۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بارزانی از کردهای سوریه و ترکیه حمایت کند

بارزانی از کردهای سوریه و ترکیه حمایت کند

  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
  • ۳۴۶ بازدید
  • ۰

ما هیچ وقت نشنیده ایم بارزانی از ترکیه انتقاد کند. ایشان همیشه مدح کرده و در شرایط کنونی، هم کردهای سوریه و هم کردهای ترکیه انتظار حمایت سیاسی بیشتری از سوی بارزانی دارند.
به دنبال حادثه ای که در اسن یورت استانبول درمقابل دفتر حزب حرکت ملی اتفاق افتاد، یک کارمند مطبوعاتی به نام چنگیز آک ییلدیز جان خود را از دست داد و این موضوع موجب تحریک ملی گرایان شده و آنان نیز به کردها حمله ور شده اند و پس از سازماندهی راهپیمایی های اعتراض آمیز، در شبکه های اجتماعی نیز به حزب صلح و دموکراسی حمله می کنند. فضای سیاسی ترکیه که به خاطر اختلاف میان حکومت و جماعت بسیار پراضطراب است اکنون تلاش برای رودرو کردن حزب حرکت ملی با حزب صلح و دموکراسی در این شرایط می تواند بدترین اقدام برای کشور باشد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی نقل از روزنامه ی ملیت، صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح دموکراسی، در مورد فضای سیاسی ترکیه و تلاش برای تحریک ملی گرایان ترک علیه کردها هشدار داد. وی در مصاحبه ای با روزنامه ی ملیت حساسیت این موضوع را مجددا مطرح کرد و در این زمینه گفت: حمله ای که علیه حزب حرکت ملی صورت گرفته به هیچ عنوان با ما ارتباطی ندارد. این حادثه ای است که خودبه خود روی داده و فکر نمی کنم سازماندهی قبلی شده باشد.
وی همچنین در مورد سخن رهبر حزب حرکت ملی که «دیدگاه مخالف» را در مورد حزب صلح و دموکراسی مطرح کرده بود گفت: این حادثه خود به خود رخ داده و ربطی به ما ندارد. مینی بوس های انتخاباتی آنها با پخش موزیک در حال حرکت بوده اند. در خیابان دو بچه دستشان را به نشانه موفقیت بالا می برند آنها پیاده شده و کودکان را تنبیه می کنند. این بچه ها متعلق به یک خانواده ی پرجمعیت ارزرومی هستند و خانواده و بستگان آنان اعضای حزب حرکت ملی را مورد ضرب و شتم قرار می دهن و جنجالی که به وجود آمده، دقیقا در همین حد بوده است. این موضوع نه به حزبی مربوط است و نه سمت و سوی سیاسی دارد. مساله ای نیست که از قبل برنامه ریزی شده باشد. خود به خود ایجاد شده اما بعد با تحریکاتی که می شود هر کسی برای بهره گیری از این فرصت دست به کار می شود و ادعا می کنند که آنها در شبکه های اجتماعی سازماندهی شده بودند! وقتی جناب آرنچ سخنگوی دولت می گوید اینها وابسته به جای خاصی هستند، در واقع هدف نشان می دهد. ای حزب حرکت ملی!آنهایی که ضد شما هستند ما نیستیم حزب حرکت ملی هم علیه ما نیست. میان پایگاه های انتخاباتی ما هیچ ارتباطی وجود ندارد و ما همیشه فعالیت های انتخاباتی مان جدا بوده ما با چه کسانی روبرو می شویم؟ با حزب عدالت و توسعه. زیرا در نقاط مشابهی فعالیت می کنیم در یک کوچه و در یک محله! ما با حزب حرکت ملی هیچ مشکلی نداریم. بهتر است باغچلی خونسرد برخورد کند. او می گوید به خیابان نمی رویم و تحریک هم نمی شویم. اما با این حال،هنوز هم این موضوع را به ما ربط می دهد و چنین چیزی اشتباه است.

لیلا زانا یک سمبل است
دمیر تاش در پاسخ به خبرنگار روزنامه ملیت در زمینه مذاکرات و ارزیابی اوجالان از سرانجام این مذاکرات و همچنین از حضور لیلا زانا نماینده دیار بکر در هیات ملاقات کننده با رهبر زندانی پ.ک.ک گفت: مدت هاست که ما خواهان این بودیم که علاوه بر هیات همیشگی، هیاتهای دیگری نیز در ایمرالی حضور داشته باشند. لیلا زانا زندگی خود را وقف این کار کرده و این دوست ما یک سمبل و یک نماد ارزشمند است. در زمینه ی رفتن به جزیره و حضور اسامی دیگر هم باید بگویم هیچ هدف سیاسی در پی ندارد این یک حالت نمادین است. همیشه خواستیم که هیئت دومی هم برود. در این مورد مرحله اول به اجرا درآمد. در ملاقاتی که با حکومت داشتیم به لیلا زانا هم اجازه ملاقات داده شد ما انتظار ملاقات های اینچنینی دیگری هم داریم. در ملاقات، اوجالان از زانا خواسته بود تا در مورد مذاکرات صلح همکاری بیشتری داشته باشد. همکاری میان کردها با قندیل را گسترش دهد و به حرکات سیاسی کردها و کنگره ی ملی کُرد کمک کند. می دانید که پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان عراق با هم ملاقات می کنند و بحران هایی هست که هنوز ادامه دارد. اگر نتوانیم بگوییم مشکلاتی که محورش حزب اتحاد دموکراتیک سوریه بوده رفع شده اما می توانیم بگوییم مانند گذشته نیست. لیلا زانا در اتحاد کردها ماموریت مهمی دارد.

بارزانی باید حزب عدالت و توسعه را مورد انتقاد قرار بدهد
دمیر تاش در پاسخ به این سؤال که در نامه ای که لیلا زانا از اوجالان برای بارزانی می برد کردهای ترکیه از مسعود بارزانی چه انتظاری دارند، گفت: در درجه ی اول کمک به کردهای سوریه. کردهای ترکیه انتظار دارند در کنفرانس ژنو با هم حرکت کنند در این راستا لارم است حکومت فدرال کردستان، اراده ی کردها را به رسمیت بشناسد و به مذاکرات صلح در ترکیه کمک بیشتری کند. ما هیچ وقت نشنیده ایم بارزانی از ترکیه انتقاد کند. ایشان همیشه مدح کرده و در شرایط کنونی، هم کردهای سوریه و هم کردهای ترکیه انتظار حمایت سیاسی بیشتری از سوی بارزانی دارند.
دمیر تاش همچنین گفت با نزدیک شدن ۳۰ مارس یعنی زمان برگزاری انتخابات شهرداری های ترکیه، باید به مداکرات هم سرعت داده شود. اوجالان در ملاقات آخری که داشتیم مطالبی را که تاکنون گفته بود با اصرار تکرار کرد و در زمینه قانونی کردن ملاقات ها هشدار داد. او می گوید: « نباید حکومت ترکیه، مذاکرات صلح را قربانی انتخابات کند و به خاطر آنک ه تعدادی رای از دست ندهد، از حرکت به جلو بترسد. این کار ریسک بیشتری دارد. اگر با نگرانی از این که در انتخابات رای از دست می دهد در گامهای عملی مردد شود، این امر می تواند مذاکرات را سخت کند». چرا زمینه قانونی شدن ملاقات ها را فراهم نمی سازید؟ این یک ملاقات عادی با یک زندانی نیست. فردا خبرنگاران می روند ما می رویم میت می رود باید برایش زمینه ی قانونی فراهم کرد. حکومت با تصویب قانونی بگوید من می خواهم به عنوان حکومت برای رفع خشونت ملاقاتهایی انجام بدهم و هدفم این است هیات هایی که در این زمینه دولت موظف می کند هیات های رسمی هستند و در چارچوب قانون می تواند فعالیت هایش را انجام بدهد. حکومت با تصویب نکردن چنین قانونی ریسک بزرگی می کند که برای برای همه دردسر ساز خواهد شد.

مذاکرات سخت و نفس گیر است
حکومت باید ابتدا زمینه قانونی را فراهم کند و گام های محکم و عملی را در مجلس بردارد. حکومت باید به این خواسته توجه کند اگر ملاقات هایی که در هفته های آتی داریم با مانع مواجه شوند مذاکرات سخت و نفس گیر خواهد شد. در غیر این صورت ریسک بزرگی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین