۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اردوغان،اوجالان،ارگنکون سه عنصر یک محور

  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۴۹۹ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : ترکیه عثمانی و ترکیه آتاترک همیشه کشور ارتشیان بوده و هست. آتاترک قیام های مردمی شیخ سعید پیران،احسان نوری پاشا،سید رضا درسیمی، قیام کوچگری، و بسیاری از قیام کوچک دیگر را با همکاری انگلیس ، آلمان و دیگر کشورهای غربی سرکوب کرد.دهه هفتاد میلادی اوج فعالیت های جنبش های دانشجویی بود. احزاب و تشکلات کردی نیز به تکاپو افتادند.

در این میان بود که سازمان استخبارات ترکیه، سازمان مافیایی ارگنکون ( در سال ۱۹۵۲ توسط موساد و سیا تشکیل شده بود) به سرکردگی ژنرال ها و سرکرده های میت مهره ای کرد زبان به نام عبدالله اوجالان را پیدا کردند. اوجالان در اداره مبارزه با کمونیسم میت در آنکارا کارمند بود. پس از آن که به استعداد سیاسی وی پی بردند اوجالان را وارد فعالیت های دانشجویی کردند. در تظاهرات دانشجویی بسیاری از فعالان سرشناس دستگیر شدند. اوجالان نیز ۷ ماه زندانی شد. به دستور مستقیم فرمانده کل ارتش، اوجالان آزاد شد.

وی به سوریه رفت و در یک سناریوی از پیش طراحی شده خود را تحویل ترکیه داد. وی اکنون در زندان ایمرالی است. اما سوالات زیادی درباره وی هنوز بی پاسخ مانده است. در اینجا فقط به نکاتی مهم درباره رابطه اوجالان و دولت مافیایی و سازمان میت می پردازیم تا مشخص گردد که پ ک ک و دیگر شاخه هایش در اصل محصول ارگنکون و میت هستند.

پس از دیدار صبری اوک، مصطفی کاراسو از اعضای شورای رهبری پ ک ک با هاکان فیدان ( رئیس کنونی سازمان میت) وتایید آن توسط مراد کاراییلان مبنی بر این که دیدارها از دهه ۹۰ میلادی شروع شده است، فضای سیاسی و اجتماعی ترکیه پریشان شد چرا که هزاران ترک و کرد توسط ارگنکون به قتل رسیده شده بودند. روند دستگیری سران نظامی ارگنکون آغاز شد و با دستگیری فرمانده کل ارتش ترکیه به اوج خود رسید و فرمانده سابق نیروی زمینی نیز به روسیه پناهنده شد.

در بخش سیاسی تا دستگیری دوغو پرینچک و تونجای اوزکان پیش رفتند اما این فقط تا رده ۱۰ بود و اجازه داده نشد تا بالاتر از آن بروند. دادستان دستور دستگیری حدود ۱۰۰۰ نفر را صادر کرد. اما با دخالت میت تعدادی از آنها از جمله اعضای حزب ب.د.پ.(شاخه قانونی پ ک ک در مجلس ترکیه) آزاد شدند. دادستان یورت آتاگون دادستان ویژه ضد ترور و ارول دمیرخان رئیس شعبه ضد ترور میت نیز به اتهام عضویت در ارگنکون از کار برکنار شدند.

به شاخه ارگنکون در پ ک ک دست نزدند. همگی می دانیم گلادیوی جهانی وجود دارد و مثلا در روسیه برای مقابله با آن ۱۷ هزار نفر دستگیر شدندو هنگامی که نوبت دختر برژنف رسید، دادستان کل کشته شد! عملیات مبارزه با گلادیو در ایتالیا موفق بود و دلیل آن نیز به گفته دادستان کل همکاری چپ، راست، مخالف، موافق، رسانه ها و مطبوعات و … بود و لذا به دستگیری ۴۶۰۰ نفر انجامید که در میان آنها حتی افرادی با سابقه وزارت یا سی سال کار سیاسی رده بالا وجود داشتند.

در مورد ترکیه تا زمانی که لیست ولی کوچوک فرمانده سابق کل ارتش علنی نشود نمی توان به نام سرکرده های واقعی آن در حوزه پ ک ک دست یافت. در لیست کوچوک به طور قطع اسامی آندسته از عوامل میت و ارگنکون که در پ ک ک مسئول هستند و جود دارد که یکی از آنها به احتمال قوی مصطفی کاراسو است. دادستان کنونی از آوردن اسامی آنها خودداری می کند! فقط در قضیه سوسورلوک بود که بر حسب اتفاق اسناد زیادی درباره ارگنکون به دست افکار عمومی و رسانه ها رسید.

این که پ ک ک و پژاک سرنوشت خود را در اختیار فردی قرار داده اند که خود زندانی ترکیه است در چارچوب برنامه های میت و ارگنکون قابل تفسیر است.

صالح شارمان در سال ۱۹۹۳ والی شهر کردنشین باتمان بود و نکته جالبی را برز بان آورده است : سیستم نگهبانان روستا برای مقابله با پ ک ک تازه درست شده بود. در ترمینال روستایی در باتمان یک بمب قوی منفجر و تعداد زیادی از نگهبانان روستایی که به شهر آمده بودند کشته شدند. عامل بمب را بلافاصله دستگیر کردیم. عامل میت از آب در آمد. میت بلافاصله به ما دستور داد وی را آزاد کنیم . وی حتی دادگاهی نیز نشد.

اردوغان نیز در این مسیر قرار دارد. هاکان فیدان منصوب وی است . دادستان کنونی پرونده ارگنکون دستور داد تا هاکان و دیگر افرادش به اتهام دیدار با پ ک ک در اسلو در برابر دادگاه حاضر شوند اما اردوغان بلافاصله به مجلس تحت کنترل حزب خودش دستور داد تا ماده ۲/۱۰۳ قانون مبارزه با ترور را تغییر دهند و محاکمه رئیس میت و تعیین قاضی آن فقط با دستور شخص نخست وزیر باشد! این برخورد مبهم و سوال برانگیز اردغان ثابت کرد وی نیز از اعضای ارگنکون است. چرا که محاکمه هاکان فیدان می تواند اسرار زیادی را برملاکند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین