۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بازار داغ مهاجرت به اروپا در بین جوانان اهل دهوک عراق در پی درگیری های پ.ک.ک و ترکیه

بازار داغ مهاجرت به اروپا در بین جوانان اهل دهوک عراق در پی درگیری های پ.ک.ک و ترکیه

  • ۸ آبان ۱۴۰۰
  • ۲۹۱ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، بیکاری بالا و درگیری بین ترکیه و گروه تروریستی (پ‌ک‌ک) بیش از ۵۰۰ نفر را در شهرهای شیلادزه و درلوک دهوک از خانه‌های خود بیرون کرده و به جاده‌های پرمخاطره اروپا رسانده است.

در این خصوص نورالدین حاجی گفت :«تاکنون ۱۱ نفر از اعضای خانواده من به خارج از کشور مهاجرت کرده اند. دو تا از پسرانم و دو برادرزاده ام در میان آنها هستند. تنها دلیلش بیکاری است. شیلادزه تحت تحریم است، حرکت واقعاً محدود است.ما به خاطر هواپیماهای ترکیه و پ‌ک‌ک نمی‌توانیم به مناطق کوهستانی خود برویم.

پسر ۱۶ ساله او عبدالواحد به مدت پنج روز در بلاروس ناپدید شد و قبل از اینکه به آلمان برود. و پسرش حسین، ۱۹ ساله، اکنون در فرانسه است و منتظر مهاجرت به انگلستان است.

از ماه آوریل، ترکیه دو عملیات شدید علیه پ ک ک در شمال استان دهوک انجام داده است. چندین غیرنظامی کشته و ده ها روستا خالی شده اند. شیلادزه که در شمال استان دهوک قرار دارد، سال ها در خط مقدم درگیری ترکیه و پ ک ک بوده است. در سال ۲۰۱۹، پس از کشته شدن شش غیرنظامی در حملات هوایی، ساکنان شیلادزه به یک پایگاه ترکیه در نزدیکی یورش بردند. ساکنان شیلادزه نیز می گویند که از سوی دولت مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

فقدان شغل همچنین دلیل اصلی انتخاب هزاران جوان کرد برای جستجوی زندگی بهتر در اروپا است. بر اساس آمار بانک جهانی، بیکاری در عراق از سال ۲۰۱۲ به طور پیوسته افزایش یافته است و در سال ۲۰۲۰ به ۱۳٫۷۴ درصد رسیده است. عراقی‌ها بزرگ‌ترین گروه مهاجرانی هستند که می‌خواهند از بلاروس وارد اروپای غربی شوند. لیتوانی، لهستان و آلمان امنیت مرزهای خود را تقویت کرده اند تا مانع از جریان مردم شوند.

به گفته شهرداران شیلادزه و درالوک نزدیک، بیش از ۵۰۰ نفر از شهرهای خود خارج شده اند.

دلیل اصلی مهاجرت برخی از مردم شیلادزه به خارج از کشور به دلیل بیکاری است. دلیل دوم این است که مردم به دلیل حضور چریک های پ ک ک و نیروهای ترکیه در این مناطق به روستاهای خود بازنگشته اند. رزگار عبید، شهردار شیلادزه، گفت: اینها دلایل اصلی است که مردم از روستاهای خود سود نمی برند و به دلایل اصلی مهاجرت مردم به خارج از کشور تبدیل خواهند شد.

بر اساس گزارش سازمان لوتکا که با پناهندگان کار می کند، حدود ۳۷۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۱ از اقلیم کردستان و عراق به خارج از کشور مهاجرت کرده اند. در این میان، حداقل ۱۰ نفر در راه جان باخته اند و ۱۲ نفر مفقود شده اند.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین