۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • از محکومیت ترکیه‌ تا مقصر دانستن پ.ک.ک؛ واکنش‌های متفاوت نهادهای رسمی اربیل به بمباران مواضع پ.ک.ک

از محکومیت ترکیه‌ تا مقصر دانستن پ.ک.ک؛ واکنش‌های متفاوت نهادهای رسمی اربیل به بمباران مواضع پ.ک.ک

  • ۵ مرداد ۱۳۹۴
  • ۱۷۳ بازدید
  • ۱
حملات ارتش ترکیه به مواضع حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در خاک اقلیم کردستان عراق واکنش‌های متفاوتی را از سوی سه نهاد ریاستی اقلیم به دنبال داشت که نشان از عدم موضع‌گیری واحد و اختلاف در دیدگاه‌ ها در کردستان عراق در قبال تنش میان آنکارا و پ.ک.ک است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری کردپرس، ریاست، دولت و پارلمان اقلیم کردستان عراق در سه بیانیه جداگانه واکنش‌های متفاوتی را به بمباران مواضع حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از سوی ارتش ترکیه در خاک اقلیم نشان دادند.
بارزانی؛ از اعلام آمادگی برای میانجیگری تا حمایت از آنکارا در مقابل پ.ک.ک
 ریاست اقلیم کردستان در بیانیه‌ای رسمی ضمن اشاره‌ به تماس تلفنی مسعود بارزانی رئیس اقلیم بااحمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه، از نگرانی بارزانی از وضعیت «خطرناک» کنونی و تأکید وی به

درخواست‌ها برای جلوگیری از آشفته‌تر شدن اوضاع و در پیش گرفتن دیالوگ و مذاکره به‌جای جنگ، سخن گفت.
در این بیانیه بر تلاش اربیل برای جلوگیری از متشنج‌تر شدن اوضاع و بازگشت به پروسه صلح میان پ.ک.ک و آنکارا تأکید شده است.
همچنین بدون محکومیت حملات ترکیه به اقلیم کردستان و یا موضع‌گیری درباره مواضع و سیاست‌های پ.ک.ک در مقطع کنونی، به تلاش‌های پیشین ریاست اقلیم در راستای به نتیجه رسیدن پروسه صلح در ترکیه اشاره‌ شده و بار دیگر آمادگی این نهاد برای پایان دادن به درگیری‌های میان پ.ک.ک و ارتش ترکیه اعلام‌شده و بر ضرورت بازگشت طرفین به روند صلح تأکید شده است.
این در حالی است که پیش‌تر رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند، در تماس تلفنی احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه با مسعود بارزانی رئیس اقلیم، بارزانی از حملات ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک و داعش حمایت و اعلام کرده: اقدامات ترکیه در منطقه خاورمیانه و در مقابله با گروه‌های «تروریستی» و تصمیمات این کشور در این خصوص را تأیید کرده و از آن حمایت می‌کنیم.
نیچروان بارزانی: پ.ک.ک مسئول وضعیت موجود است
نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق نیز همچون ریاست اقلیم در بیانیه‌ای به تنش در روابط پ.ک.ک و ترکیه و به خطر افتادن پروسه صلح در این کشور واکنش نشان داد.
نیچروان بارزانی که از سوی رسانه‌های وابسته و نزدیک به حزب دمکرات کردستان (پارتی) به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در به نتیجه رسیدن مذاکرات میان پ.ک.ک و آنکارا و آغاز پروسه صلح در ترکیه و مخاطب قرار گرفتن عبدالله‌ اوجالان در امرالی در این پروسه معرفی می‌شود، در واکنش خود به تحولات کنونی، به‌تندی از پ.ک.ک انتقاد کرد.
در بیانیه نخست‌وزیر اقلیم کردستان آمده است: «بمباران و توپ باران مناطقی از اقلیم کردستان و هدف قرار دادن مواضع پ.ک.ک از سوی ارتش ترکیه‌ پس از اظهارات و موضع گیری های رهبری این حزب و اعلام پایان پروسه صلح با ترکیه از سوی آنان و تأکید این حزب بر اینکه حزب دمکراتیک خلق‌ها (‌‌HDP) و عبدالله اوجالان نمی‌توانند در خصوص خلع سلاح پ.ک.ک تصمیم بگیرند، انجام شد.»
بارزانی تأکید می‌کند که مواضع اخیر پ.ک.ک نقشHDP و اوجالان در پروسه صلح را تنزل داده و تأثیر فراوانی بر افکار عمومی ترکیه گذاشته و دولت این کشور را زیر فشار سنگینی قرار داده است.
نخست‌وزیر دولت اقلیم کردستان در ادامه بیانیه خود با انتقاد از پ.ک.ک در اقدام به کشتن چند پلیس ترکیه و حملات اخیر به نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه، تأکید کرده است که این اقدامات وضعیت را متشنج‌تر کرده است.
در ادامه بیانیه با اشاره به اینکه پروسه صلح و مذاکره میان پ.ک.ک و آنکار نتیجه تلاش‌ها و زمینه‌سازی‌های فراوانی بوده و در ماه‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در روند صلح، توسعه دمکراسی و زندگی مسالمت‌آمیز در ترکیه دیده‌ شده‌، نقش مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در پروسه صلح در ترکیه را برجسته دانسته و مذاکرات مستقیم میان طرفین درگیر و مخاطب قرار دادن اوجالان از سوی آنکارا در این پروسه را نتیجه این تلاش‌ها دانسته‌ و با ابراز تأسف از وضعیت موجود «اشتباهات» پ.ک.ک را عامل و این وضعیت دانسته است.
نیچروان بارزانی که به‌عنوان معمار توسعه روابط میان حزب دمکرات کردستان (پارتی) و حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) شناخته می‌شود، در بیانیه خود تأکید می‌کند که بدون جسارت و نقش بی‌بدیل رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پروسه صلح در ترکیه آغاز نمی‌شد و به پیش نمی‌رفت.
نخست‌وزیر اقلیم کردستان در پایان، بار دیگر، آمادگی دولت اربیل و مسعود بارزانی رئیس اقلیم برای رسیدن به آتش‌بس میان ترکیه و پ.ک.ک و آغاز دوباره پروسه صلح در ترکیه را اعلام داشته و با تأکید بر اینکه در پیش گرفتن خشونت هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، از پ.ک.کدرخواست کرده که خویشتن‌دار باشد و تلاش‌های خود برای آغاز دوباره پروسه صلح و نقش دادن به اوجالان و HDP را در پیش گیرد.
طی هفته‌های اخیر و پیش از به اوج رسیدن تنش میان پ.ک.ک و آنکارا، مسرور بارزانی عضو رهبری پارتی و رئیس دستگاه اطلاعات اقلیم کردستان و نیچروان بارزانی معاون دبیر کل پارتی و نخست‌وزیر اقلیم در مصاحبه‌های مطبوعاتی تأکید کرده بودند که پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان مهمان است و باید این مناطق را ترک کند.
پارلمان کردستان عراق؛ محکومیت شدید اقدامات ترکیه
پارلمان کردستان عراق به ریاست یوسف محمد وابسته به جنبش تغییر، موضعی متفاوت از ریاست و دولت اقلیم در قبال بمباران مواضع پ.ک.ک در خاک اقلیم از سوی دولت ترکیه در پیش گرفت و به‌شدت این اقدامات آنکارا را محکوم کرد.
پارلمان کردستان خواستار پایان سریع بمباران خاک اقلیم از سوی ارتش ترکیه شده و ضمن ابراز همدردی با خانواده و بستگان قربانیان این حملات، وضعیت کنونی را موجب نگرانی مردم کردستان دانسته است.
در بیانیه پارلمان کردستان عراق آمده است: همه دولت‌های ترکیه تلاش کردند که از طریق نظامی مسئله کُرد در این کشور را حل‌وفصل کنند، اما این روش به‌جز خونریزی و آوارگی و فقر نتیجه‌ای دربرنداشت.
در پایان بیانیه از دولت ترکیه درخواست شده در راستای صلح قدم بردارد و تلاش خود را برای ادامه پروسه صلح بکار گیرد و وضعیت را به گذشته بازنگرداند. همچنین خواستار خویشتن‌داری از سوی پ.ک.ک کرده است.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین