۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ایلنور چویک: موضع HDP در مورد دین همان موضع PKK است

ایلنور چویک: موضع HDP در مورد دین همان موضع PKK است

  • ۲ خرداد ۱۳۹۴
  • ۱۶۰ بازدید
  • ۰

دمیرتاش به همۀ آرای ممکن نیاز دارد تا از حد نصاب ۱۰ درصدی عبور کند و حزبش را به پارلمان ببرد. از این رو برای جلب اندکی از آرای سکولارهای طرفدار CHP نباید به اسلام و مدیریت امور مذهبی حمله کند. با این کار وی تنها مسلمانان معتقد و مؤمن را از خود دور می کند. دمیرتاش باید سیاست هایش را معقول تر کند، دولت را به نحوی مورد انتقاد قرار دهد که CHP از انجام آن باز ماند، و از جذابیت خود برای کسب برخی ازآراء جناح چپ نیز استفاده کند.
یادداشت پیش رو را ایلنور چویک از روزنامه نگاران برجسته طرفدار حزب اسلام گرای عدالت و توسعه در روزنامه دیلی صباح نوشته است:
حزب کردی دموکراتیک خلق ها (HDP)به میزان زیادی به مسائل مذهبی پرداخته است و از یک سو سعی در جلب آراء طرفداران سکولار حزب اصلی اپوزیسیون، یعنی حزب جمهوری خواه خلق (CHP) دارد و از سوی دیگر برای گسترش احساسات ضد اسلامی در میان کردهای شرق و جنوب شرقی آناتولی جهت افزایش آراء خود در انتخابات ۷ ژوئن تلاش می کند.
PKK، که در واقع هیچ سر و کاری با سیاست ندارد و تصمیم گرفته با نبرد تروریستی به مدت تقریباً چهار دهه علیه ترکیه مبارزه کند، به عنوان یک نهاد مارکسیستی همواره با اسلام در تضاد بوده و خدا نا باوری را در میان مردم شرق و جنوب شرقی ترکیه تقویت کرده است. در این مناطق که مردم همچنان خالصانه به دین اعتقاد دارند، PKK قادر به از بین بردن نام نیک اسلام نشده است، از همین رو در سال های اخیر از لحن ضد دینی خود کاسته است.
با این حال، در مدت اخیر متأسفانه شاهد بوده ایم که PKK بر ضد اسلام گستاخانه تر از پیش عمل کرده و HDP هم که مانند شعبۀ سیاسی این گروه شبه نظامی عمل می کند، در حال ادامه دادن راهش است.
دوستان کرد ما در شهرستان لیجه استان دیاربکر در جنوب شرقی کشور به ما گفتند که برخی از شبه نظامیان PKK که در حال حاضر از کوه پایین آمده اند و در جامعه “ذوب” شده اند به دیگر کردها می گویند که نماز نخوانند. بنا به گزارش های رسیده این افراد یک کمپین رعب و وحشت علیه مسلمانان مؤمن به راه انداخته اند و به آنها فشار می آورند که در انتخابات آینده به HDP رأی بدهند، نه به حزب عدالت و توسعه (آک پارتی) یا به حزب مذهبی متمایل به کرد مطالبۀ آزاد (HÜDA PAR).
علاوه بر این، ما گزارش هایی از شهر مرزی جنوب شرقی در استان شرناخ نیز داریم مبنی بر این که کردهای مسلمان ترسیده اند. اما این کمکی به HDP نمی کند، فقط مسلمانان مؤمن و متدین را از منطقه بیشتر از خود دور می کند.
رئیس مشترک HDP صلاح الدین دمیرتاش نیز، وقتی که مدیریت امور مذهبی ترکیه (DIB) را مورد حمله قرار داد و اعلام کرد که وی این نهاد را منحل خواهد کرد، مرتکب اشتباه بزرگی شد. او همچنین رئیس جمهور رجب طیب اردوغان را متهم کرد که یک نسخۀ چاپی کردی از قرآن را نمایش داده که توسط DIB منتشر شده است و به گفتۀ وی این یک شگرد تبلیغاتی برای انتخابات است. دمیرتاش باید بداند که به لطف خدمات DIB تودۀ اهل سنت ترکیه تصمیم به به افراط گرایی و رادیکالیسم نگرفته اند و به صورت یک نیروی میانه رو باقی مانده است. دمیرتاش همچنین باید متوجه شود که DIB در سیاست های حزبی درگیر نیست و نسخه های کردی و ارمنی قرآن را در اوایل ماه آوریل آماده کرده و مدت زیادی است که توزیع آنها را آغاز کرده است.
دمیرتاش احتمالاً امید به کسب برخی از آرای سکولار در غرب ترکیه دارد، اما در روندی که در پیش گرفته است دارد مسلمانان را از خود می راند، آن هم در زمانی که به تمام آراء ممکن برای عبور از حد نصاب ۱۰ درصدی و فرستادن حزب HDP به پارلمان نیاز دارد. شما برای کسب کردن آرایی که به طور معمول به CHP داده می شود، مجبور نیستید اسلام را بدنام کنید، به DIB حمله کنید و از قرآن کردی سوء استفاده کنید. دمیرتاش باید سیاست هایش را معقول تر کند، دولت را به نحوی مورد انتقاد قرار دهد که CHP از انجام آن باز ماند، و از جذابیت خود برای کسب برخی ازآراء جناح چپ استفاده کند.
بازی کردن با دین بزرگ اسلام و تلاش برای آسیب رساندن به DIB هرگز نباید جزء دستور کار دمیرتاش قرار می گرفت.
بنا به گزارش های رسیده PKK از طرفدارانش خواسته که در هر گونه اعمال خشونت آمیز درگیر نشوند و ایجاد هرج و مرج نکنند، آرامش داشته باشند و به عبور HDP از حد نصاب کمک کنند. دمیرتاش نباید آیندۀ HDP را با حمله کردن به اسلام و DIB خراب کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *