۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • ایزدی های عراق سکوت در برابر خشونت پ.ک.ک در شنگال را محکوم کردند

ایزدی های عراق سکوت در برابر خشونت پ.ک.ک در شنگال را محکوم کردند

  • ۲ تیر ۱۴۰۱
  • ۱۹۲ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : جامعه ایزدی که به دلیل حضور تروریست های پ.ک.ک در منطقه سنجار در شمال عراق قادر به بازگشت به خانه های خود نیستند، در منطقه دهوک تحت کنترل دولت اقلیم کردستان (KRG) برای بقای خود دست و پنجه نرم می کنند.

ایزدی‌های اهل سنجار در گفتگو با خبرگزاری آناتولی، بی‌تفاوتی جامعه جهانی را نسبت به مشکلاتی که تاکنون به دلیل سرکوب گروه تروریستی پ‌ک‌ک با آن مواجه شده‌اند، محکوم کردند.

ایزدی‌هایی که پس از حمله گروه تروریستی داعش به منطقه سنجار موصل در سال ۲۰۱۴ مجبور به ترک خانه‌های خود شدند، هشت سال است که در کمپ‌هایی در شرایط سخت زندگی می‌کنند.

پس از بیرون راندن از خانه های خود توسط PKK، اکثریت قریب به اتفاق جامعه با وجود شرایط نامساعد آب و هوایی در تابستان و زمستان در چادرها ساکن می شوند.

ایزدی ها منتظر اجرای توافقنامه ۲۰۲۰ شنگال هستند که یکی از اهداف اصلی آن نابودی تروریست های پ ک ک در منطقه است.

در اکتبر ۲۰۲۰، دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان در شمال عراق توافقنامه ای را برای حفظ امنیت در سنجار از طریق نیروهای امنیتی فدرال عراق و با هماهنگی نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان امضا کردند.

ایزدی ها از نهادهای بین المللی خواستند تا به آنها کمک کنند تا به زندگی عشایری خود پایان دهند و شرایط مناسبی را برای بازگشت آنها به زادگاهشان ایجاد کنند.

امین بحری ابراهیم که به اردوگاه پناهندگان شریا در دهوک پناهنده شده است، گفت که طی هفت سال گذشته دو بار مجبور به ترک خانه خود در سنجار شده است.

ابراهیم به خبرگزاری آناتولی گفت: “ما از سال ۲۰۱۴ به دنیا زنگ می زنیم، اما هیچ کس صدای ما را نمی شنود. ما انتظار داریم شرایط در سنجار بهبود یابد و گروه های غیرقانونی (پ ک ک) شهر ما را ترک کنند. اینگونه می توانیم به عقب برگردیم.” (AA).

فیصل عثمان ریشو، یکی دیگر از ایزدی های اهل سنجار، گفت: “ابر قدرت ها در جهان و سازمان های حقوق بشر به مشکلات ما علاقه ای ندارند. ایزدی ها در معرض آزار و اذیت قرار گرفته اند، اما جامعه جهانی و دولت عراق به ما توجهی نکردند.”

ریشو سازمان ملل، سازمان های حقوق بشر، دولت عراق و سایر نهادها را به بی تفاوتی نسبت به مشکلات ایزدی ها متهم کرد و گفت: وضعیت ما بدتر از این نمی تواند باشد.

وی از پارلمان عراق خواست تا جلسه ای ویژه درباره وضعیت ایزدی ها برگزار کند و راه حلی فوری برای مشکلات آنها بیابد.

چگونه تروریست پ ک ک در شنگال جای پایی پیدا کرد؟
تروریست های داعش در اوت ۲۰۱۴ به سنجار، منطقه ای با اکثریت ایزدی حمله کردند.

این گروه تروریستی هزاران نفر از جمله زنان و کودکان را ربود و کشت و یا در مناطق تحت کنترل خود بازداشت کرد.

سازمان تروریستی پ ک ک در سال ۲۰۱۴ به بهانه حفاظت از جامعه ایزدی در برابر تروریست های داعش توانست جای پای خود را در سنجار ایجاد کند.

سنجار دارای موقعیت استراتژیک است زیرا حدود ۱۲۰ کیلومتر (۷۴ مایل) از موصل و نزدیک به مرز ترکیه و سوریه است.

هدف این گروه تروریستی ایجاد یک کریدور بین تروریست های YPG/PKK در شمال سوریه و منطقه قندیل شمال عراق است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *