۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • بررسی رابطه پ.ک.ک با اتحادیه میهنی کردستان و نقش آمریکا در تقویت آن

بررسی رابطه پ.ک.ک با اتحادیه میهنی کردستان و نقش آمریکا در تقویت آن

  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۲
  • ۱۹۳ بازدید
  • ۰

به عقیده جان آجون پژوهشگر بنیاد تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ترکیه این رابطه بسیار عملیاتی و چیزی فراتر از یک حمایت سیاسی است

انجمن بی تاوان : در تارخ ۱۵ مارچ سقوط یک بالگرد در شمال عراق و گمانه‌زنی‌های مربوط به سرنشینان آن، توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. در ساعات اولیه اطلاع‌رسانی درباره این سانحه، این سوال مطرح بود که چه کسانی در این بالگرد حضور داشتند. در این اثنا حکومت منطقه‌ای شمال عراق اعلام کرد که اجساد به‌دست آمده از لاشه بالگرد متعلق به اعضای سازمان تروریستی پ ک ک است. سپس نیز نیروهای اتحاد دموکراتیک سوریه و شاخه سوری پ.ک.ک، از سقوط ۲ بالگرد متعلق به این نیروها خبر داد. در پی این مساله توجه همگان به بافل طالبانی رئیس مشترک اتحادیه میهنی کردستان عراق معطوف شد.

 در تاریخ ۱۵ مارچ، دو بالگرد یکی پس از دیگری در منطقه چمانکه واقع در ایالت دهوک در شمال عراق سقوط کرد. در حالی که پس از این سانحه گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح شد، اما نیروهای دموکراتیک سوریه مجبور شدند اعتراف کنند که این بالگردها متعلق به آنها بوده و سرنشینان آن نیز از اعضای نیروهای ضد تروریسم بودند که برای اهداف آموزشی از سوریه به سلیمانیه می‌رفتند.
در اطلاعیه صادره از سوی این نیروها تاکید شد که در اثر سقوط بالگرد ۹ نفر از جمله شروان کوبانی، به اصطلاح فرمانده کل نیروهای مبارزه با ترور که از بستگان مظلوم عبدی بوده، جان باختند. گروه ویژه عملیات مشترک ائتلاف بین‌المللی ضدداعش نیز با انتشار توییت مظلوم عبدی، به نیروهای دموکراتیک سوریه تسلیت گفت. از سوی دیگر مسرور بارزانی، نخست وزیر حکومت اقلیم کرد شمال عراق در اظهارات تندی گفت که پ.ک.ک/ ی.پ.گ بدون اجازه آنها بالگردهای مربوطه را در منطقه به پرواز درآورده و این بالگردها توسط اتحادیه میهنی کردستان در اختیار این سازمان قرار گرفته است. در پی این اظهارات توجه همگان به این اتحادیه و بافل طالبانی معطوف شد.

بالگردهایی که در مسیر سوریه-عراق/سلیمانیه با هدف گریختن از رادار سعی در انجام پروازهای کم ارتفاع دارند، بالگردهای همه منظوره مدل AS 350 تولید شرکت ایرباس هلیکوپترز فرانسه هستند. این بالگردها در سال ۲۰۱۶ وارد موجودی تجهیزات نظامی حکومت منطقه‌ای شمال عراق شدند. در تولید این بالگردها زیرساخت‌های شرکتی به نام “گروه هفت” که پیمانکار هوانوردی ارتش آمریکا در عراق است، مورد استفاده قرار گرفته است. گفته می‌شود که این شرکت در سال ۲۰۰۹ دو مرکز تدارکات، لجستیک، نگهداری و آموزش را در اربیل و سلیمانیه تاسیس کرده است. گزارشات رسیده حاکیست که شرکت مذکور همچنین سه فروند بالگرد AS 350 از کانادا برای استفاده واحد ضد تروریستی تاسیس شده توسط لاهور طالبانی، برادرزاده جلال طالبانی تهیه کرده است. با گذشت زمان این بالگردها در دوره بافل طالبانی به ی پ گ شاخه سازمان تروریستی پ.ک.ک در سوریه اختصاص داده شد.

رابطه پ ک ک با اتحادیه میهنی کردستان تحت رهبری بافل
اتحادیه میهنی کردستان که در شمال شرق عراق به رهبری جلال طالبانی تأسیس شد، روابط نزدیکی با ی‌پ‌گ / پ‌ی‌د برقرار کرد و به این دلیل نیز با واکنش ترکیه مواجه شد. ترکیه برای پایان دادن به این رابطه، اتحادیه میهنی کردستان را بویژه پس از  اعلام تصمیم برای برگزاری رفراندوم استقلال به شدت تحت فشار قرار داد. با اعمال تحریم‌ علیه فرودگاه سلیمانیه، آن را غیرفعال کرد و با اعمال تحریم‌های مختلف اقتصادی و سیاسی سعی کرد ارتباط اتحادیه میهنی کردستان با پ.ک.ک و حمایت این اتحادیه از آن را قطع کند. با برداشته شدن گام های مثبت از سوی اتحادیه میهنی کردستان نیز تحریم‌های مربوطه برچیده شد. با این حال، روابط اتحادیه میهنی کردستان و پ.ک.ک اگر چه در مقیاس کم اما ادامه یافت.

اما پس از جنگ قدرت در اتحادیه میهنی کردستان، بافل طالبانی با حمایت آمریکا، لاهور طالبانی را از دور خارج کرده و با به دست گرفتن تمام قدرت، سیاست‌های اتحادیه میهنی مجدداً تغییر کرد. در حالی که عمدتاً تحت تاثیر ایران رابطه‌ای بین این اتحادیه با ک‌ج‌ک/قندیل ایجاد شده بود، پس از به دست گرفتن قدرت توسط بافل طالبانی، تحت حمایت ایالات متحده آمریکا یک رابطه قوی بین PYD/YPG، شاخه پ.ک.ک در سوریه و اتحادیه میهنی کردستان آغاز شد. بافل طالبانی پس از تثبیت قدرت در اتحادیه میهنی کردستان، شروع به انتشار بیانیه‌هایی در باب حمایت از ی‌پ‌گ کرد. اگر چه اوایل، روابط را به طور پنهانی ادامه می‌داد، اما به مرور در نمایان کردن تدریجی و قدم به قدم این روابط تردیدی به خود راه نداد. در همین راستا، با یک هواپیمای آمریکایی به شمال سوریه رفت و با رهبران مهم ی‌پ‌گبه ویژه مظلوم عبدی دیدار کرد.

حال آنکه در پی سانحه سقوط بالگرد مشخص شد که این رابطه بسیار عملیاتی و چیزی فراتر از یک حمایت سیاسی است.  با توجه به اینکه حریم هوایی مسیر پرواز بالگردها  تحت کنترل آمریکا بوده است، مشخص است که عملیات بالگردهای مربوطه زیر نظر آمریکا انجام شده است. به دنبال متوقف شدن حمل و نقل نیرو  و سلاح توسط پ‌ک‌ک / ی پ گ در پی عملیات طولانی مدت پهبادهای مسلح ترکیه در منطقه، مشاهده می‌شود که این سازمان به عنوان جایگزینی برای نقل و انتقال نیروهای خود به منطقه، از بالگردهایی استفاده می‌کند که در ارتفاع پایین پرواز کرده و رادارگریز هستند. با در نظر گرفتن همه این اتفاقات و شبکه موجود در این روابط، می‌بینیم که آمریکا از طریق بافل طالبانی از اتحادیه میهنی کردستان برای مشروعیت بخشیدن به ی‌پ‌گ در عراق و سوریه و تبدیل شدن به یک بازیگر مهم استفاده کرده است. از سوی دیگر، بافل طالبانی با این رابطه جدید سعی دارد به منظور برقراری موازنه در روابط کردهای داخل عراق، از ی‌پ‌گ علیه حزب دمکرات کردستان استفاده کند. همچنین اینطور به نظر می‌رسد که آنچه برای ایالات متحده در موازنه‌های درون پ‌ک‌ک مهم است، حضور رهبران ی‌پ‌گ به جای ک‌ج‌ک / قندیل در میدان است. درخواست بافل طالبانی مبنی بر آزادی رهبران این گروه در جشن نوروزی حزب دموکراتیک خلق‌ها، با ذکر نام اوجالان و همچنینی انتشار فراخوان‌های اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها و پ‌ی‌د / ی‌پ‌گ به شکل سیستماتیک در زمینه آزادی اوجالان، رویدادهایی هستند که این معادله را معنادار می‌کنند. احتمالا ایالات متحده، هم‌اکنون در حال محاسبه این مساله است که ببیند آیا می‌تواند با توجه به نتایج انتخابات در ترکیه، زمینه پذیرفته شدن پ‌ی‌د/ی‌پ‌گ تقویت شده با اتحادیه میهنی کردستان، از سوی ترکیه را فراهم کرده و اوجالان را دوباره به یک بازیگر تبدیل کند. با این حال این احتمال بسیار بالاست که بافل طالبانی زیر بار این بازی کثیف که فراتر از حد و توانش است، نابود شود. دوستی با دشمنان ترکیه یعنی دشمنی با ترکیه. در چنین شرایطی اتحادیه میهنی کردستان و بافل طالبانی بیشترین آسیب را از این موضوع متحمل خواهند شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *