۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اردوغان پیروز پروسه امرالی

  • ۲۰ تیر ۱۳۹۲
  • ۳۵۹ بازدید
  • ۰

با تغییرات در شورای رهبری پ ک ک و پژاک همچنان روند پروسه صلح و آشتی به نفع دولت اردوغان می باشد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به مهمترین هدف استراتژی خود در پروسه امرالی دست یافت. تغییرات اساسی در کادر شورای رهبری پ ک ک و پژاک اولین هدف اردوغان بوده و انتخاب جمیل بایک فردی تندرو می تواند زمینه ای نابودی پ ک ک را هموار سازد. مراد کارییلان فردی میان رو و به شخص عبدالله اوجالان احترام ویژه ی قائل است و تابع دستورات اوجالان بود ، اما جمیل بایک از جمله افرادی است تندرو که از آغاز طرح پرروسه امرالی مخالف بوده و هیچ گونه تمایلی نسبت به عقب نشینی اعضای پ ک ک از خاک ترکیه نداشت و بیشتر کارشناسان وی را فردی خشونت طلب و تندرو می دانند.
با مطرح شدن پروسه امرالی دو دستگی و اختلاف شدیدی میان اعضای پ ک ک بوجود آمد ، گروهی موافق صلح و عقب نشینی بوده اند و گروهی دیگر مخالف پروسه صلح و آشتی بودند که جمیل بایک را می توان از مخالفان این طرح محسوب کرد، همچنین ترور سکینه جان سیز در پاریس از قربانیان پروسه صلح بوده و این مصداقی بارز بر دو گانگی و دو دستگی در پژاک و پ ک ک محسوب می شود . مرادکارییلان رهبر مخلوع شورای رهبری پ ک ک و پژاک توانست به این موضوع خاتمه دهد و تمام اعضای پ ک ک را تابع دستورات اوجالان در آورده و پروسه صلح و عقب نشینی را تا مرحله دوم پیش ببرد.
طرف دیگر این پروسه فردی حیله گر و باهوشی بنام اردوغان می باشد که تا بدین لحظه پیروز روند صلح با پ ک ک می باشد. اردوغان برای تشدید اختلافاتی را میان سران پ ک ک که در ابتدای پروسه امرالی بوجود آمده بود، با ترفندی جدید به این اختلافات دامن زد. اردوغان با همکاری سران حزب صلح و دموکراسی (BDP) توانست تغییر اساسی در رهبر شورای رهبری پ ک ک و پژاک ایجاد نماید ، که اولین تبعات ناشی از این تغییر بروز اختلاف میان مخالفان و موافقان پروسه صلح امرالی خواهد بود.
مراد کارییلان از موافقان پروسه صلح و جمیل بایک از مخافان شدید پروسه صلح می باشد و هم اکنون پروسه صلح تا دو مرحله پیش رفته است. پیشتر کارشناسان بر این باورند که جمیل بایک بدلیل عدم حسن نیت و صداقت دولت ترکیه در روند پروسه ، این طرح را به حالت تعلیق در آورده و مبارزات مسلحانه ی خود را از سر می گیرد ، و این تنها خواسته اردوغان می باشد چرا که از زمان آغاز طرح ارتش ترکیه بر قدرت نظامی خود در مناطق از کردستان ترکیه افزایش داده و اماده جنگی تمام عیار با پ ک ک و پژاک می باشد تا به کلی پ ک ک را از صحنه تاریخ حذف نماید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین