جلسات با اوجالان چهارشنبه ها برگزار می شد، اگر این جلسات در یکی از این روزها برگزار نمی شد، پ.ک.ک روزهای پنج شنبه چندین مادر و جوان را به خیابان ها می آورد.

مردم کرد فکر می کردند که سال ها در امرالی انزوا وجود دارد، اما در واقع جلسات بسیار مهمی برگزار شد. به عنوان مثال، در ۱۲ جولای ۲۰۰۸، پ.ک.ک اعلام کرد که یک اعتصاب غذای یک ماهه را در شمال کردستان و اروپا اعلام کرد و مدعی شد که اوجالان در زندان سر بریده شده است. در واقع صبری اوک در آن روزها نامه های اوجالان را که نماینده ام آی تی از امرالی برای او آورده بود می خواند و پاسخ می داد. در همان زمان، در جریان روند اسلو، ترافیک جلسات در خط قندیل-بروکسل-آنکارا-ایمرالی وجود داشت. در واقع هر وقت پ‌ک‌ک به مناسبت اوجالان مردم را به خیابان می‌آورد، کاری می‌کرد که مردم کرد هرگز به آن فکر نمی‌کردند.

حقیقت این است که هرگز چیزی به نام «انزوا در ایمرالی» وجود نداشته است که پ‌ک‌ک سال‌هاست که خواستار آن بوده است.

در این روند، پ‌ک‌ک از انجام هر کاری که دولت را به دردسر بیاندازد، خودداری کرد. بنابراین، حزب عدالت و توسعه می تواند با سهولت بیشتری به تلاش های خود برای تحمیل اقتدار خود بر ارتش و مراکز اقتصادی ادامه دهد. حزب عدالت و توسعه توانست روشنفکرانی را که از فشارهای کمالیسم خسته شده بودند، دور خود جمع کند. اما هنوز جنبش هایی وجود داشتند که موضوع را به عنوان موضوع بقا می دیدند.

ادامه دارد …

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *