۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اعترافات عضو سابق پ.ک.ک که در سازمان JITEM ترکیه کار می کرد

  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
  • ۳۰۰ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : عبدالقادر آیگان که به عنوان یکی از اعضای پ.ک.ک دستگیر شده بود و می گفت در JITEM کار می کرد، اظهار داشت که جوانی که توسط JITEM اعدام شده بود از بیمارستان خارج شده و در حالی که نمرده بود دوباره اعدام شد و گفت: کسی که به دست JITEM بیفتد زنده نمی ماند.»
عبدالقادر آیگان که به‌عنوان یکی از اعضای پ‌ک‌ک دستگیر شده بود و می‌گفت که به‌عنوان اعتراف‌کننده در JITEM کار می‌کند، درباره تعداد کشته‌شدگان زمانی که در JITEM کار می‌کرد، گفت: «من می‌توانم منطقه دیاربکر را تخمین بزنم. الازیگ، وان، ماردین، بتمن. JİTEM نیز در آنجا وجود دارد. تعداد اعدام هایی که در ۱۰ سالی که من در دیاربکر خدمت کردم ممکن است ۶۰۰ تا ۷۰۰ اعدام باشد. آیگان ادعا کرد که ۸۰ درصد از حوادث حل نشده در مناطق شرقی و جنوب شرقی توسط JİTEM انجام شده است.

عملیات نه عمل
آیگان در مصاحبه ای با نشه دوزل از روزنامه طرف گفت که اعدام های انجام شده در JİTEM “عملیات” نامیده می شوند نه اقدامات. آیگان با اشاره به اینکه کسانی که به پ‌ک‌ک تدارکاتی می‌دادند یا با پ‌ک‌ک در تماس بودند، توسط عوامل محلی و خبرچین‌های مردم منطقه به JITEM گزارش شدند، با ادعای اینکه JITEM “وظیفه” را نیز انجام می‌دهد، گفت:
“انجام کار به معنای “بردن غیرقانونی یک فرد، بردن آنها به JİTEM، بازجویی از آنها و سپس اعدام، انداختن اجساد آنها به اطراف یا دفن آنها”. همه فرماندهان گروه JITEM یکسان نبودند. برخی از آنها کارها را انجام دادند، برخی از آنها نشد. در دوره ای که فرمانده گروه JİTEM عبدالکریم کرجا بود، من شخصا شاهد حدود ۳۰ تظاهرات بودم، اما در آن شرکت نکردم. در آن زمان صدها اقدام و قتل های بلاتکلیف رخ داد که من شخصاً شاهد آن نبودم و در آن شرکت نکردم. کاری که گروه ما انجام داد حدود ۳۰-۴۰ بود.
آیگان با بیان اینکه تمام عملیات ها منجر به مرگ می شود، مثال زیر را بیان کرد:
مرد جوانی به نام احسان حران بود که گفته می‌شد از پ‌ک‌ک بود. او در منطقه شهیتلیک دیاربکر زندگی می کرد. آن مرد جوان به JİTEM برده شد و مورد بازجویی قرار گرفت. سپس او را به سیلوان بردند و با گلوله ای در سرش در مزرعه رها شد. اما بعد از فرمانده کیرجا شنیدم. معلوم شد آن جوان با گلوله ای به سرش نمرده است. او فقط شوکه شده بود. او به سمت بتمن رفت و به بیمارستان رفت. او داستان زندگی خود را تعریف کرد… کیرکا بلافاصله به بتمن می رود و عصای خود را با خود می برد و آن جوان به میدان بازگردانده می شود و اعدام می شود. کسانی که به دست JİTEM بیفتند زنده نمی مانند.
آیگان همچنین قتل یک جوان اهل سیلوان به نام مهمت سلیم دونن و عمویش را «به دلیل اینکه او از حزب پ.ک.ک است» توصیف کرد. با عمویش آمد. ما به کیرجا زنگ زدیم. “آنچه لازم است را انجام دهید، آن را بدست آورید. من می آیم.» او گفت. با ماشین توروس به بیمارستان نظامی رفتیم و جوان و عمویش را بردیم و به JITEM آوردیم.»
آیگان گفت که اگرچه عموی دونن هیچ ارتباطی با این حادثه نداشت، اما آنها او را به این دلیل گرفتند که “او یک روز فردا شهادت خواهد داد”.
آیگان با بیان اینکه کار زیادی با JİTEM دارد، گفت: مثلا چه؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: در جلسات فرماندهان ما با بارزانی (مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان شمال عراق) و طالبانی (جلال طالبانی رئیس جمهور عراق) به عنوان مترجم حضور داشتم. مدتی پیشمرگه هایی را که در حین کار با پ.ک.ک مجروح شده بودند از مرز برای مداوا در گاتا به فرودگاه بردم. من سند گرفته شده را به ترکی ترجمه کردم. پسوردها را شکستم
به همین دلیل در هر عملیات JİTEM شرکت کردم. اما با آنچه می دانم و می شنوم ادعا می کنم که; JİTEM 80 درصد از حوادث حل نشده در منطقه را انجام داد.

فایل های JITEM درخواست شده است
در همین حال، دادستان زکریا اوز که تحقیقات ارژنیکون را انجام می دهد، از دفتر دادستانی کل دیاربکر درخواست کرد تا پرونده JİTEM 11 متهم را که محاکمه آنها ۱۰ سال است در دیاربکر ادامه دارد، بررسی کند. پس از آن، دفتر دادستانی عمومی پرونده متشکل از ۴ پوشه را در سومین دادگاه کیفری عالی دیاربکر بررسی کرد.
در همان میدان با دستورات
در عکسی که گفته می‌شود در سال ۱۹۹۲ در مرکز ارتش دیاربکر گرفته شده است، آیگان در کنار سپهبد نکتی اوزگن، فرمانده وقت ژاندارمری امنیت عمومی عمومی و مسعود بارزانی دیده می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین