۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • کردهای ترکیه برای یادگیری زبان کردی به شمال عراق بروند

کردهای ترکیه برای یادگیری زبان کردی به شمال عراق بروند

  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۲
  • ۵۵۱ بازدید
  • ۰

بلنت آرنچ اعلام کرد که دولت ترکیه توان تامین زیرساخت های آموزشی برای گنجاندن زبان کُردی در برنامه ی درسی مدارس را ندارد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از شبکه ی تلویزیونیkanal7 بلنت آرنچ معاون نخست وزیر و سخنگوی هیات دولت ترکیه دیشب در یک گفتگوی تلویزیونی به بیان نکات مهمی درباره ی مذاکرات صلح با پ.ک.ک پرداخت. آرنچ در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال گنجانده شدن آموزش به زبان کُردی در بسته ی موسوم به پاکت دموکراسی گفت:« خیر. در این پاکت، به این مضوع اشاره نشده است. واقعیت این است که ما نمی توانیم در این خصوص اقدامی انجام دهیم. همین الان اگر مشکلات ما در حوزه ی قانون اساسی و موانع حقوقی نیز مرتفع شوند، باز هم نمی توانیم زبان کُردی را در برنامه ی مدارس بگنجانیم چرا که نیروهای آموزشی و منابع انسانی لازم برای چنین اقدام مهمی در دست ما نیست و تحقق چنین مطالبه ای نیازمند گذر زمان است.»
وی در ادامه افزود:« برخی از نمایندگان و فعالان سیاسی کُرد در دیدار با ما، مدام به این موضوع اشاره می کنند که در شمال عراق، زبان کُردی در مدارس تدریس می شود. ما نیز خطاب به این دوستان می گوییم: بسیار خوب. چه اشکالی دارد فرزندان خود را برای یادگیری زبان کُردی به مدارس شمال عراق بفرستید. با این حال آنها این پیشنهاد را هم قبول نمی کنند. اما واقعا باید شرایط عینی را به درستی سنجید. ما امکانات لازم برای تحقق چنین خواسته ای در اختیار نداریم. زمانی که ما شبکه ی تلویزیونی کُردی TRT6را تاسیس کردیم، برخی از همین آقایان، بین مردم استان های جنوب شرقی دست به ضدتبلیغات زده و با تحمیل نظرات خود، از مردم می خواستند برنامه های این شبکه را نگاه نکنند. آیا چنین اقدامی، می تواند هدف دیگری غیر از تضمین بقای ترور داشته باشد؟»
آرنچ در پایان به این موضوع اشاره کرد که بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط نیروهای امنیتی ترکیه، دو هزار نفر از نیروهای شاخه ی نظامی پ.ک.ک در ترکیه پنهان شده اند و در دوران مذاکرات صلح تنها چهارصد تن از آنان به سوی اقلیم کردستان عراق عقب نشینی کرده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *