۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اهداف بارزانی در ترکیه

  • ۱۹ آذر ۱۳۹۴
  • ۳۴۵ بازدید
  • ۰

«مسعود بارزانی» رییس حزب دمکرات کردستان عراق در حالی روز (چهارشنبه) عازم ترکیه شد که کارشناسان هنوز به درستی نمی دانند این شخصیت سیاسی کرد به دنبال میانجی گری و تنش زدایی بین بغداد و آنکارا است یا آنگونه که برخی کارشناسان عقیده دارند، به دنبال ماهی گیری از آب گل آلود در روابط دو کشوراست.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : بارزانی پیش از سفر، شب گذشته با «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق تلفنی گفت وگو کرد و در بیانیه صادره، دو طرف تاکید کرده اند که ورود نظامی ترکیه به شمال عراق، غیرقانونی بوده و حاکمیت ملی عراق را نقض کرده است.

با این حال بارزانی از سوی اکثر شخصیت ها و احزاب سیاسی عراق، متهم به دست داشتن در ورود غیر قانونی نظامیان ترک به اراضی عراق است و در تایید آن به اظهارات احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه اشاره می کنند که گفته، ‘عقب نشینی نظامیان ترکیه از اراضی عراق منوط به موافقت بارزانی است.’

مرد شلوار کردی پوش شمال عراق، هفته پیش از سفر جنجالی برانگیز به عربستان سعودی و امارات متحده عربی برگشت و دو روز بعد نظامیان ترکیه وارد شمال عراق شدند.

اکنون، بدون اینکه اهداف پشت پرده آن سفر مشخص باشد، در حالی عازم ترکیه شده که معلوم نیست انگیزه های آن بطور مشخص چیست، بویژه که وی از حیث اداری، به عقیده تمامی احزاب کرد شمال عراق، فاقد هرگونه پست رسمی در منطقه اقلیم کردستان عراق است.

رییس مرکز «اندیشه سیاسی عراق» معتقد است که مسعود بارزانی برای گسترش همکاری های اقتصادی بین اقلیم کردستان عراق (اربیل و دهوک) عازم آنکارا شده است.

«حسن الشمری» افزوده است که بارزانی درصدد کسب حمایت ترک ها از قدرت نظامی نیروهای پیشمرگ وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق است و در عین حال می کوشد وام های مالی بیشتری از آنکارا بگیرد و سرانجام بحث صادرات نفت یکی از محورهای این گفت وگوها است.

از طرفی یک منبع سیاسی که نامش ذکر نشده، به سایت خبری ‘اسکای پرس’ عراق گفته است که بارزانی می کوشد خلا گاز روسیه را از طریق اراضی شمال عراق برای ترکیه جبران کند.

این درحالیست که خانم ‘انتصار العریباوی’ از ائتلاف دولت قانون گفته است که هدف این سفر، کاملا شخصی است و مسعود بارزانی در پی کسب حمایت ترک ها برای اعلام استقلال کردستان در آینده است.

هیچ کدام از این کارشناسان به ارتباط سفر بارزانی با قضیه حضور غیر مجاز نظامی ترکیه به شمال عراق و اینکه احتمال بحث این موضوع در نشست های بارزانی با مقام های ترکیه وجود دارد، اشاره نکرده اند اما بیانیه دیشب گفت وگو های تلفنی العبادی و بارزانی تلویحا نشان می دهد که احتمالا بارزانی در این سفر این موضوع را نیز پیگیری می کند.

برخی گزارش ها امروز حکایت از آن داشت که آنکارا و بغداد می کوشند که قضیه حضور نظامی ترکیه را در شمال عراق به صورت رضایت مندانه بین دو طرف حل و فصل کنند به نحوی که ترکیه بخشی از این نیروها را از منطقه خارج کند و نیروی جدید اعزام نکند و در مقابل بغداد نیز آبروی خود را به عنوان یک دولت صاحب حاکمیت مستقل حفظ کرده باشد.

آنچه هنوز در این معادله نامفهوم مانده اینکه مسعود بارزانی تحت چه عنوان – رسمی یا غیر رسمی – و با چه انگیزه ای عازم آنکارا شده و قرار است با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه غیر از مسائل کلیشه ای مانند روابط دو جانبه و بهبود مناسبات، چه قضایایی را بحث و گفت وگو کند و از همه مهمتر آیا حاوی پیام های خاصی برای آنکارا است؟

منبع: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین