۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا واقعا دستگیری عبداله اوجالان یک توطئه بین المللی است؟

  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
  • ۲۵۵ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : ۲۳ سال از دستگیری عبدالله اوجالان، رهبر گروه تروریستی جدایی‌طلب پ‌ک‌ک در کنیا و آوردن آن به ترکیه می‌گذرد.
بر اساس اطلاعات گردآوری شده توسط خبرنگار خبرگزاری AA، اوجالان رهبر تروریست ها اندکی قبل از کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ ترکیه را ترک کرد و در سوریه مستقر شد.

پس از انتقال حوزه نفوذ سازمان تروریستی پ‌ک‌ک به شمال عراق، به دنبال دستورات مسلحانه و دستور عمل اوجالان در دومین کنگره، اقدامات خونین پ‌ک‌ک در مناطق ایروه در سیرت و شمدینلی در حکاری آغاز شد.

این سازمان تروریستی که شهروندان کرد ساکن ترکیه و به ویژه در مناطق روستایی را با سلاح و فشار هدف قرار داد، سعی کرد با سلاح از حقوق شهروندان ساکن در شرق و جنوب شرق آناتولی جلوگیری کند.

اوجالان گفت: «حتی مرغی را که به DEP (حزب دموکراسی) رأی نمی‌دهد، بکش». پس از وعده او، در سال ۱۹۸۷، ترکیه با کشتارهای پ.ک.ک به لرزه درآمد.

پس از حملات اعضای سازمان جدایی‌طلب پ‌ک‌ک به مردم بی‌گناه، اوجالان، رهبر این سازمان تروریستی به عنوان «کودک قاتل» شناخته شد.

کشتارهای خونین سازمان دهی شده به دستور اوجالان در دهه ۹۰ نیز ادامه یافت.

جستجوی اوجالان برای پناهندگی
اوجالان در واقع تا پاییز ۱۹۹۸ فعالیت های مسلحانه و سیاسی پ.ک.ک را از سوریه انجام می داد.

دولت جمهوری ترکیه بر دمشق فشار آورد تا اوجالان را در خاک خود پناه ندهد.

حمایت سوریه از پ‌ک‌ک در دوران حافظ اسد و لفاظی‌های این کشور در قبال ترکیه باعث تعمیق بحران دیرینه بین دو کشور شد.

بحران بین دو کشور با اظهارات ترکیه ابعاد جدیدی پیدا کرد و دکمه ورود سرکرده تروریست ها به ترکیه فشار داده شد.

در سال ۱۹۹۸، زمانی که بحران عمیق تر شد، فرمانده نیروی زمینی، ژنرال آتیلا آتش، اظهار داشت که برخی از همسایگانش حسن نیت و نزدیکی ترکیه را اشتباه ارزیابی می کنند و می گوید: «با پناه دادن به راهزنی به نام آپو در کشور خود و حمایت از او، ترکیه را درگیر بلای تروریسم کرده است. او با عبارات خود اولین سیگنال های دوران جدید را داد.

واکنش ترکیه به نگرش سوریه به ژنرال آتش محدود نشد. در سخنرانی رئیس جمهور وقت سلیمان دمیرل، “من بار دیگر به جهان اعلام می کنم که ما حق خود را برای واکنش در برابر سوریه محفوظ می داریم، سوریه که علیرغم همه هشدارها و ابتکارات صلح آمیز ما از مواضع خصمانه خود دست نمی کشد، و صبر ما برای ماست. پا به فرار گذاشتن.” اوجالان در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ با تصمیم حافظ اسد اخراج شد.

تروریست اوجالان پس از رد درخواست پناهندگی آتن از سوی آتن، ابتدا به یونان رفت و به روسیه پناه برد.

آنکارا در تماس با مسکو خواستار تحویل رهبر گروه تروریستی جدایی طلب پ.ک.ک شد اما پاسخی که انتظار داشت دریافت نکرد.

اوجالان از پارلمان روسیه پناهندگی گرفت، اما روسیه که نتوانست فشار دیپلماتیک را تحمل کند، اوجالان را به ایتالیا فرستاد.

مقامات ایتالیایی روند پناهندگی رهبر پ.ک.ک را آغاز کردند و تضمین کردند که وی به ترکیه تحویل داده نخواهد شد، اما او را به دلیل حمل پاسپورت جعلی دستگیر کردند.

فرانکو کارلئونه که در آن زمان معاون وزیر دادگستری ایتالیا بود، با این جمله که «دولت ایتالیا نمی‌تواند فردی را که در معرض مجازات اعدام است، استرداد کند» واکنش ترکیه را به دنبال داشت.

اوجالان که گفته بود از اقدامات تروریستی خود پشیمان است، به دلیل “وضعیت سلامتی و اعتقاد به اینکه نمی تواند فرار کند” توسط قضات ایتالیایی بازداشت خانگی شد.

پس از اینکه اوجالان را در ویلایی در اینجا گذاشتند و او را پس ندادند، واکنش ها علیه ایتالیا در ترکیه افزایش یافت. با توجه به این واکنش که به کمپین بایکوت تبدیل شد، بسیاری از شهروندان در اعتراض به نگرش ایتالیا به سفارت در آنکارا آمدند.

اوجالان که نتوانست در ایتالیا سرپناهی پیدا کند، در ۱۶ ژانویه ۱۹۹۹ دوباره به روسیه رفت. تروریست اصلی که در اینجا ۱۰ روز مهلت داشت، در ۲۹ ژانویه ۱۹۹۹ با هواپیمای شخصی به یونان بازگشت. اگرچه اوجالان می خواست در ۳۱ ژانویه به هلند و بلاروس برود، اما نتوانست از این کشورها اجازه فرود بگیرد.

اوجالان به اقامتگاه سفارت یونان در نایروبی در کنیا برده شد و در ۲ فوریه ۱۹۹۹ یونان را ترک کرد.

MIT اقدام می کند
پس از اطلاعاتی مبنی بر اینکه اوجالان می خواهد از کنیا به هلند برود، MIT وارد عمل شد. بر این اساس، هواپیمای تاجر کاویت چاگلار اجاره شد، اما چاگلار از این عملیات مطلع نشد.

این هواپیما که شبیه به هواپیمایی که یونان برای اوجالان ترتیب داده بود و با علامت دم طراحی شده بود، پس از آماده سازی ترکیه را ترک کرد. در هواپیما که خلبانان از رفتن او به مصر مطلع شدند، به غیر از ۲ خلبان، پرسنل MIT حضور داشتند.

در اطلاعات مسافران هواپیما که در قالب هواپیمای ترکمنستانی پردازش شده است، از عبارت “تجار موز” استفاده شده است.

از آنجایی که هواپیماهای همان نوع و همان رنگ از هلند به کنیا می روند، مسیر هواپیمای اجاره ای به مصر و اوگاندا ترسیم شد. این هواپیما به مدت ۱۰ روز در اوگاندا با مسافرانی که وانمود می کردند تاجر موز هستند منتظر ماند.

پایان سفر “لازاروس ماوروس” به ترکیه
در ۱۵ فوریه ۱۹۹۹، برای دستگیری اوجالان که دارای پاسپورت یونانی قبرس با نام “لازاروس ماوروس” بود، اقدام شد.

در حالی که هواپیمایی که از هلند برای تحویل گرفتن اوجالان آمده بود هنوز در هوا بود، هواپیمای ترکیه ای که عازم عملیات شده بود در فرودگاه نایروبی به زمین نشست.

اوجالان که مدتی در سفارت یونان در نایروبی اقامت داشت، به همراه محافظان خود برای سوار شدن به هواپیما به هلند رفت.

پلیس کنیا که در مسیر جاده به فرودگاه کار می کرد، پس از عبور وسیله نقلیه با اوجالان، جاده را مسدود کرد. سایر خودروهای کاروان اوجالان به جاده دیگری منحرف شدند و در وقت تیم عملیات صرفه جویی کردند.

اوجالان وقتی به فرودگاه نایروبی رسید فکر کرد هواپیمایی که قرار است سوار شود از هلند برای او فرستاده شده است و سفر او به ترکیه با پا گذاشتن روی هواپیما آغاز شد.

کاروانی که اوجالان را آورده بود تنها پس از بلند شدن هواپیما توانست وارد فرودگاه شود.

اوجالان رهبر تروریست ها پس از انتقال به هواپیما دستبند و چشم بند زده شد. اولین کلمه‌ای که اوجالان پس از بلند شدن هواپیما شنید، «عبدالله اوجالان، به کشور خوش آمدی» بود. اتفاق افتاد

هدف هواپیمای عازم ترکیه، پایگاه نظامی باندرمه بود. هواپیما به دلیل مه قادر به فرود نبود، در حالی که منتظر بود تا مه از بین برود، نیاز به سوخت گیری داشت. به همین دلیل هواپیما در فرودگاه آتاتورک فرود آمد و بدون باز کردن درهایش سوخت گیری کرد و پس از رفع مه به پایگاه در باندرما برگشت.

سفر فرار که با اخراج اوجالان از سوریه آغاز شد، در ۱۶ فوریه ۱۹۹۹ حدود ساعت ۰۳:۰۰ بامداد در بندررما به پایان رسید.

اوجالان در ترکیه
بولنت اجویت، نخست وزیر وقت، صبح پس از عملیات موفقیت آمیز، با فرمانده کل ژاندارمری، ژنرال راسیم بتیر، رئیس عملیات ستاد کل و سپهبد یاشار بویوکانیت مشاور نظامی نخست وزیر و شنکال آتاساگون معاون وزیر ام آی تی در اقامتگاه رسمی نخست وزیری دیدار کرد. .

به مطبوعات اعلام شد که اجویت در ساعت ۱۱:۰۰ نشست خبری برگزار خواهد کرد. اجویت به همراه آتاساگون معاون وزیر MİT به مقر نخست وزیری آمد.

دوستان خبرنگار عزیز، خبری برای شما و هموطنان عزیزم دارم. اجویت بیانیه خود را با این عبارات آغاز کرد: از ساعت ۰۳:۰۰ بامداد امروز، عبدالله اوجالان، رئیس سازمان تروریستی جدایی طلب پ ک ک در ترکیه به سر می برد. گفت.

اجویت با به اشتراک گذاشتن برخی اطلاعات در مورد این عملیات گفت که تنها ۱۰ مقام از این عملیات اطلاع داشتند و هیچ نفوذی وجود نداشت. اجویت با بیان اینکه این عملیات در سایه تلاش ستاد کل و MIT با هماهنگی کامل انجام شد، تبریک خود را ابلاغ کرد.

محاکمه اوجالان، سرکرده گروه تروریستی
محاکمه اوجالان در دادگاه ویژه ای که در جزیره İmralı در ۳۱ مه ۱۹۹۹ تاسیس شد آغاز شد و پرونده در ۹ جلسه به پایان رسید. این پرونده توسط دادگاه شماره ۲ امنیت دولتی آنکارا رسیدگی شد.

بر اساس ماده ۱۲۵ قانون مجازات ترکیه که جرم «خیانت» را تنظیم می کند، اوجالان به اعدام محکوم شد.

پس از تصمیم دولت وقت DSP-ANAP-MHP که مجازات اعدام را مطابق با قوانین هماهنگی اتحادیه اروپا ترکیه لغو کرد، مجازات اعدام برای اوجالان به “حبس ابد تشدید کننده” تبدیل شد.

در رای مستدل دادگاه آمده است: «اوجالان به دلیل خشونت، شدت و تداوم اعمال او و اینکه هزاران نفر اعم از نوزاد و کودک دارند، برای بهره مندی از مواد کاهش مسئولیت کیفری مناسب تشخیص داده نمی شود. پیرمردان و زنان کشته شده‌اند و خطری جدی در سراسر کشور ایجاد می‌کنند.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین