۱۰ فروردین ۱۴۰۳

امنیت در حکومت اقلیم

  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
  • ۲۳۳ بازدید
  • ۰

راساس آنچه در خبر رسانه‌های اقلیم کوردستان آمده، دو نفر در شهر پنجوین اقلیم کوردستان عراق ترور شده‌اند. گفته می‌شود این دو نفر از کارمندان حکومت اقلیم بوده‌اند که یکی در وزارت پیشمرگه و دیگری هم در محیط‌ بانی پنجوین مشغول خدمت بوده‌اند. البته یکی از گروههای اپوزسیون و مسلح که در کوهستان‌های قندیل و اقع در اقلیم کوردستان پناه گرفته اعلام کرده که یکی از آنها که قبلا پیشمرگه اتحاد میهنی کوردستان بوده، به عضویت این گروه درآمده است. درضمن این فرد که به نام کمال شیخ صادق در منطقه شناخته شده است، در سال ۲۰۱۳ میلادی هم در انتخابات پارلمان اقلیم به نام حزب راه‌حل دموکراتیک در انتخابات شرکت کرد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی: انگشت‌ اتهام و نگاه‌های منتظر، همه و همه به حکومت اقلیم دوخته شده، چراکه برخی‌ها این ترورها را به حکومت اقلیم ربط می‌دهند و گروهی دیگر هم ناکارآمدی حکومت را در این امر شریک می‌دانند و خواستار دستگیری عاملان این ترورها شده‌اند.

گفتنی است حکومت اقلیم کوردستان عراق از سال ۱۹۹۱ به طریق محلی و توسط دو حزب اصلی (اتحاد میهنی و حزب دموکرات) اداره می‌شود. یکی از خواست‌های اصلی مردم این مناطق پس از گذشت ۲۵ سال از اعلام خودمختاری در این مناطق، بحث امنیت است که متاسفانه هنوز هم در سطح پائینی قرار دارد و بعضا هم وجود ندارد که البته به عقیده‌ی کارشناسان حوزه‌ی سیاست و نقد عملکرد حکومت اقلیم، حضور احزاب و گروههای مسلح زیادی که در این مناطق مستقر شده‌اند و بعضا هم از سوی حکومت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند؛ مهم‌ترین دلیل ضعف و یا عدم امنیت در این مناطق است.

اخیرا هم دو تن دیگر از کارمندان حکومت اقلیم در منطقه‌ی پنجوین ترور شده‌اند که هنوز هم عاملان این جنایت شناسایی و دستگیر نشده‌اند و این ضعف حکومت اقلیم در برقراری امنیت برای کوردهای این منطقه است. البته این تنها نمونه‌یی از این ترورهاست که در این مناطق صورت گرفته و طی سالیان گذشته هم بارها از این اتفاق‌ها رخ داده و کسی هم مسؤلیت را عهده نگرفته و حکومت هم قول پیگیری داده و نتیجه‌یی هم حاصل نشده است. چرا باید اقلیم کوردستان عراق در این زمینه ناکارآمد باشد؟ آیا تنها حضور گروهها و احزاب مسلح در این منطقه که به عنوان اپوزسیون کشورهای منطقه شناخته می‌شوند و در این منطقه پناه گرفته‌اند؛ عامل این ترورها هستند؟ تا چه اندازه بحران‌های سیاسی و اقتصادی اقلیم در این مورد نقش دارد؟

به نظر می‌رسد بحران سیاسی در این منطقه بیش از بحران اقتصادی در تضعیف امنیت نقش داشته است، چراکه اختلافات شدید حزبی و جبهه‌گیری‌های متفاوت و سیستم حوکمرانی و اداره‌ی نهادها و ادارات حکومتی با متد و روش‌های مختلف و از همه مهمتر اصرار مسعود بارزانی برای ماندن بر کرسی اقتدار، یکی از مهم‌ترین دلایل عدم امنیت در این منطقه باشد. اما اینکه حکومت اقلیم تحت شعارهای گوناگون، احزاب و گروههای مسلح زیادی را از اطراف دور خود جمع کرده و برای هرکدام اردوگاههایی ساخته و ماهانه هم به آنها حقوق پرداخت می‌کند و یا بخشی از کوهستان‌های شمالی و شرق این مناطق را در اختیار آنها گذاشته و هیچ کاری هم برای اخراج آنها از این مناطق انجام نمی‌دهد، یکی دیگر از دلایل این بحران است که باید به عنوان بحران امنیت در اقلیم از آن یاد کرد؛ که متاسفانه تاکنون حکومت اقلیم در هیچ یک از این حوزه‌ها، بطور جدی ورود نکرده و موضع خاص و شفافی هم نداشته و نتیجه‌ی آنهم انجام ترورها و مشخص نشدن عاملان آنهاست.
منبع:کوردپاریز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *