۹ فروردین ۱۴۰۳

آیا پ.ک.ک را سازمان میت ترکیه تاسیس کرده است؟

  • ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۱۳۰۹ بازدید
  • ۰

از سال ۱۹۸۴ ترکیه در داخل مرزهای خود با گروهی موسوم به پ.ک.ک درگیر هست. ایران هم از آفت این گروهک در امان نمانده و هر از گاهی شهدایی را در راه مبارزه با شرارت این گروهک در مرزهای غربی و شمالغربی کشور داده است. اما این گروه از کجا آمده و فعالیت خود را با حمایت چه کسانی در مرزهای کشوری مانند ترکیه پیگیری می‌کند؟ در این خصوص اخیراً مدارکی از ارتباط این گروهک با سازمان امنیت ترکیه (میت) به دست آمده و ارتباط نزدیک این گروهک با سازمان میت را نشان می دهد.

کمال بورکای: پ.ک.ک توسط میت تاسیس شد

دبیرکل حزب سوسیالیست کردستان کمال بورکای، در گفتگو با شبکه سی.ان.ان تُرک به رابطه قدیمی میت و پ.ک.ک اشاره کرده و صراحتا گفت که پ.ک.ک از طرف سازمان امنیت ترکیه تاسیس شده است!

وی در این مصاحبه به نقش «دوران کالکان» عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک اشاره کرده و به ارتباط نزدیک وی با میت نیز اشاره می کند.

کمال بورکای همچنین در گفتگو با سی.ان.ان ترکیه، مدعی شده است که دولت ترکیه مسیر را برای فعالیت باز کرده و حتی اجازه داده است این گروه مخوف سایر مخالفان کُرد میانه رو را ترور کند. به گفته وی عاملین  این ترورها اندک مدتی پس از دستگیری آزاد شده اند.

بورکای در این گفتگو اظهار داشت: «اوجالان از سوی دولت ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است. تاسیس پ.ک.ک پروژه سازمان‌های اطلاعاتی و دولت ژرف است. اوجالان در کتاب خود (کشتن یک مرد، ص۸۶ ) نوشته است که وقتی ما سازمان را تاسیس کردیم دولت ترکیه به مدت سه سال اسلحه و غذا و حتی امنیت ما را تامین کرد.

وکیل مدافع اوجالان: پ.ک.ک از سوی میت مدیریت می شود

حسین یلدریم وکیل مدافع سابق عبداله اوجالان که رسانه‌های ترکیه از وی با صفت «جعبه سیاه» پ.ک.ک یاد می کنند، در سال ۲۰۱۰ مدعی شد که «شبکه سرّی ارگنه کن» (متشکل از تکنوکرات ها، امنیتی ها و نظامیان ملی‌گرای ترکیه) عبداله اوجالان را مدیریت می کنند.

حسین یلیدریم که امروزه ساکن سوئد است در خصوص همسر سابق عبدالله اوجالان به نام «کثیره اوجالان» که از وی به عنوان «رابط میت» یاده می شود به رسانه‌های ترکیه گفته است: «اگر کثیره زبان بگشاید، آسمان به زمین خواهد آمد». پدر کثیره مامور میت بود و گفته می‌شود سازمان اطلاعات ترکیه از طریق وی پ.ک.ک را مدیریت می‌کرد. به نظر یلیدریم اگر کثیره اسرار مگوی اوجالان را فاش کند همه ارتباطات وی با دستگاه امنیتی و دولت ژرف ترکیه فاش خواهد شد.

وکیل اوجالان در خصوص قتل «اغوور مومجو» روزنامه نگار فقید تُرک که در سال۱۹۹۳ به شکل اسرار انگیزی ترور شد نیز گفته است، قتل وی به دلیل تحقیقاتی است که «مومجو» در خصوص رابطه دولت و پ.ک.ک انجام می داد.

پاسخ عبداله اوجالان به ارتباط پ.ک.ک با میت:

پدر زن عبدالله اوجالان عضو میت بود. اوجالان این رابطه را انکار نکرده است و حتی یکبار در مصاحبه با یک خبرنگار تُرک به این حقیقت اعتراف کرد. وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار که آیا فکر می‌کنید ممکن است میت با استفاده از رابطه خانوادگی شما خواسته باشد به سازمان جهت داده یا آن را کنترل کند؟ گفته بود: «ممکن است. اما ما هم به میت نفوذ کردیم. رابطه ما متقابل بود».

گفتنی است که عبدالله اوجالان سال ها بعد همسر خود را به اتهام جاسوسی طلاق داد.

نهایت این که باید بدانیم رابطه پ.ک.ک با میت، ارتباط اسرارآمیز و پر از علامت سوال است. و البته گذر زمان خیلی چیزها را در این خصوص ثابت خواهد کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *