۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • انتقاد خبرگزاری رویترز از تعیین کادر رهبری تندرو برای پ ک ک

انتقاد خبرگزاری رویترز از تعیین کادر رهبری تندرو برای پ ک ک

  • ۲۰ تیر ۱۳۹۲
  • ۳۴۰ بازدید
  • ۰

خبرگزاری رویترز از استانبول ترکیه گزارش داد: تعیین کادر رهبری تندرو برای پ ک ک، روند صلح با آنکارا را تهدید می‌کند
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :

شورشیان کرد ترکیه یک فعال تندرو را به عنوان یکی از دو رئیس شاخه سیاسی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) تعیین کردند تا جایگزین رهبری نسبتا میانه رو شود. این اقدام، روند صلح شورشیان کرد را با آنکارا که به علت از سرگیری خشونت ها با بن بست مواجه شده است تهدید می کند.

شاخه سیاسی حزب کارگران کردستان روز چهارشنبه به طور علنی بر پایبندی خود به پایان دادن به کشمکش که موجب کشته شدن چهل هزار نفر در ۲۹ سال اخیر شده است تاکید کرد. ولی برکناری مراد کارایلان معاون عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ ک ک و تعیین یک تندرو به نام جمیل بایک و یک فعال زن به نام بسی هوزات به جای او به عنوان روسای شاخه سیاسی پ ک ک، با به بن بست رسیدن روند صلح این گروه با آنکارا در هفته های اخیر همزمان شده است.

با از سرگیری حملات پ ک ک و انتقادات ترکیه از روند خروج شورشیان از این کشور به شمال عراق، هیجان برای پیگیری روند صلح نیز فروکش کرد. اوجالان که مذاکرات صلح با آنکارا را سال گذشته آغاز کرد خواستار آتش بس در ماه مارس شد. او از سال ۱۹۹۹ در جزیره ای نزدیک استانبول در بازداشت است.

حزب کارگران کردستان در بیانیه ای بر ادامه تلاش در جهت صلح به رغم موضع گیری منفی دولت ترکیه تاکید کرد و از همه خواست در مبارزه دموکراتیک شرکت کنند تا امکان زندگی در کنار یکدیگر پس از حل مشکل کردها و پیاده شدن دموکراسی در ترکیه فراهم شود. در بیانیه پ ک ک علت تغییر کارایلان ذکر نشده است.

رسانه های ترکیه اعلام کردند کارایلان به عنوان رئیس شاخه نظامی حزب کارگران کردستان تعیین شده است ولی تاکنون این مسئله تایید نشده است. تصمیم به تغییر رهبران پ ک ک در نشستی که در پایگاه این حزب در کوه های قندیل در شمال عراق با حضور ۱۶۲ نماینده از ترکیه ، سوریه ، عراق و ایران برگزار شد، اتخاذ شد. سیاستمداران حامی کردها بر دولت ترکیه فشار می آورند تا به تعهداتش برای اجرای اصلاحات در چارچوب روند صلح به منظور تقویت حقوق کردها که بیست درصد جمعیت ۷۶ میلیونی ترکیه را تشکیل می دهند عمل کند.

تاریخ:

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین