۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازی آمریکا با ترکیه و پ‌ک‌‌ک

  • ۱ فروردین ۱۴۰۳
  • ۱۲۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی‌تاوان: چندی پیش مراد کاراییلان عضو مجلس پ‌ک‌ک در رسانه های این گروه  تروریستی مدعی شده که آنها در نوروز یک مژدگانی به طرفدارانشان خواهند داد و بعد از چند روز مشخص شد که آمریکا به آنها سلاح های ضد پهپاد داده است و حتی ادعا کردند که انها در سال ۲۰۲۳ چندین پهپاد را نیز ساقط کرده اند. این خبر واکنش ها و ابهاماتی نیز بدنبال داشت.چرا که جنگ و درگیری ۴۰ ساله پ‌ک‌‌ک و ترکیه همانند این مثل می ماند که گفته می شود”موش فرار کن گربه به دنبالش بیفت”.
این درگیری علی رغم اینکه بیش از ۴۰ سال است ادامه دارد همیشه این سوال برای طرفداران پ‌ک‌‌ک پیش می آمد که پ‌ک‌ک چرا اسلحه ضد هواپیما ندارد. قبلا در سال ۱۹۹۸میلادی نیز پ‌ک‌‌ک گروهی را به ارمنستان فرستاده بود که هم آموزش ببینند و هم اسلحه آنتی هواپیما بیاورند که بعد از مدتی اسلحه را به قندیل آوردند اما اسلحه ها کار نکردند و تعدادی هم که کار کردند بردشان کم بود و آنها نیز  روی دست پ‌ک‌ک ماندند. حالا سران پ‌ک‌ک ادعا می کنند که آنها به این اسلحه دست یافته اند که چندین پهپاد را نیز ساقط کرده اند. اما نباید این را از یاد ببریم که عصر تکنولوژی روز به روز مدرنتر می شود و از همه مهمتر باید به این مسئله ورود کنیم که در واقع هم پ‌ک‌‌ک و هم ترکیه از تکنولوژی آمریکا بهره می برند. اگر دقت کنیم که آمریکا از یک طرف تعدادی هواپیمای اف ۱۶مدرن را به ترکیه می فروشد و همچنین درصدد است که هواپیمای اف ۳۵ را نیز به ترکیه بدهد و از یک طرف نیز اسلحه ضد پهپادی را به پ‌ک‌ک می دهد و از سران پ‌ک‌ک حمایت می کند.

موضوع پ‌ک‌ک همواره یکی از چالش‌های جدی میان ترکیه و امریکا بوده است. پس از شروع بحران سوریه و زمانی که پ‌ک‌ک حوزه نفوذ جغرافیایی خود را در سوریه  گسترش داد و به سمت مناطق کرد‌نشین سوریه رفت، این تنش میان ترکیه و امریکا بر سر موضوع پ‌ک‌ک بیشتر و بیشتر شد. در سوریه یگان‌های مدافع خلق (YPG) نقش مهمی را در سوریه برای مقابله با داعش ایفا کرد چرا که آنها شاخه نظامی مستقیما تحت سازماندهی پ‌ک‌‌ک از فرصت بدست امده استفاده کرد و همگی کادرهای با تجربه پ‌ک‌ک بودند و از نظر ترکیه این گروه شاخه سوری پ‌ک‌ک محسوب می‌شود و بنابراین ترکیه از این طریق سعی دارد که یک اتحاد منطقه‌ای علیه شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه ایجاد کند. لازم به ذکر است که از سال ۲۰۰۵ توافقی میان ترکیه و امریکا بر سر مساله کردها وجود داشته است که در این نوشتار مجال پرداختن به آن نیست. اما بعد از سال ۲۰۱۱ و با شروع بحران سوریه و همچنین افزایش قدرت مانور پ‌ک‌ک در سوریه تبدیل به یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های ترکیه شد.نفوذ بیشتر پ ک ک درشمال سوریه نگرانی‌های ترکیه را بیشتر کرده است. به خصوص اینکه روند صلح ترکیه با پ‌ک‌ک عملا به شکست انجامید. بعد از شکست روند صلح بین پ ک ک  و دولت ترکیه، آنکارا همواره واشنگتن را متهم کرد که از پ.ک.ک در سوریه حمایت کرده است. در اینجا باید تاکید کرد که از دیدگاه آنکارا کمک به شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه به نوعی کمک مستقیم به پ‌ک‌ک است. اما امریکایی‌ها این تعریف را بطور رسمی قبول ندارند. زیرا پ ک ک چندین گروه را از خاک سوریه به داخل ترکیه فرستادند. و هم اکنون روند به مرحله ای رسیده است که امریکا از هر دو طرف درگیر بهره برداری می کند و بخصوص پ ک ک را حفظ می کند. حال اینکه حملات پهپادی در شمال سوریه و شمال عراق با اجازه امریکا صورت می گیرد. زیرا حریم هوایی عراق و شمال سوریه تحت کنترل امریکا است. باید به این موضوع اشاره کنیم که امریکا هر چند که اسلحه ضد پهپادی را به پ ک ک داده باشد در عوض پهپادی را به ترکیه خواهد داد که این اسلحه کارایی اش را نیز از دست بدهد. همان طور که قبلا ارمنستان موشک ضد هواپیما را داده بود. زیرا برد انها محدود بود. این مژدگانی و سرخوشی مراد کاراییلان بیشتر دوام نخواهد آورد. هدف آمریکا درگیر بودن طرفین با همدیگر است و در این میان آمریکا از موقعیت های طرفین سود خواهد برد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین