۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اختلافات قندیل و اوجالان در مذاکرات گذشته و نقش مخرب پ.ک.ک

  • ۲۲ تیر ۱۴۰۱
  • ۱۲۴ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : محتوای این یاداشتها درباره مذاکراتی است که با عبدالاه اوجالان انجام شده است و این را ذکر کنم که از خیلی جهت ها بدون سانسور است .
بلند ارنج عضوسابق حزب عدالت وتوسعه که در در برنامه cnn turkبا تاها اکیول گفتگو می کرد دست به اعترافاتی زد و از همه مهمتر در باره مذاکرات “باغچه دولما “چیزهای را بر زبان اورد و گفت که اردوغان از این توافق نامه قبلا با خبر بود “است.
و به این شیوه دفترهای قدیمی مابین بلند ارنج و رجب تایب اردوغان باز شد وخوب هم شد که باز شد ومن (بلند ارنج) در روزهای اینده بخشهایی از این دفترها را باز خواهم کرد.
ده روزپس از انتشارات مزوبوتامیا که در المان است یکی از کتابهای مهم را منتشر کرد و این کتاب از اغاز روند مذاکرات ،ملاقاتهایی که هیا ت (حزب دمکراتیک خلقها)hdpبا اوجالان انجام داده بود را در بر می گیرد واین کتاب ازخیلی جهت ها بدون سانسور درباره مضوعاتی درباره مدیریت(حزب عدالت و توسعه) akpمسئولان میت ،قندیل،وhdp،جماعت(فتح الاه گولن) و بارزانیها را در برمی گیرد .
این کتاب تقریبا پانصد صفحه می شود و موضوعاتی مهمی که مابین اوجالان و قندیل رد وبدل شده اند را منتشر میکنیم .ودر این ملاقاتها کاملا واضح است که اختلافات اوجالان و پ ک ک هر روز بیشتر می شود و هر چه قدر اوجالان ادعا کند که حاکمیت تام بر روی پ ک ک دارد اما در غیاب اوجالان ،پ ک ک و انچه را که در عمل مشاهده می شود پ ک ک خیلی با اوجالان فاصله دارد و کشاندن جنگ رادر داخل شهرها کاملا خلاف نظر اوجالان است و حتی شیوه جنگ کردن پ ک ک را نیز قبول نمی کند انچه را که خواهیم دید ….
گفتگوی عبدالاه اوجالان وپروین بولدان(رهبر حزب دمکراتیک خلقها) :
-پروین بولدان :با ها کان فیدان(ریس میت ترکیه ) ملاقات کردیم ویک روز بعد از ملاقات با شما با وی بطور کلی روند را بحث ومشورت کردیم و هاکان فیدان از قندیل و صالح مسلم ناراضی است از قندیل درباره بکار گیری لفظ زبان و لفظ تند و از صالح مسلم هم درباره گفته هایش که برعلیه ترکیه بوده ناراحت است و گفته های صالح مسلم مشکل ساز است .
اوجالان :راجع به مسئله جمیل بایک چیزی هست ؟
سری ثریا اندر(نماینده حزب دمکراتیکخلقها ) :هاکان فیدان گفته که جمله های که عبدالاه اوجالان بکار می برد قندیل هم به همان طرز بکار میبرند و دولت از این وضعیت قندیل ناراحت است .
اوجالان:بلی بر روی این مسئله حرف می زنیم ،اقای هاکان راجع به این کارها استاد و ماهر است و می داند و جمیل بایک به بعضی موضوعات با دقترفتار کند حرف شروع و پایان مذاکرات را من تعیین می کنم جمیل و دوران به این موضوعات دقت کنند و با انها مشورت کنید ودر حد و مرزشان اظهار نظر بدهند و جملاتی را که من بکار می برم انها نباید بکارببر ند
اوجالان :به قندیل این را بگویید اگر جواب نباشد از ماه ocak(january) بندهای هشتگانه را بکار ببرند و و انجام دهند باید خلاق اور باشند و اوجالان را مشغول نکنند و دفاعیه مشروع را صحیح انجام دهند و به این شیوه هر روز در شهر ها درگیری و انفجار نمی شود و خلق هم از این شیوه عاجز هستند اگر می خواهند کاری انجام دهند باید درست انجام دهند .

ادریس بالوکن(نماینده حزب دمکراتیک خلقها) :بعضی اشتباهات از ما نشات می گیرد و در بعضی جاها ما نامزد محلی انتخاب نکرده بودیم
اوجالان :چه کسانی اینها را انتخاب کرده بودند ؟
ادریس بالوکن :کمسیون انتخابات
اوجالان:چه کسانی هستند این کمسیون انتخابات؟از طرف قندیل انتخاب شده اند و یا اینکه از طرف شماها ؟
سری اندر :همگی شان را قندیل انتخاب کرده بودند
اوجالان :همگی شان را قندیل انتخاب کرده اند ؟مگر مجلس پارتی ،اینها را انتخاب نکرده اند ؟
پروین بولدان:نه ،مجلس پارتی و مرکز انها را انتخاب نکرده اند .
اوجالان:چیزی به این شیوه نمی شود ؟شماها چرا مقاومت نکردی ؟مگر جسارت انقلابی ندارید؟و چرا منرا با خبر نکردی ؟
سری اندر : درباره مشکلاتی که بودند قبلا با شما صحبت کرده بودیم و شما هم راجع به کمسیون انتخابات انتقاداتی شدید داشتید
اوجالان :و باز هم دقت نکرده اند
ادریس بالوکن :انها(قندیل) هم گفته بودند که تدبیر مورد نیاز را اتخاذ خواهند کرد اما کمسیون انتخابات با(کنگره جامعه دموکراتیک) bdp(پارتی دموکراتیک صلح), dtkو این روند را با مشارکت مدیریت نکرند
اوجا لان:کیست این کمسیون انتخابات؟اسم را به من بدهید ؟
هیات:بی صدا می ماند
اوجالان”نترسید تنها یک اسم می خواهم ؟
هیات:دوباره بی صدا می ماند
اوجالان :چه کسی این کارها را کرده است؟ مسئولش کیست ؟
اوجالان:تمام مسئولیتش با قندیل است و به قندیل بگوید کسی که این را انجام داده است چشمانش را در می اورم . قندیل در نوشته هایشان به من وابسته دیده می شوند اما در عمل اینطوری دیده نمی شود و با اسم bdp, hdpاین کارها را نکنند .و از این مشکلات درس بگیرند و با جدیت خود انتقادی بدهند من به دولت هم می گویم اگر می خواهی با من کار کنید باید جدی باشید و شماها هم باید با جسارت باشید من به شماها گفته بودم که با اسم من به بعضی کارها دخالت کنید واز قدرت من استفاده کنی ، به صلاح الدین هم گفته بودم اما صلاح الدین ۲۴ساعت را مجبور به سکوت کردن و به انها گردن نهاد و تسلیم انها(قندیل)شد.
اوجالان به پروین و ادریس بر می گردد :ایا قندیل در برابر من رفتار جداگانه ای دارد ؟و دیدگاهتان چیست؟
پروین و ادریس :وضعیت به این شیوه نیست و بر عکس همگی خیلی به شماها وابسته هستند و ما این را تعقیب کردیم .
اوجالان:شماها برای جنگ و صلح راه حلی ارائه نمی دهید ما مذاکرات راجع به صلح را به پیش می بریم فرض کنید که نشد؟چکار خواهید کرد ؟ ک ج ک و پ ک ک هم باید شفاف باشند و می خواستم که انها هم باشند و خودشان را باز گو کنند و ده هزار نفر هستند و انها از نرمش و سیاست تهی هستند انها (قندیل)برای مشکلات جنگ هم جوابی ندارند من در اینجا با این وضعیت از همه چیزها با خبر می شوم و حال اینکه بر روی جنگها ۲۴ساعت فکر می کنم و انالیز می کنم و انها را مدیریت می کنم اما دوستان چهل سال در انجا هستند اما با این شیوه زدوخورد یا اینکه مثل گاوهای که وقتی پارچه قرمز را می بینند حمله می کنند (قندیل)مانند انها می جنگند
من این شیوه جنگ کردن را قبول نمی کنم حمله کردن بر روی قره قول ها(پاسگاهها)را نمی توان به عنوان پیروزی جنگ حساب کرد و اینها به عمق استراتژیک و تاکتیک نمی رسند .
یادداشت : در تابستان ۲۰۱۴مادرانی که فرزندانشان به پ ک ک ملحق شده بدند که با کمپین “من اولادم را می خواهم “که در دیاربکر جلو شهرداری دست به اعتصاب زده بودند و در اخر اوجالان به این موضوع می پردازد :
اوجالان:آن مادرانی که خود را بر روی زمین انداخته بودند به معنای سقوط زنان که نه هزار سال پیش شروع شده است و این فرهنگ زنان نه هزار سال است که در زاگروس شروع شده است اما در مقابل شهرداری دیاربکر این عادت و فرهنگ “ملکه بودن زن”محو و تمام شد .
اوجالان:قندیل می توانست صلح را با جنگی که من می خواهم به پیش ببرد ،و زمانی که من از جنگ حرف می زنم به معنای کشتن سربازها نیست بلکه با زنان با عشق و با نرمش می توانست انها را انجام دهند
دیدید که گاهی انتقادات اوجالان در باره قندیل تند است و در یادداشتها به این شیوه هست و زمانی که انسان به اینها نگاه می کند به این نتیجه می رسد که مابین قندیل و اوجالان فاصله ای زیادی هست و تضادهای جدی در تفکراتشان دیده می شود .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین