۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اقلیم کردستان عراق و ضرورت نابودی گروهک تروریستی پ.ک.ک

  • ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
  • ۱۵۸ بازدید
  • ۰

با تایید شدن پیش‌بینی‌ها در مورد خطرات موجودیت گروه تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق، اقلیم کرد نیز به این نتیجه رسیده که برای بازگشت ثبات به منطقه باید به موجودیت این گروه در شمال عراق پایان داده شود.

انجمن بی تاوان : گروه تروریستی پ.ک.ک که مدتهاست در شمال عراق حضور دارد آغاز به درگیری با پیشمرگه‌ها و نیروهای ویژه دولت اقلیم کردعراق کرده است. در حالیکه سیاست‌های توسعه‌طلبانه گروه تروریستی پ.ک.ک در منطقه و تداوم حملات تروریستی این گروه، ثبات اقلیم کرد را تهدید می‌کند، عملیات نظامی ترکیه علیه این گروه نیز به طور موثر ادامه دارد.

اکنون به ارزیابیهای جان آجون پژوهشگر بخش سیاست خارجی موسسه ستای ترکیه در این خصوص توجه فرمایید:

گروه تروریستی پ.ک.ک که با سوءاستفاده از هرج‌ومرج موجود در منطقه به دنبال جنگ اول خلیج، در مناطق کوهستانی در شمال عراق مستقر شده‌است، از این مناطق به عنوان پایگاهی برای انجام حملات تروریستی خود علیه ترکیه بهره ‌می‌برد. این تروریستها همچنین در طول زمان، مستقیماً شروع به تحمیل خود به عنوان یک قدرت جایگزین برای مدیریت اقلیم کرد کردند. در حالی که نیروهای پیشمرگه با حملات داعش دست و پنجه نرم می کردند، گروه تروریستی پ.ک.ک این وضعیت را به فرصتی تبدیل کرد و صدها روستا را تحت کنترل خود درآورد. این گروه همچنین با تظاهر به جنگ با داعش، سلطه خود را در منطقه سینجار عراق گسترش داد و گروههای مسلحی که متشکل از یزیدیان بود را سرهمبندی کرد.

ترکیه در روند مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک، ضمن گام گذاشتن به آنسوی مرزهای جنوبی خود، در عراق و سوریه عملیاتی را علیه تروریستها آغاز کرد. به دنبال عملیات عزم، عملیات پنجه ببر در منطقه اجرا شد و پس از  ان ضربات بسیار سنگینی به گروه تروریستی وارد گردید. از سوی دیگر ارتش ترکیه تپه های مشرف بر مناطق موسوم به “مناطق دفاعی مدیا” را که تحت کنترل گروه تروریستی بود در اختیار گرفت و بنابراین تروریستها در امتداد جنوب شرقی این تپه ها مجبور به عقب‌نشینی شدند.

به دنبال این شکستها گروه تروریستی پ.ک.ک شروع به متهم کردن حزب دمکرات کردستان عراق در زمینه ارائه اطلاعات و کمک به ارتش ترکیه کرد. این وضعیت باعث تیره شدن روابط دو گروه شد. از این گذشته، تداوم بقای گروه تروریستی پ.ک.ک به عنوان یک عنصر تروریستی که منطقه را بی ثبات کرده و واجد یک سیاست توسعه طلبانه است، منافع اربیل را تهدید می کند. گروههای پیشمرگه نیز متعاقب خواست فزاینده ترکیه وارد عمل شدند و شروع به ایجاد فشار بر گروه تروریستی پ.ک.ک در بسیاری از نقاط کردند. اما پ.ک.ک نیز در مقابل به استقرار یگانهای ویژه ای مانند «پیشمرگه» و «زروانی» در مناطقی چون «زینی ورته» و «گارا» پاسخ تندی داد و حملات مستقیم خود را علیه انها آغاز کرد. به این ترتیب حمله گروه تروریستی پ.ک.ک به خطوط لوله نفت منطقه که مایه حیات دولت اقلیم کرد عراق است، آغاز شد.

 به نظر می‌‌رسد در حال حاضر در شمال عراق، حقانیت رویکردها و مواضع ترکیه تک به تک در حال تأیید شدن است. ترکیه مدتها قبل، حضور پ.ک.ک در شمال عراق را نه تنها تهدیدی برای دولت آنکارا بلکه برای اربیل نیز پیش‌بینی کرده بود. اکنون نظام حاکم بر اربیل مجبور است تا هر روز بیشتر از روز قبل با واقعیت خطرناک گروه تروریستی پ.ک.ک مقابله کند. در حال حاضر احتمال همکاری پیشمرگه ها با ارتش ترکیه برای انجام یک عملیات نظامی گسترده علیه گروه تروریستی پ.ک.ک در منطقه افزایش یافته‌است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین