۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اعضای پژاک در دانشگاه های ایران چه می کنند ؟

اعضای پژاک در دانشگاه های ایران چه می کنند ؟

  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
  • ۳۰۸ بازدید
  • ۰

قائم‌مقام اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: اغلب دانشجویان ستاره‌دار عضو گروه‌هایی مانند پژاک بوده‌اند. موضوع دانشجویان ستاره‌دار با این شرایط مسئله اول وزارت علوم شده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : محمدرضایتی قائم‌مقام اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در نشست‌خبری این تشکل دانشجویی، گفت: در آستانه جشن سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم و لازم است مروری بر سخنان امام(ره) داشته باشیم و دیدگاه‌های ایشان در خصوص مسائل مهم کشور را بازبینی کنیم.

وی با اشاره به برخی از مصاحبه‌های امام(ره) در اوایل انقلاب، گفت: امام(ره) در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه شما که از حمایت کشورهای خارجی برخوردار نیستید و امکانات و تجهیزات نظامی ندارید چگونه می‌خواهید در برابر حکومت شاه که از حمایت‌های خارجی و امکانات و تجهیزات برخوردار است بایستید سخنی را میگوید که باید امروز آویزه گوش مسئولان قرار گیرد و اینکه من به حمایت و کمک کشورهای خارجی نیاز ندارم و امید من مردم ایران هستند و من به پشتوانه آنها در مقابل شاه می‌ایستم.

قائم‌مقام اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد: انتقاد ما به غرب انتقاد به خوی استبدادی آنهاست که همواره به دنبال زیاده‌خواهی هستند و حقی برای سایر مردم متوجه نیستند و این مسئله‌ای است که باید به عنوان الگو مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

رضایتی با اشاره به اینکه با حضور دولت یازدهم رویکرد امیدوارانه‌ای نسبت به تعامل با غرب در سیاست‌خارجه وجود دارد و با این رویکرد مذاکرات پیگیری می‌کند، گفت: ما مخالف تعامل با غرب نیستیم، اما معتقدیم در این تعامل باید عزت انقلاب اسلامی حفظ شود و در تعامل با غرب چیزی به ما تحمیل نشود.

وی ادامه داد: ما مخالف نرسیدن به توافق نبودیم و آنچه که برای ما مهم بود این است که در مقابل توافق بد به توافق خوب دست یابیم و معتقدیم چیزی که در توافق ژنو به وجود آمد توافق بد بود و ما می‌توانستیم به توافق‌نامه بهتری دست یابیم.

رضایتی تاکید کرد: آقای روحانی در نشست‌های انتخاباتی خود گفته بود که آمده‌ام تا عزت از دست رفته ایرانیان را بازگردانم. حالا سوال ما از از آقای رئیس جمهور که در واکنش به اظهارات گستاخانه و تحقیرآمیز آمریکایی‌ها سکوت می‌کند، این است که آیا این‌گونه دنبال احیای عزت ایرانیان بودید؟
وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه دولت با رویکرد امیدوارانه نسبت به تعامل با غرب برخورد می‌کند، اما در این مدت کم ایران نزدیک به ۱۰ بار تهدید نظامی شده و کار به جایی رسیده که حتی مقامات دون پایه آمریکا به خود اجازه می‌دهند که ایران را تهدید به حمله کنند. البته تهدید به حمله نظامی از سوی غرب چیز جدیدی نیست، اما این در حالی جای تعجب دارد که در حالی که ما از تعامل با غرب سخن می‌گوییم آنها با ۵۳ رای در سازمان ملل علیه ما قطعنامه صادر می‌کنند.

رضایتی با اشاره به سخنان ولید معلم وزیر امورخارجه سوریه مبنی بر اینکه تا آمریکا از ما عذرخواهی نکند ما با آنها مذاکره نمی‌کنیم، گفت: خوب است این مسئله مورد توجه مسئولان ما قرار گیرد و ما نسبت به این مسئله احساس نگرانی می‌کنیم. البته امیدواریم این دغدغه ما در پروپاگاندای رسانه‌های دولتی به شکل دیگری مطرح نشود و ما نگران محکمات نظام در این مسائل هستیم.

وی افزود: خوب است ظریف به جای اینکه این‌قدر جانب احتیاط را در رابطه با اسرائیل رعایت کند، پاسخ دهد که مگر قرار نبود مذاکرات ایران در چارچوب و سطح کارشناسی دنبال شود؟ با چه توجیهی دیدار وی با وزیر امورخارجه آمریکا در حاشیه اجلاس مونیخ صورت گرفت.
رضایتی گفت: ای کاش آقای ظریف به جای پاسخ به سوالی درباره هولوکاست، اعلام می‌کرد که اجازه بدهید من در این زمینه تحقیق کنم. آن زمان می‌دیدند که آیا غرب چنین اجازه‌ای به او می‌دهد یا نه.

قائم‌مقام اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور با بیان اینکه ما مخالف پیشرفت کشور نیستیم، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم عزت ۳۵ ساله نظام مورد خدشه قرار نگیرد. وقتی آقای ظریف در جلسات عمومی این قدر نسبت به غرب امیدوارانه صحبت می‌کند در جلسات خصوصی چگونه خواهد بود؟

وی تاکید کرد: اصل شرکت در اجلاس داووس مورد سوال است. از ابتدای انقلاب تاکنون ما در جلساتی شرکت می‌کردیم که تبلور نه شرقی نه غربی بود اما مسئولان سیاسی ما در اجلاسی شرکت می‌کنند که وابسته به صهیونیستهاست.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه غرب تلاش دارد ایران را در مرحله هسته‌ای متوقف سازد، گفت: به نظر می‌رسد آقای روحانی و تیمش در این دام غرب گرفتار شدند. به طوری که آقای روحانی در یک مصاحبه ۱۵ دقیقه‌ای ۱۲ دقیقه درباره مذاکرات هسته‌ای سخن می‌گوید.
رضایتی در خصوص وزارت علوم، گفت: مهمترین وظیفه وزارت علوم پرداختن به موضوعات علمی است. اگر به شرایط منطقه‌ای توجه کنیم از طرف رقبا امکان سبقت از ما وجود دارد. در صورتی که تنها مسئله‌ای که برای وزارت علوم مهم نیست موضوع علم است. ما با چند نکته به این مسئله رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه از وزیر علوم می‌خواهیم سه اقدام علمی را که در زمان حضور خود در وزارت علوم دنبال کرده را مطرح کند، یادآور شد: ما چهار و نیم میلیون دانشجو داریم که وزیر علوم وقتش را به تعدادی از دانشجویان که عنوان ستاره‌دار را دارند، صرف می‌کند.

رضایتی تصریح کرد: اغلب این دانشجویان عضو گروه‌هایی مانند پژاک بوده‌اند. موضوع دانشجویان ستاره‌دار با این شرایط مسئله اول وزارت علوم شده است.

قائم‌مقام اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور درباره توجه به موضوع پژوهش، گفت: قرار بود موضوع پژوهش مورد توجه جدی قرار گیرد اما در بودجه سال آینده به این بحث توجه جدی نشده، در حالی که قرار بود یک تا ۴ درصد بودجه برخی از دستگاه‌های اجرایی به پژوهش تعلق گیرد و یا بخشی از درآمد نفتی به این حوزه اختصاص یابد. در تدوین بودجه شاهد این مسائل نبودیم.

وی درباره مطرح شدن مباحثی در خصوص استقلال دانشگاه‌ها، گفت: به نظر می‌رسد استقلال دانشگاه فتنه جدیدی برای وابستگی دانشگاه‌ها به جریان‌های سیاسی است، به طوری که اغلب روسای دانشگاهی که جایگزین شده‌اند یدطولایی در جریانات سیاسی داشته‌اند و به وزیر هشدار می‌دهیم استقلال دانشگاه‌ها تبدیل به منازعه قدرت جریان‌های سیاسی در داخل دانشگاه نشود.

رضایتی با بیان اینکه از وزیر علوم می‌خواهیم به ظرفیت‌های درونی دانشگاه اعتماد کند و این قدر پیشرفت‌های کشورهای دیگر را مثال نزند، گفت: ما از عقب افتادگی تحمیلی ناراحت نیستیم، بلکه از ندیدن ظرفیت در دانشگاه‌های کشور نگرانیم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *