۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

اوجالان و سرقت ادبی

  • ۵ بهمن ۱۴۰۰
  • ۳۸۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : قلم و نوشتن مقدس است. جایگاه قلم آنقدر بالاست که قرآن کریم نیز به آن سوگند می خورد. اما بسیارند کسانی که این قلم را با دزدی ادبی آلوده می کنند. عبدالله اوجالان سرکرده پ ک ک و پژاک نیز یکی از این افراد است. برگزاری نمایشگاه آثار منتشر شده اوجالان در شهر عفرین کردستان سوریه که در کنترل پ ک ک قرار دارد بهانه ای شد تا به موضوع دزدی ادبی توسط اوجالان اشاره شود. در خبری که در روزنامه آزادیا ولات درباره این نمایشگاه آمده است گفته می شود : ” ۳۰۰ عنوان کتاب اوجالان در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت“. پ ک ک قبلا نیز بارها اعلام کرده اوجالان بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب نوشته است.

همگی می دانیم اوجالان در سال ۱۹۷۸ پ ک ک را تاسیس کرد و اولین کتابچه اش به عنوان ”راه انقلاب کردستان“ را نیز به ترکی منتشر نمود که مانیفست پ ک ک بود. وی از آن سال به سوریه فرار کرد و به فعالیت هدایت شاخه سیاسی و نظامی پ ک ک پرداخت و شخصا آموزش سیاسی تمامی اعضا را بر عهده گرفت. کسانی که در دره بقاع و در دمشق با اوجالان بوده اند می دانند وی یکسره حرف می زند و به هیچ کس نیز اجازه حرف زدن نمی دهد. اوجالان آنقدر سرگرم فعالیت های حزبی بوده که کمتر می توانسته به مطالعه بپردازد چه برسد به این که کتاب بنویسد.

یک استاد دانشگاه را تصور کنید که تمام زندگی اش با کتاب است. چنین شخصی نمی تواند تا آخر عمر یکصد کتاب علمی و مبتنی بر تحقیق بنویسد! اوجالان چگونه می تواند علی رغم کار شدید حزبی بیش از ۵۰۰ کتاب بنویسد. با نگاهی به کتاب های اوجالان وجه مشترک همه آنها یکی است : نقل قول ندارند و قسمت منابع و ماخذ در هیچ کدام به چشم نمی خورد.

این یعنی کتاب ارزش و اعتبار علمی ندارد. بیشتر آنچه که از آن به عنوان کتاب نیز یاد می شود مجموعه سخنان اوجالان در کمپ های حزبی است. وجه مشترک دیدگاه اساتید و اهل کتاب در ترکیه این است : اوجالان از هر اثری قسمتی را با کمی تغییر کنار هم گذاشته و افراد حزبی آن را تایپ نموده اند و نهایتا علی حیدر قیطان از اعضای ارشد پ ک ک و استاد زبان ترکی آنها را ویرایش کرده و نهایتا به نام اوجالان چاپ شده اند.عدم انسجام منطقی موضوعات در تمام باصطلاح کتاب های اوجالان نیز این موضوع را تایید می کند.

ابراهیم گوچلو از جمله شخصیت های علمی-سیاسی کرد ترکیه است که صراحتا اعلام می کند اوجالان بیسواد است و با دزدی ادبی آثار دیگران کتاب به نام خود چاپ می کند. سطح سخنرانی های اوجالان و حرف زدن وی نیز نشان نمی دهد فردی با سواد و دارای سابقه نوشتن این تعداد کتاب باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین