۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی حمایت های دولتی از گروه تروریستی PKK

  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
  • ۳۳۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : قبل از پایان جنگ سرد، حمایت دولتی فراگیرترین منبع پول برای سازمان های تروریستی بود. هنگامی که توسط یک دولت حمایت می شود، سازمان های تروریستی می توانند مقادیر قابل توجهی پول جمع آوری کنند و درآمد ثابتی را تضمین کنند. ۱۷۲ کشور همچنین پوشش تاکتیکی و دیپلماتیکی را برای اقدامات “سازمان های تروریستی مورد حمایت” فراهم می کنند. حمایت دولتی می تواند دسترسی به آموزش های حرفه ای، پناهگاه های فیزیکی و یک سیستم بدون اختلال برای جریان وجوه را فراهم کند، و این دارایی های حمایتی متقابل نیستند.

علاوه بر این، اتحاد با یک دولت، اعتبار قابل توجهی را برای سازمان های تروریستی در عرصه بین المللی فراهم می کند، و جلب حمایت از گروه های فراملی را آسان تر می کند و برای مشروعیت بخشیدن به پرونده آنها، دلیل محکمی ایجاد می کند.

با این حال، حمایت دولتی از سازمان های تروریستی دارای اشکالاتی است. علیرغم این واقعیت که ایالت ها مقادیر قابل توجهی پول را از طریق شبکه های بدون اختلال ارائه می کنند، آنها نیز غیرقابل اعتماد هستند. تغییرات در عرصه بین المللی، افکار عمومی و سیاست ها در مورد مسائل خاص می تواند دولت ها را به منابع غیر قابل اعتماد تبدیل کند. ۱۷۳ محدودیت دیگر، میزان بالای کنترلی است که دولت ها بر تکنیک ها و اقدامات سازمان های تروریستی طلب می کنند. ۱۷۴ ایالت ممکن است بخواهند اهداف، زمان، دامنه، فراوانی و شدت حملات را محدود کنند. یکی دیگر از اشکالات احتمالی می تواند ظهور سازمان های تروریستی رقیب باشد که برای منابع مشابه رقابت می کنند. در نهایت، سازمان های تروریستی باید اثرات منفی اتحاد با یک دولت را در نظر بگیرند، زیرا این اتحاد می تواند با ماهیت آن سازمان تروریستی در تضاد باشد. به عنوان مثال، اگر یک سازمان تروریستی اسلامگرای افراطی بخواهد به جای حکومت دموکراتیک، یک حکومت مبتنی بر شریعت ایجاد کند، به این سازمان تروریستی خاص کمک نخواهد کرد تا با دولت دیگری که تحت حکومت شریعت نیست، متحد شود.

پ ک ک و حمایت دولتی

سازمان تروریستی پ ک ک در طول عمر خود از حمایت چندین حامی دولتی برخوردار بوده است. این حامیان پ.ک.ک منابع فراوانی از اردوگاه های آموزشی گرفته تا حمایت سیاسی را فراهم کرده اند.

یونان

حمایت دولتی از PKK توسط یونان ریشه در “کمپ لاوریون” دارد، جایی که کردهای فراری از ملیت ترک در دهه ۱۹۸۰ در آنجا نگهداری می شدند. به گفته سهیرلی، سرویس مخفی یونان از این کردهای فراری در تظاهرات و اقدامات نافرمانی مدنی که علیه ترکیه در یونان برگزار شد و از سال ۱۹۸۲ صراحتاً شبه نظامیان DHKP/C و PKK را در آتن اسکان داد، استفاده کرده است.

حمایت مالی یونان به تدریج در دهه ۱۹۹۰ افزایش یافت. به پ.ک.ک اجازه داد تا دفاتر متعددی را در داخل مرزهای خود باز کند و جلسات دفتر پ.ک.ک را با اعضای رسمی دولت در بیش از یک بار برگزار کند. همچنین به شبه نظامیان پ ک ک در کمپ لاوریون در جزیره کوس و دو اردوگاه دیگر در مجاورت آتن آموزش های سیاسی و نظامی داد. یونان در موارد متعدد از پ.ک.ک حمایت مالی کرد و حتی یک کمپین جمع آوری کمک مالی با شعار “۲۰۰ میلیون درهم برای کردستان – صلح دریای اژه از کوه های کردستان تامین می شود” آغاز کرد.

یونان همچنین از پ ک ک حمایت دیپلماتیک و سیاسی کرد. یونان علاوه بر بازدیدهای رسمی صریح از اردوگاه های پ.ک.ک در لبنان و جلسات عمومی که با ایجاد دولت کردی در خاک ترکیه ابراز همدردی می کرد، از موقعیت سیاسی خود در اتحادیه اروپا (در آن زمان جامعه اروپا) برای تصویب بیانیه هایی استفاده کرد که به ترویج کردی پرداخت. استقلال . در نهایت، یونان از طریق سازمان های غیردولتی که توسط دولت تأسیس شده بود، به طور ضمنی از سازمان تروریستی پ ک ک حمایت کرد.

سوریه.

یکی از متعهدترین حامیان دولتی پ.ک.ک سوریه است. ابتدا، سوریه از ۷ ژوئیه ۱۹۷۹ تا ۱۶ اکتبر ۱۹۹۸ برای بنیانگذار و رهبر پ.ک.ک، عبدالله اوجالان، در پایتخت خود، دمشق، یا در دره بقاع لبنان، که سپس تحت کنترل فیزیکی آن بود، پناهگاه فراهم کرد. خانه و مرکز آموزشی شبه نظامیان بسیاری از سازمان های تروریستی غیر از پ ک ک برخی از این سازمان های تروریستی عبارتند از ارتش سرخ ژاپن، بریگاد سرخ ایتالیا، IRA، ETA، تیم های تروریستی کورس، حماس و حزب الله.از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸، سوریه میزبان سه یونانی بود. یک کمیته آلمانی، یک ایتالیایی و دو کمیته رسمی انگلیسی که از عبدالله اوجالان یا در دمشق یا در دره بقاع دیدار کردند.

دلایل متعددی پشت حمایت سوریه از PKK وجود دارد:
( ۱ ) الحاق استان هاتای به ترکیه در سال ۱۹۳۹ .
( ۲ ) پروژه جنوب شرقی آناتولی ترکیه که آبهای رودخانه فرات را تغییر مسیر داد .
( ۳ ) نارضایتی های تاریخی به جا مانده از حکومت عثمانی . و ( ۴ ) حافظ اسد , رئیس جمهور سابق سوریه , میل به قدرت منطقه ای دارد .

اخیراً حمایت سوریه از پ.ک.ک تا حدودی به دلیل سیاست فعال ضد تروریسم ترکیه در منطقه و تا حدودی به دلیل تلاش سوریه برای تغییر “درک بازیگران بین المللی از سوریه” به دلیل حمایت دولت تثبیت شده از تروریسم متوقف شده است. اقدامات اجرای قانون موفقی را انجام داد که پ.ک.ک را در کشور ممنوع کرد، حملاتی انجام داد و شبه نظامیان پ.ک.ک را زندانی کرد.بصار اسد، رئیس جمهور فعلی سوریه، رسما ترور پ ک ک را محکوم کرد و اعلام کرد که سوریه به هیچ سازمان تروریستی اجازه فعالیت در مرزهای خود را نخواهد داد…

ادامه دارد…

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *