۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • انتشار فیلم محرمانه‌ی بازجویی از اوجالان (افشاگری پس از ۱۵ سال)

انتشار فیلم محرمانه‌ی بازجویی از اوجالان (افشاگری پس از ۱۵ سال)

  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
  • ۳۲۱ بازدید
  • ۰

حزب چپ‌گرای کارگر ترکیه، تصاویر مربوط به بازجویی از اوجالان را پخش کرده و اعلام کرده که اطلاعات محرمانه‌ی دیگری را در این خصوص منتشر می‌کند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه ی ملیت، حزب کارگر ترکیه که به عنوان یک حزب چپ سوسالیستی شناخته می شود، دیروز در استانبول فایل ویدیویی بازجویی از عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک را در اختیار رسانه ها گذاشت.
این حزب اعلام کرده که این فیلم را با عنوان واران ۱ منتشر می کند و طی روزهای آتی، بخش های دیگری از فایل های ویدیویی و صوتی اوجالان را در اختیار رسانه ها می گذارد. فایل دوم تصاویر اوجالان امروز منتشر شد و این حزب رسما اعلام کرده که خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها می توانند روز شنبه برای تحویل گرفتن سی.دی سوم اوجالان به دفتر حزب کارگر مراجعه کنند.

موج جدید افشاگری های حزب چپ علیه اوجالان
حزب کارگر ترکیه دارای دو رسانه ی جنجالی به نام روزنامه ی آیدنلک و شبکه ی تلویزیونی اولوسال است و هر چند وقت یک بار مطالب تند و جنجالی، در این رسانه ها منتشر می شود. روزنامه ی آیدنلک، چندی پیش در یک مطلب ادامه دار با عنوان «آپویی که در ایمرالی است» بخشی از مکالمات اوجالان با نمایندگان ارتش در خلال بازجویی های سال ۱۹۹۹ میلادی در زندان ایمرالی را منتشر کرد. در آن مطالب، اوجالان در برابر ژنرال های ترکیه، به طور مداوم از این نظریه دفاع می کند که پ.ک.ک دارای یک قدرت منطقه ای مهم و تاثیرگذار است که می تواند در همه ی خاورمیانه، شرایط را به نفع دولت ترکیه تغییر دهد. حزب صلح و دموکراسی و پ.ک.ک پس از انتشار این مطالب سکوت کردند و هیچ واکنشی به انتشار این مطالب نشان ندادند.
در فایل ویدیویی دیروز که برای نخستین بار پس از ۱۵ سال پخش شده است، سرهنگ حسن آتیلا اوغور در حال بازجویی از اوجالان است. اما فقط تصویر شانه ی راست بازجو دیده می شود و تصویر اوجالان واضح است. این سرهنگ متنفذ ژاندارمری ترکیه هم اکنون به جرم دست داشتن در اقدامات شبکه ی مخفی کودتاگران ارگن اکُن در زندان به سر می برد. او در دوران حبس، کتابی با عنوان «چگونه از اوجالان بازجویی کردم» نوشته و آن را در ۱۴۸ صفحه منتشر کرده است.

گفتگوی اوجالان و بازجوی او در فایل ویدیویی
در فایل منتشر شده، اوجالان به شخص بازجو وعده می دهد که قدرت نفوذ خود و نیروهای پ.ک.ک را برای خدمت به ترکیه به کار بگیرد. او اعلام می کند که دولت نمی تواند همیشه به طور مستقیم برخی کارها را انجام دهد و باید از یک نیروی دیگر استفاده کند. سپس از آمریکا مثال آورده و می گوید که با وجود آن که آمریکا ابرقدرت جهان است اما به ناچار از برخی نیروها برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند و ترکیه نیز باید چنین رویه ای را در بر بگیرد. بازجو نیز در این گفتگو رسما از اوجالان می خواهد که نیروهای خود را برای کمک به ترکیه به کار بگیرد. اوجالان در ادامه می خندد و خطاب به بازجو می گوید: می خواهید به شما نشان دهم که چگونه می توان دنیا را ادراه کرد؟ سرهنگ اوغور می گوید: خیر. لازم نیست در تحلیل ها تا این اندازه به آسمان بروید. پایین بیاییم و بر روی مسائل واقعی حرف بزنیم.

اُندر: می خواهند انتخابات را تحت تاثیر قرار دهند
سری ثریا اُندر نماینده ی استانبول و از اعضای هیات ملاقات با اوجالان که به توصیه ی او، در انتخابات شهرداری های ترکیه، در حوزه ی انتخابیه ی استانبول وارد رقابت شده، در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد که انتشار فایل ویدیویی بازجویی از اوجالان، تلاش گروه موسوم به دولت در سایه، برای تاثیر نهادن بر نتایج انتخابات است. وی اعلام کرد که افراد با نفوذی که به اطلاعات طبقه بندی شده ی سرّی دولت دسترسی دارند می خواهند با حمله به اوجالان و پ.ک.ک، مسیر انتخابات را تغییر دهند.

سخنان اوجالان در فایل دوم
حزب کارگر به وعده ی خود عمل کرده و امروز نیز با انتشارویدیوی کوتاه دیگری به نام وارارن ۲، بخش تازه ای از سخنان اوجالان در گفتگو با بازجوی او را منتشر کرد. سخنان اوجالان در ویدیوی دوم از این قرار است:
– من بیشتر از دولت ترکیه با پ.ک.ک جنگیدم. جمیل بایک خیلی سیاسی نیست. این ها آدم های ترسناکی هستند.
– سوریه جایگزین خاصی ندارد و به همین خاطر مجبور است نظریات مرا بپذیرد.
– برخی منحرفین داخل حزب ما، جوی خون به راه انداختند و حالا هم می خواهند من از عملیات آنها تقدیر کنم.
– بدون این که از دولت شناخت داشته باشیم، هوس کردیم در برابر دولت مبارزه کنیم.
– خواهم گفت: رفقا، با دولت ترکیه همراهی کنید.
– می توانم خدمات عظیمی برای دولت انجام دهم.
– دولت به من امکان خدمت بدهد، پیشرفت های باورنکردنی روی خواهد داد.
– اگر بگویند بیا فلان کار را انجام بده، این برای من به منزله ی امر و دستور خواهد بود.
– من نمی خواهم در برابر خدماتم، رتبه یا موقعیتی به دست بیاورم.
– شاید تعجب کنی اما بزرگ ترین عشق نزد من است.
– نود درصد با عملیات ها مخالفم.
– به من شش ماه فرصت بدهید تا سازمان را حل کنم. می توانم از میلیون ها نفر انسان به عنوان دارو و علاج استفاده کنم.

قطعه ای از کتاب « چگونه از اوجالان بازجویی کردم»
سرهنگ اوغور: ببین آپو! جمهوری ترکیه به هر شکلی که باشد، مشکل ترور را حل می کند اما مهم این است که ضرر کمتری برای انسان های ما ایجاد شود. ما آدم هایی نیستیم که با رهبر یک حزب تروریست و غیرقانونی پشت میز مذاکره بنشینیم و بخواهیم با تو معامله کنیم. تو گفته ای به خشونت ها پایان می دهی و امتیاز و چیز خاصی هم نمی خواهی. این طور نیست؟
اوجالان: بله. همین طور است من در خدمت دولتم هستم و برای آن که دولت را قدرتمند کنم می خواهم به فعالیت مسلحانه پایان دهم. من به شما گفتم که سازمان به من وابسته است و از من تبعیت می کنند. تنها خواسته ی من این است که به من امکان آن را بدهید تا این کارها را انجام دهم.

معمای دوست قدیمی اوجالان
دکتر دوغو پرینچک نویسنده و سیاستمدار کُرد اهل گازی عنتاب ترکیه، رهبر کنونی حزب کارگر است که هم اکنون به جرم دست داشتن در طراحی کودتا در زندان به سر می برد. وی در دهه ی هشتاد میلادی روابط نزدیکی با اوجالان داشته و بارها در لبنان و سوریه با اوجالان دیدار کرده و برخی از تحلیل گران ترکیه بر این باورند که اساسا اوجالان تئوری های اداره ی حزبی را از وی آموخته است. اما او بعدها به یکی از دشمنان مهم آپو تبدیل شد. وی در سال ۱۹۹۲ میلادی همراه با چند سوسیالیست دیگر حزب کارگران را تاسیس کرد و طی چد سال اخیر ارگان های رسانه ای حزب او، همواره مطالب تندی را علیه اوجالان، پ.ک.ک، اردوغان و مذاکرات صلح مطرح کرده اند. پرینچک و حزب تحت امر او معضل کردهای ترکیه را یک مساله ی اقتصادی می داند و بر این باور است که مساله ی کردها در کشور ترکیه نه از تبعیض ملی و نژادی بلکه از اختلاف طبقاتی و اقتصادی نشات گرفته است. درک مخالفت های عمیق حزب کارگران با اوجالان و تحلیل روابط ویژه ی اوجالان – پرینچک، برای بسیاری از تحلیل گران و آگاهان سیاسی پ.ک.ک شناس ترکیه دشوار است. اما آن چه که مشخص است این است که حزب کارگردر حال حاضر تمام توان رسانه ای و تبلیغاتی خود را برای حمله به پ.ک.ک به کار گرفته است و قرار است طی هفته های آتی پرینچک با استفاده از برخی اصلاحات و تغییرات قوانین مبارزه با ترور از زندان آزاد شود. آن وقت باید دید که جدال اوجالان – پرینچک به کجا می انجامد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین