۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • اولین بار پس از توافق! آمادگی قابل توجه ارتش عراق در برابر پ.ک.ک

اولین بار پس از توافق! آمادگی قابل توجه ارتش عراق در برابر پ.ک.ک

  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۳۴۵ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : در حالی که درگیری ها بین ارتش عراق و سازمان تروریستی پ.ک.ک در منطقه سنجار موصل عراق افزایش یافته است، قابل ذکر است که عراق برای اولین بار پس از توافق سنجار عملیاتی به این شدت انجام داد که شامل حذف پ.ک.ک نیز از منطقه می شد.

ایزدی هایی که پس از حمله گروه تروریستی داعش به شنگال در سال ۲۰۱۴ خانه های خود را ترک کردند و به مدت ۸ سال است که در اردوگاه ها زندگی می کنند، همچنین خواهان خروج پ.ک.ک از سنجار برای بازگشت به خانه های خود هستند.

از آنجایی که توافقنامه شنگال که در ۹ اکتبر ۲۰۲۰ بین دولت عراق و دولت اقلیم کردستان عراق (KRG) امضا شد، هنوز اجرایی نشده است، حضور پ.ک.ک در این منطقه ادامه دارد.

همچنین جای تعجب است که آیا عملیات عراق علیه عناصر سازمان تروریستی پ.ک.ک در سنجار به سطح عملیاتی خواهد رسید که توافقنامه شنگال را اجرایی کند؟

خبرنگار AA پویایی درگیری بین ارتش عراق و پ.ک.ک را که اخیراً در شنگال افزایش یافته است در ۵ مقاله گردآوری کرده است.

– سازمان تروریستی چگونه پ ک ک را در سنجار قرار داد؟
داعش در ۳ اوت ۲۰۱۴ با حمله به منطقه سنجار در عراق که اکثریت ایزدی ها در آن زندگی می کنند، هزاران نفر از جمله زنان و کودکان را ربوده و کشت و یا در مناطقی که تحت کنترل خود هستند بازداشت کرد.

سازمان تروریستی پ‌ک‌ک به بهانه حمله داعش پس از سال ۲۰۱۴، با تروریست‌هایی که از سوریه و قندیل آورده بود، در بسیاری از مناطق به ویژه در کوه سنجار، اردوگاه‌هایی ایجاد کرد و شروع به فعالیت کرد.

نیروهای پیشمرگه که در نوامبر ۲۰۱۵ مرکز منطقه سنجار و اطراف آن را از داعش بازپس گرفتند، پس از استقرار واحدهای دولت مرکزی عراق در شنگال در اکتبر ۲۰۱۷ از منطقه خارج شدند، در حالی که پ ک ک فعالیت های خود را در آنجا افزایش داد.

با نگرانی از اینکه حضور بغداد و اربیل در منطقه پس از توافق سنجار خاتمه خواهد یافت، افزایش اقدامات تروریستی چند جانبه این سازمان علیه پیشمرگه ها، پلیس و غیرنظامیان به ویژه در اقلیم کردستان به منظور منحرف کردن توجهات از شنگال، جلب توجه کرد.

در عراق که مشکلاتی مانند بحران اقتصادی، اعتراضات، اختلافات سیاسی و بی‌ثباتی گسترش یافته توسط گروه‌های شبه‌نظامی وجود دارد، مدت‌هاست که درخواست‌هایی از دولت اقلیم کردستان و کشورهای غربی برای اجرای کامل توافقنامه سنجار مطرح شده است.

اگرچه دولت مرکزی عراق اعلام کرد که در نوامبر ۲۰۲۰ دو تیپ را به عنوان بخشی از توافقنامه به سنجار اعزام کرده است و اخیراً نیروهای بیشتری را به این منطقه اعزام کرده است، اما برنامه روشنی در مورد چگونگی حذف پ‌ک‌ک از منطقه ارائه نکرد.

– افزایش تنش ارتش عراق با پ ک ک پس از توافق سنجار
اعلام شد که پیش از این نیز ارتش عراق و پ.ک.ک در فواصل زمانی معینی در این ولسوالی درگیر شده بودند.

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه های داخلی، در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۱ بین هواداران پ ک ک و نیروهای عراقی در سنجار تنش به وجود آمد و اعلام شد که گروه پ.ک.ک در یک ایست بازرسی متعلق به نیروهای عراقی متوقف شده و این گروه به یک وسیله نقلیه ارتش عراق حمله کرده است.

در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱، درگیری بین ارتش عراق و عناصر YBŞ وابسته به PKK در سنجار رخ داد.

یگان ضد تروریستی IKBY در خصوص این موضوع گفت: در نتیجه درگیری ارتش عراق با هواداران YBŞ یک تانک ارتش به آتش کشیده شد و ۲ نفر از تظاهرکنندگان مجروح شدند.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش رسانه های محلی، تروریست های وابسته به پ.ک.ک با بهانه استفاده از عملیات TSK علیه این سازمان تروریستی، اقدام به بستن اجباری مؤسسات دولتی در این ولسوالی کردند.

– درگیری فزاینده ارتش عراق و پ ک ک در ماه آوریل

ارتش عراق پس از آن که عناصر محلی پ‌ک‌ک در ۱۹ آوریل پاسگاه این منطقه را تخلیه نکردند، با پ‌ک‌ک درگیر شدند.

در خبر شبکه رووداو مستقر در اربیل در ۲۵ آوریل آمده است که یگان بزرگی از ارتش عراق با سلاح های سنگین و تجهیزات نظامی از موصل به سمت منطقه سنجار حرکت کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که درگیری بین ارتش عراق و پ.ک.ک که از اول اردیبهشت ماه از سر گرفته شده بود، در روز دوم اردیبهشت ادامه داشت و بر اساس گزارش رسانه های محلی، در این درگیری یک سرباز ارتش عراق کشته و زخمی شد.

حیدر ششو، دبیرکل حزب دموکراتیک ایزدی ها در عراق و فرمانده نیروهای ایزدان در روز دوم ماه مه به خبرگزاری آناتولی (AA) گفت: “پ ک ک در درگیری با ارتش عراق مجبور به عقب نشینی شد. درگیری ها در منطقه سینون ادامه دارد. بسیاری از آنها ادامه دارند. از پست های بازرسی بین سینون و حنصور توسط ارتش عراق کنترل می شود.

ارتش عراق در بیانیه ای در اول ماه مه اعلام کرد که هدف آنها متفرق کردن ایست های بازرسی YBŞ در سنجار بود که مانع از بازگشت شهروندان به خانه های خود شد و به مقامات دولتی آسیب وارد شد، اما زمانی که یگان های نظامی عراق با عناصر YBŞ مواجه شدند، با آتش شدید مواجه شدند. گلوله های تک تیرانداز و مواد منفجره در جاده ها قرار داده شده بود.

– به دلیل حضور پ ک ک در منطقه، ایزدی ها دوباره مجبور به ترک خانه های خود شدند.

پس از حمله داعش در سال ۲۰۱۴، اکثر ایزدی ها مجبور شدند خانه های خود را ترک کرده و به مناطق مختلف کشور به ویژه اقلیم کردستان فرار کنند، در حالی که برخی از ایزدی هایی که قربانی تروریسم شده بودند به ترکیه رفتند.

در حالی که کودکان ایزدی ربوده شده در اینجا به زور در اردوگاه ها استخدام می شدند، ایزدی ها در فواصل زمانی مختلف تظاهراتی را برای آزادی کودکان ربوده شده توسط پ.ک.ک سازماندهی کردند.

ایزدی ها و مقامات اقلیم کردستان در هر فرصتی تاکید می کنند که پ.ک.ک مانعی بر سر راه بازسازی شنگال و بازگشت مردم به خانه هایشان است.

به دلیل حضور گروه تروریستی پ.ک.ک در این ولسوالی، ایزدی ها پس از درگیری های اخیر مجبور شدند بار دیگر شنگال را ترک کنند.

ویان دهیل، نماینده ایزدی در پارلمان عراق از حزب دمکرات کردستان (KDP) روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که طی دو روز گذشته بیش از ۴۰۰۰ غیرنظامی در سنجار آواره شده اند.

حسین کلاری، رئیس مرکز مشترک هماهنگی بحران اقلیم کردستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی در دهوک در ۳ مه اظهار داشت که ۷۰۱ خانواده به دلیل درگیری در سنجار خانه های خود را ترک کردند.

کلاری گفت: ما برای استقبال از آوارگان و اسکان آنها در کمپ ها به دهوک آمدیم، توافق اربیل و بغداد باید اجرا شود تا شرایط در سنجار به حالت عادی برگردد و برای این کار گروه های غیرقانونی باید از شنگال اخراج شوند.

علاوه بر هیئت‌های نظامی که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در ۱۸ اوت ۲۰۲۱ از آنها بازدید کرد و در فواصل زمانی معین به سنجار رفتند، یک هیئت نظامی بلندپایه به ریاست عبدالامیر رشید یارالله، رئیس ستاد کل ارتش عراق در ماه مه در سنجار بود.

در بیانیه وزارت دفاع عراق در ۳ مه، اعلام شد که نیروهای ارتش و پلیس “وضعیت را در منطقه سنجارپس از درگیری بین عناصر YBŞ وابسته به پ ک ک و ارتش عراق تحت کنترل دارند.”

در این بیانیه آمده است که «عده‌ای تلاش کردند برخی از جاده‌های اصلی را مسدود کنند، اما نیروهای ارتش مانع این کار شدند».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین