۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • از خرقه اسلامی‌نمایی کمونیست‌‌های پژاک تا بیعت با اسلام مرتجع سعودی

از خرقه اسلامی‌نمایی کمونیست‌‌های پژاک تا بیعت با اسلام مرتجع سعودی

  • ۲۱ تیر ۱۳۹۵
  • ۳۶۷ بازدید
  • ۰

کمونیست‌های بی‌دین پژاک در حالی اخیرا در تبلیغات خود به مناسبت عید فطر بر نیاز مبرم امت اسلام به بازخوانی اسلام تاکید می‌کنند که از چندی پیش دستور تبدیل اقلیم کردستان به “یمن دوم” را از ارابان سعودی خود دریافت کرده‌اند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :   همزمان با پایان ماه مبارک رمضان و نزدیک شدن به عید سعید فطر و نیز روزهای پس از عید، گروه پژاک به عنوان شاخه ضد ایرانی پ.ک.ک با صدور بیانیه‌ها و تبلیغات وسیع در شبکه‌های اجتماعی سعی کرد از یک سو خود را یک گروه طرفدار و پایبند به دین مبین اسلام نشان دهد و از سویی دیگر به زعم خود قرائتی دگر اندیشانه از دین اسلام را به نمایش بگذارد.

گروه پژاک در تبلیغات اخیر خود به مناسبت عید سعید فطر در حالی بر نیاز مبرم امت اسلام به بازخوانی و دگراندیشی اسلام مدینه و اسلام علوی در دوران معاصر تاکید دارد که مطالعه پیشینه این گروه و گروه مادر (پ.ک.ک) نشان می دهد اساساً هر دو گروه به دین اعتقادی ندارند، بلکه در عمل علیه باورهای کُردهای منطقه که بیش از ۹۰ درصد از آنان مسلمان هستند، گام برداشته اند.

عبدالله اوجالان که پایه گذار پ.ک.ک است و اکنون نیز برغم حضور در زندان به عنوان اصلی‌ترین رئیس این گروه شناخته می‌شود، پ.ک.ک را بر اساس اصول مارکسیسم – لنینیسم تأسیس کرد و شخصیتی به شدت چپگراست که اوصلاً اعتقادی به دین ندارد. اگر چه وی در یک خانواده مسلمان به دنیا آمد ولی بعدها و بویژه پس از آشنایی با افکار چپگرایانه از دین فاصله گرفت.

عثمان اوجالان برادر عبدالله اوجالان که خود پیش از این در شورای رهبری پ.ک.ک عضویت داشت و چند سالیست از این گروه جدا شده، می گوید: در سال ۱۹۶۸ فکر و اندیشه او (عبدالله اوجالان) اسلامی بود اما بعد از فوت یکی از علمای اسلامی ترک به نام سعید نورسی در اورفا وی در سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ در آنکارا گرایش چپ پیدا کرد و تا کنون خط چپ او ادامه دارد.

عثمان اوجالان در بخش دیگری از صحبت های خود پ.ک.ک را دشمن دین و دشمن خانواده معرفی می کند و می‌گوید: من خودم را با ارزش‌های ملت گره زده‌ام، خود را با خانواده ملت گره داده‌ام و با نفس خانواده مخالف نیستم. پ.ک.ک مخالف خانواده است، من مخالف نیستم. پ.ک.ک خانواده را نمی‌خواهد، عثمان اوجالان از خانواده گریزان نیست، پ.ک.ک دشمن دین است، من دشمن دین نیستم.

پژاک به عنوان شاخه ضد ایرانی پ.ک.ک بر اساس افکار عبدالله اوجالان شکل گرفته است و مسئولان و سران گروه پژاک نیز همواره بر پیروی از ایدئولوژی و تفکرات چپگرایانه اوجالان تاکید دارند. بررسی نوشته های عبدالله اوجالان نشان می دهد که وی دین را یک پدیده دنیوی معرفی می کند که جنبه سحر آمیز اصطلاحات و قدمت آن ایجاب می‌کند که بیشتر جنبه تقدس پیدا کند.

حال سئوال اینجاست با توجه به اینکه اوجالان در نوشته هایش به روشنی دین را نفی می کند اکنون چگونه می توان نفی دین را با این شعارهای مزورانه پژاک در یکجا جمع کرد.

عبدالله اوجالان در نوشته های خود دولت فئودالی قرون وسطی را محصول اساسی ادیان تک خدایی خاورمیانه معرفی می کند و معتقد است که سومین مانیفست بزرگ در تاریخ “قرآن” است. وی می گوید این اثر که از نزدیک نظرات و مشاهدات حضرت محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) در رابطه با جامعه، فامیل و عشایر آن روز عرب از یکی از کتاب های تورات (عهد عتیق) و تفسیر انجیل سرچشمه می گیرد به نوعی در حکم اعلامیه مشروطه خواهی برای جامعه فئودالی قرون وسطی است.

ادعای پژاک در بازخوانی و دگراندیشی در دین اسلام را باید در تعاملات این گروه و دیگر گروه مدعی حقوق کُردهای ایران یعنی “حزب دمکرات کردستان ایران” با جریان اسلام واپس گرای عربستان سعودی که متحجرترین قرائت از اسلام را دارد جستجو کنیم.

در دی ماه ۱۳۹۴ نشستی در کپنهاگ دانمارک با عنوان “مقاومت ملی احواز و عاصفه الحزم” توسط سرویس های امنیتی عربستان و انگلیس برگزار شد. در این نشست که گروهک های تروریستی منطقه مانند: پژاک، جیش العدل و الاحوازی نیز حضور داشتند راهکارهای ایجاد ناامنی و تنش در استان خوزستان ایران جهت مقابله با افزایش نفوذ ایران در منطقه توسط گروهک های تروریستی حاضر در نشست بررسی شد.

در این زمان گروه موسوم به حزب “دمکرات کُردستان” ایران نیز مشمول توجهات سعودی‌ها شد و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کُردستان عراق که آذر ماه سال ۹۴ به عربستان سعودی سفر کرد بعد از بازگشت از عربستان، از هر دو جناح گروه حزب دمکرات کُردستان ایران (جناح مصطفی هجری و جناح انشعابیون به ریاست خالد عزیزی) خواست تا هرچه زودتر متحد شوند. این درخواست در شرایطی بود که  هر دو جناح حزب دمکرات پیش از آن خود را به بارزانی نزدیک و از اتحادیه میهنی فاصله گرفته بودند. نظران سیاسی معتقدند: ایجاد یک اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی به درخواست عربستان سعودی یکی از اهداف اصلی مسعود بارزانی از این اقدام بوده است.

اخیراً در چند مرحله تعدادی از اعضای گروهک دمکرات کردستان ایران با هدف اقدامات تروریستی و تبلیغاتی از اردوگاه های خود در کردستان عراق وارد مناطق مرزی ایران شدند که توسط نیروهای مردمی و اهالی استان های غربی کشور شناسایی شده و از سوی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرکوب شدند. اما در این میان اعلام همراهی و حمایت گروه تروریستی و تندروی جیش‌العدل (ریگی) مستقر در بلوچستان پاکستان از حزب دمکرات توجه ناظران سیاسی منطقه را به خود جلب کرد و بازتاب گسترده در رسانه ها داشت. گروه جیش العدل در پایگاه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی وابسته به خود بیانیه حمایتش از اقدامات اخیر گروه دمکرات را منتشر کرد و متعاقب آن سایت حزب دمکرات کردستان ایران بیانیه حمایت جیش العدل را بازنشر داد.

در همین حال هفته قبل پایگاه اینترنتی “صوت کردستان” در مطلبی به بررسی طرح عربستان سعودی و قطر برای تحریک اقلیم کردستان عراق به جنگ با ایران در چارچوب طرحی تحت عنوان “طوفان اراده” پرداخت؛ این پایگاه خبری در مطلب خود تحت عنوان “عربستان، اقلیم کردستان را به تحرک نظامی علیه ایران با هدف تبدیل اقلیم به یمن دوم وادار کرده است” نوشت: لحظه‌به‌لحظه ماهیت طرح سعودی – قطری با مشارکت برخی از طرف‌های کُرد برای وادار کردن اقلیم کردستان عراق به جنگ با نظام ایران در چارچوب طرح سعودی “طوفان اراده” که در آن تعدادی از کشورهای عرب اهل سنت و ترکیه مشارکت دارند، آشکارتر می‌شود.

طی این روزهای از سوی هموطنان عزیز کُرد، فراخوان ها و کمپین‌هایی در شبکه های اجتماعی براه افتاده است و در آنها از دولت جمهوری اسلامی خواسته شده تا با تحرکات گروه‌های مسلح و تجزیه طلب در نواحی مرزی برخورد شود. جمعی از فعالان سیاسی و فرهنگی کُرد با صدور بیانیه‌ای با اشاره به درگیری‌های نظامی اخیر در منطقه غرب کشور، هر نوع تلاش برای گسترش ناامنی و بی ثباتی و رویکردهای نظامی هر گروه و جریانی در غرب کشور را محکوم کردند. اکنون با توجه به تعاملات و ارتباطات گسترده پژاک و دمکرات با ارتجاع منطقه که در بالا به برخی از آنها اشاره شد، بر مسئولان کشور و بویژه دستگاه دیپلماسی واجب است تا به خواسته بر حق هموطنان عزیز کُرد توجه جدی داشته باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین