۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بن بست در مذاکرات صلح ترکیه و ۸ پیشنهاد کردهای مخالف

بن بست در مذاکرات صلح ترکیه و ۸ پیشنهاد کردهای مخالف

  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۲
  • ۲۷۷ بازدید
  • ۰

پ.ک.ک مذاکرات صلح را به پایان نمی برد و توقف عقب نشینی نیروهای شاخه ی نظامی، صرفا ارسال یک پیام هشدارآمیز به آنکارا است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از فرات نیوز، سرنوشت مجموعه ی قوانین تدوین شده توسط حزب عدالت و توسعه که به منظور هموارسازی مسیر صلح و تامین مطالبات کردها نوشته شده و در محافل رسانه ای و سیاسی ترکیه به عنوان بسته ی دموکراسی از آن نام برده می شود، همچنان در پرده ای از ابهام باقی مانده است. قرار بود دیروز جمعه، سران حزب عدالت و توسعه تکلیف نهایی این بسته را مشخص کنند با این حال باز هم تایید نهایی بندهای آن، به زمانی دیگر موکول شد.
حمله به یک پاسگاه در حال ساخت از سوی پ.ک.ک
غروب روز پنجشنبه گروهی از افراد شاخه ی نظامی پ.ک.ک در منطقه ی پرواری در استان کردنشین سرت به مخل پروژه ی ساخت یک پاسگاه حمله کرده و با کار گذاشتن مواد منفجره این ساختمان نیمه کاره را تخریب کرده و ۴ کارگر آن را ربوده و آنان را پس از چند ساعت آزاد کردند.
مذاکرات صلح به بن بست رسیده اما به پایان نرسیده است
آیسل توغلوک نماینده ی شهر کردنشین وان و یکی از دو رهبر کنگره ی جامعه ی دموکراتیک که از او به عنوان یکی از مهم ترین کادرهای پ.ک.ک در حوزه ی سیاسی رسمی و قانونی ترکیه نام برده می شود، دیروز با ارسال نامه ای به طاها آک یول تحلیل گر برجسته ی روزنامه ی حریت، به مسائل مهمی در خصوص مذاکرات صلح اشاره کرد.
از آن جایی که آک یول در جامعه ی رسانه ای و سیاسی ترکیه از اعتبار و نفوذ فراوانی برخوردار بوده و طی روزهای گذشته انتقادات تندی را علیه پ.ک.ک مطرح کرده است، توغلوک در نامه ی خود، او را به سیاه بینی متهم کرده و از او خواسته است تا از اظهار نظرهای مایوسانه خودداری کند. آک یول نیز در روزنامه ی حریت نوشت: با احترام به خانم توغلوک، امروز از انتشار مقاله ی خود صرف نظر کرده و متن کامل نامه ی او را به جای مقاله منتشر می کنم.
در نامه ی توغلوک آمده است: پ.ک.ک مذاکرات صلح را به پایان نمی برد و توقف عقب نشینی نیروهای شاخه ی نظامی، صرفا ارسال یک پیام هشدارآمیز به آنکارا است. پ.ک.ک با این اقدام خود نشان می دهد که مذاکرات صلح به بن بست رسیده اما به پایان نرسیده است.
نهادها و تشکیلات سیاسی کردهای مخالف گرد هم آمدند
دیروز غیر از حزب صلح و دموکراسی و کنگره ی جامعه ی دموکراتیک که به عنوان مهم ترین نهادهای سیاسی اقماری و رسمی پ.ک.ک در ترکیه شناخته می شوند، بیش از دوازده نهاد سیاسی، مدنی و صنفی دیگر گرد هم آمده و با انتشار یک بیانیه از حکومت ترکیه خواستند که هر چه زودتر در حوزه ی مذاکرات صلح با پ.ک.ک گام بردارد. این نهادهای سیاسی و مدنی، در واقع همان گروه هایی هستند که چندی پیش در دیاربکر با برگزاری کنفرانسی به نام «سرنوشت مذاکرات صلح در شمال کردستان» پیشنهادهایی به منظور پیشبرد مذاکرات صلحبه دولت اردوغان ارائه دادند اما نام گذاری ویژه ی این نشست و گنجاندن عبارت شمال کردستان در آن، مورد انتقاد تند سران حکومت ترکیه قرار گرفت.
پیشنهادنامه ی ۸ ماده ای کردهای مخالف
احمد ترک رهبر کنگره ی جامعه ی دموکراتیک و نماینده ی ماردین، بیانیه ی هشت ماده ای کردهای مخالف دولت اردوغان را به این شرح قرائت کرد:
۱-از آن جایی که کردها به عنوان یک ملت، دارای حق آموزش به زبان مادری و نیز داری حق خودگردانی و اراده ی سیاسی هستند، لذا لازم نیست این دو موضوع در روند مذاکرات صلح به عنوان امتیاز و حق اعطا شده از سوی حکومت ترکیه مطرح شود. بلکه باید به عنوان حقوق طبیعی کردها مدنظر قرار بگیرد.
۲-توقف عقب نشینی و خروج نیروهای پ.ک.ک از خاک ترکیه به معنی پایان یافتن مذاکرات صلح نیست. این اقدام در واقع ارسال پیام هشدارآمیزی برای حکومت ترکیه و در عین حال نشان دهنده ی رسیدن به بن بست و مانع در مسیر مذاکرات است تا هر چه زودتر به مسیر مذاکره بازگردد. لازم است دولت اردوغان زیرساخت های حقوقی و اقدامات قانونی لازم را برای پیوستن دوباره ی نروهای پ.ک.ک به جامعه و مشارکت آنان در حوزه های سیاسی و اجتماعی را فراهم کند تا بتوانند پس از پایان موفقیت آمیز مذاکرات صلح، به جامعه بازگردند.
۳-جناب عدبالله اوجالان به عنوان مهم ترین عنصر مقطع مذاکرات صلح شناخته شده و امکانات لازم برای برقراری ارتباط او با جامعه فراهم شود.
۴-بدون تعلل و اتلاف وقت، افرادی که به اتهام عضویت در KCK (شاخه های شهری پ.ک.ک) زندانی شده اند، آزاد شوند و لازم است در این خصوص مجلس ملی ترکیه نقش خود را به درستی ایفا کند.
۵-قانون سدّ انتخاباتی ده درصد از میان برداشته شود تا احزاب کردستانی بتوانند در صحنه ی سیاسی ترکیه مشارکت گسترده تری داشته باشند.
۶-لازم است حکومت ترکیه با کردهای دیگر کشورها نیز روابط حسنه ای داشته باشد و به ویژه از حمایت خود از دشمنان کردهای غرب (کردهای سوریه) دست بردارد و کردها را به عنوان متفق خود قبول کند.
۷-در سال تحصیلی جدید، از بایکوت و تحریم یک هفته ای مدارس از سوی کردها حمایت کرده و امیدواریم دولتمردان ترکیه از بیان نظرات منفی در این خصوص پرهیز کنند.
۸-تعهد می دهیم که در برابر همه ی اقوام و گروه هایی که در کردستان زندگی می کنند، با عدالت و همسانی و کرامت برخورد کنیم و از حکومت ترکیه نیز انتظار داریم همین رفتار را در مقابل ما به نمایش بگذارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین